بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران
![بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران](http://maghale.filenab.com/files/product-images/default12.jpg)
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 29 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 39
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران در 39 صفحه ورد قابل ویرایش
قیمت فایل فقط 7,500 تومان
بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران
آنالیز قطعه:
فرم مارش:
این قطعه برای یك اركستر 32 نفره نظامی (meliterj Barnd) تنظیم شده است كه شامل Clarinet Eb, Basson, Baritone Sax, Tenorsux, Alto sax, oboe, Flute, Piccolo هر كدام یك عدد clarinet Bb I,II,III نه عدد / Horninf I,II چهار عدد/ cornet دو عدد/ turmpet Bb یك عدد، Snar drum, Symbals, tuba, Euphoinm, Bass trombon, teror tromban, tromban / Bass drum هر كدام یك عدد.
قسمت مقدمه A با اركستراسیون كامل و از درجه V گام سی بمل ماژور شروع میشود و در میزان 8 با كاوش كامل روی درجه T حل میشود. شدت اجرای مقدمه FF میباشد در قسمت a اركستراسیون تغییر نمیكند ولی شدت اجرای آن یك F كاهش مییابد.
این قسمت با درجه I شروع میشود و از درجات VI,V,IV,II نیز در حل هارمونی این قسمت استفاده شده كه نهایتا در ولت دوم از چند نت آلتره استفاده شده و با یك كاهش V به I خاتمه مییابد.
قسمت b در اركستراسیون تغییری اعمال نشده ولی از لحاظ هارمونی متغیر است در این قسمت با یك مدولاسیون به گام F ماژور می رسیم كه در ابتدا قسمت B درجه I این گام آمده است و در سه میزان پایانی این قسمت با یك كاونس كامل به تنالیته اصلی باز میگردد.
پس از خاتمه A با یك مقدمه چهار میزانی كه تنالیتة Mib ماژور را مهیا میكند، وارد قسمت B یا trio میشویم و در این قسمت ساختار اركستری تغییر میكند و شدت اجرا به MF كاهش مییابد و نیز تعدادی از سازها سكوت میكنند. این سازها عبارتند از : oboe, Flut, Piccolo و هر سه trombon . همچنین سعی شد از نتهای كشیده تری نسبت به دو بخش قبلی استفاده شود. هارمونی این قسمت كه با درجه Mib I ماژور شروع می شود نهایتاً با یك مدولاسیون در ولت I به تنالیته Sib ماژور برمیگردد.
فهرست مطالب
عنوان .................................................................................................................... صفحه
فصل اول ..............................................................................................................
1- تقدیم ...............................................................................................................
2- تشكر ..............................................................................................................
فصل دوم (بخش تحقیق) .....................................................................................
بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران ............................................
فصل سوم ............................................................................................................
آنالیز مارش رویش ..............................................................................................
نت نگاری قطعه ....................................................................................................
این مقاله مطالعهایست دربارة تأثیر موسیقی نظامی بر هنر موسیقی ملی ایران. تاریخ نیست ولی ضرورتاً باید موضوع را به شیوهای تاریخی بررسی كرد و تصوری از چگونگی تأثیر تجربهها و حركت تكاملی و آكادمیك موسیقی جوامع غربی از طریق وسیلهای كه در آن زمان یكی از معدود راههای حیات موسیقی در ایران بود را در ذهن خواننده آفرید.
به نظر «شوپنهاور» هنر، راه برگذشتن از وحشت هستی از زیستن در جهان آرام نبوغ و ژرف اندیشی است. او عالیترین هنر را تراژدی و والاترین هنر را موسیقی میداند، زیرا موسیقی هیچ ایدهای از ایدههائی كه عینیت یافتگی بیمیانجی خواست است را نشان نمیدهد. بلكه نشان دهندة خود خواست وماهیت « شیء در ذات خویش» است. به گفته شوپهناور اگر میتوانستیم همة آنچه را كه موسیقی بدون مفاهیم بیان میكند به درستی با مفاهیم بیان كنیم به «فلسفه راستین» میرسیدیم.
یقیناً شوپنهاور تنها فیلسوفی نیست كه در مورد هنر موسیقی نظریات خویش را به جامعه عرضه كرده است. در میان فلاسفه میتوان به نیچه، فین كنشتاین، زیگموند اسپات، هگل و كاپلستون اشاره كرد كه به مقوله هنرموسیقی به طور جدی نگریستهاند و این خود بیانگر نقش و اهمیتی است كه این هنر در جامعه داراست و به لحاظ داشتن همین نقش و اهمیت همواره در طول تاریخ دچار تغییر و نوساناتی بوده كه ناشی از شرائط اجتماعی- فرهنگی- مذهبی و حتی سیاسی بوده است.
زمانی كه انسان بدوی و وحشی به رشتههای اصوات سازمان نایافته گوش فرا میدهد احتمالاً ریتم را تنها عامل مورد نیاز برای نشان دادن و ثابت نگه داشتن زمان میداند چنانكه در موسیقی پست مدرن نیز كم و بیش این نظر تكرار میشود.
زیگموند اسپات درك موسیقائی انسان وحشی توسط پاهایش را بسته به سطح تجربیاتش منطقی میداند و ننگی برای آن نمیداند اگر موسیقی را توسط پاهایش میشنیده، زیرا ریتم سادهترین و در عین حال اساسیترین عاملی است كه صورت را به سوی زیبائی میكشاند. ولی اهمیت و نقش متقابل و اساسی موسیقی و مخاطب و شرایط، زمانی آغاز میشود كه انسان این پدیدة هنری را توسط قلب و عقل نیز درك میكند و همین درك باعث بوجود آمدن انواع موسیقی از قبیل موسیقی كار، موسیقی خواب، موسیقی انقلاب، موسیقی نظامی و … میشود.
نوع تأثیر و تأثر پذیری موسیقی در جوامع و زمانهای مختلف تقریباً شبیه به هم بوده، به عنوان مثال میتوان اروپای سدههای میانه را با ایران زمان صفویه مقایسه كرد.
به عقیدة انگلس «كلیسا در سدههای میانه»تمام شكلهای ایدئولوژی، فلسفه، سیاست، حقوق و هنر را به الهیات مربوط كرده و آنها را به صورت تقسیمات فرعی الهیات در آورده بود. [1]
در همین دوران در سال 1325 میلادی پاپ جان دوازدهم با صدور فرمانی «مكتب جدید» موسیقی را محكوم كرد. زیرا این موسیقی: «به جای خواندن ملودیهای قدیمی، ملودیهای جدید را بافت نویسی تازه ابداع كرد، سرعت را به موسیقی مقدس تحمیل كرد، ملودی را به كمك تزئین، سكون و پلیفونی تحلیل برد و كلمات مقدس را بر آهنگهای نامقدس افزود. خلاصه آنكه از جان گذشتگی را متلاطم ساخت، گوش را خمار و شنونده را از راه به در كرد.»[2]
همچنین حدود قرون 17 و18 میلادی، اختراع فرم های «كنسرتو» و «اپرا» شورشی در برابر سلطه كلیسا بر موسیقی بود. رشد چشمگیر موسیقی سازی را نیز میتوان شورشی در برابر سانسور اپرا توسط اشراف نامید.[3]
در این راستا میتوان به نمونههای بسیار زیاد دیگری در اروپا اشاره كرد كه طی آن با تغییر شرائط جامعه از لحاظ گوناگون موسیقی نیز به شدت متأثر شده است كه ذكر آن در این مقال ضرورتی ندارد.
در ایران نیز موسیقی در ادوار مختلف تقریباً با همین فراز و نشیبها به حیات خود ادامه داده كه در كیفیت این تغییر وتحولات به علت متفاوت بودن در ساختار فرهنگی و اجتماعی با اروپا تفاوت دارد. بنابر اسناد و نوشتههای موسیقی شناسان بزرگ ایرانی كه عمدتاً در قرن چهارم تا اواسط قرن نهم هجری بدست آمده – مانند فارابی، ابن زیله، ارموی و ابن غیبی، موسیقی در ایران دارای ساختار علمی بوده است.
حسین خان هنگ آفرین ( فرزند عبدالله خان در سال 1293 هـ ق ) در تهران به دنیا آمد. پدرش میرزا عبدالله[4] حسین را برای فرا گرفتن موسیقی در شعبه موزیك نظام دارالفنون گذاشت. حسین از شاگردان برجستة لومر بود. وی علاوه بر آموختن علم موسیقی، نواختن پیانو، ویولن و سازهای بادی را فرا گرفت. همچنین با دستگاههای موسیقی ایرانی نزد میرزا عبدالله به خوبی آشنائی یافت. مدتی رئیس موزیك نظمیه بود سپس فرماندهی یكی از رستههای موزیك قزاقخانه شد.
از سال 1300 تا 1310 ( هـ ش) رئیس دستة موزیك فوج پهلوی بود و یك بار همراه درویش خان برای پركردن صفحه به اروپا سفر كرد. وی تا درجة سرهنگی ارتقا یافت و در سال 1331 (هـ ش) در سن 76 سالگی در گذشت. بسیاری از اساتید و مشاهیر موسیقی ملی، از شاگردان وی بودند.
نصرالله خان (نصرالسلطان) فرزند ارشد سالار معزز در 1300 هـ ق به دنیا آمد. مقدمات موسیقی را در شعبه موزیك دارالفنون فرا گرفت و در سال 1313 (هـ ق) به اتفاق پدر برای ادامه تحصیل موسیقی به روسیه رفت. در عهد مظفرالدین شاه به ایران بازگشت و رئیس یكی از دسته جات موزیك شد. پس از یك سال لقب نصرالسلطان را گرفت. بعد از مدتی به دعوت پسرش كه فرمانده قشون شیراز بود سرپرستی موزیك قشون شیراز را به عهده گرفت. پس از ترور قوام الملك شیرازی به دست نعمت الله بروجردی یكی از بزرگان مشروطه به تهران بازگشت و برای تدریس كلاس موزیك دارالفنون فراخوانده شد. پیانو ساز تخصصی وی بود و در نواختن ویولن و ویولن سل نیز بسیار مهارت داشت در سال 1331 ( هـ ق) برای بار دوم به روسیه رفت و یكسال در آنجا ماند. پس از بازگشت با درجه یاوری ( سرگردی) ضمن تدریس هنرجویان – در واحد بریگاد قزاق مشغول شد. به علت تلاش شایسته در پیشبرد تحصیلی هنرجویان به دریافت مدال طلا از وزارت معارف نایل شد. پس از پیمودن مدارج نظامی به درجه سرتیپی رسیده و در سال 1300 (هـ ش) معان كل موزیك قشون شد. در همان سال با توجه به قانون جدید ترفیع افسران با درجه سرهنگی ضمن تصدی معاونت كل موزیك قشون، معاونت مدرسه موزیك نیز به او سپرده شد كه در سال 1307 به علت وضع قانون عدم دریافت دو حقوق از صندوق دولت معاونت مدرسه موزیك را رها كرد و از سال 1310 ( هـ ش) پس از بازنشستگی سالار معزز تا سال 1314 (هـ ش) ریاست كل موزیك قشون را برعهده گرفت و در سال 1317 ( هـ ش) به علت عارضه سكته قلبی در سن 56 سالگی درگذشت. از شاگردان به نام او می توان سرهنگ محمد ایروانی در موزیك نظام و غلامرضا خان خادم میثاق را در موسیقی ملی ایران نام برد.
سلیمان خان ارمنی: از هنرجویان دوره اول شعبه موزیك دارالفنون و از بهترین شاگردان لومر بود. علاوه بر ساز تخصصیاش كلارینت تمام سازهای متداول موزیك نظام را مینواخت در نواختن پیانو مهارت داشت و در زمان ریاست سالار معزز در مدرسه موزیك نظام معاون وی بود. پنج سال تدریس در مدرسه موزیك نظام، فرماندهی دسته موزیك قشون عبدالحسن میرزا ( فرمانفرما) سفر به فرانسه برای خرید ساز و وسایل موسیقی، ریاست دسته موزیك علاء الدوله، ریاست یكی ازدسته جات موزیك سلطنتی در زمان احمد شاه از دیگر كارهای وی است.
پس از كودتای سوم اسفند 1299 شمسی و متحد الشكل شدن نظامیان با دسته موزیك خود، به تیپ تیرانداز عراق منتقل شد و تا آخر خدمت رئیس دسته موزیك این تیپ در قصر قاجار و عشرت آباد بود. وی تا درجه سرتیپی ارتقا پیدا كرد و بنابر اطلاعاتی كه در دست است تا سال 1302 شمسی زنده بود و به آقای حسین سنجری خواندن و نواختن نت تعلیم میداده است.
ارسلان خان ( ناصر همایون): (فرزند امیر خان تولد در سال 1283 ( هـ ق) و در سال 1339 ( هـ ق) در تبریز دیده از جهان فرو بست. پس از طی كردن دوره 8 ساله شعبه موزیك دارالفنون سرپرستی دسته های موزیك نظامی را برعهده گرفت.
در زمان مظفرالدین شاه رئیس دسته موزیك سلطنتی شد و با رسیدن به درجه سرتیپی لقب ( ناصر همایون) را دریافت كرد. در سفر اول مظفرالدین شاه همراه او بود و به دستور مظفرالدین شاه همراه موسیو برای خرید لوازم موسیقی به اروپا رفت. وی در نت نویسی و آهنگسازی مهارت داشت و در سال 1324 (هـ ق) پس از مرگ مظفرالدین شاه موسیقی را كنار گذاشت.
قیمت فایل فقط 7,500 تومان
برچسب ها : بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران , تحقیق بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران , پروژه بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران , مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران , دانلود تحقیق بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران - ...
shogeibaran.madblog.ir/post/2960
شعار همیشگی ما مشتری مداری و کسب رضایت شما عزیزان می باشد نام محصول دانلودی: مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران درجه کیفی و رضایت از ...
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران
25002h.mabnafci.ir/
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران.
دانلود فایل ( مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ...
6inrtk.abtindls.ir/
دانلود فایل ( مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران)
دانلود فایل ( مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ...
haft7rang.meeblog.ir/post/687
۴ شهریور ۱۳۹۵ ه.ش. - دانلود فایل ( مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران). امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید
دانلود مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران ...
novinfaraynd.meeblog.ir/post/1802
هموطنان گرامی سلام.وقت بخیر نام محصول دانلودی: مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی مقاله بررسی تأثیر ...
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران | ...
novindpfile.ir/?p=31710
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران. آگوست 26th, 2016 دیدگاهها خاموش. امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید
مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران - ...
taranombalut.8n8.ir/post/2382
ما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ...
برترین پکیج مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر ...
downloadbord.ir/برترین-پکیج-مقاله-بررسی-تأثیر-موسیقی-ن/
شعار همیشگی ما مشتری مداری و کسب رضایت شما عزیزان می باشد محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران وارد این صفحه ...
برترین فایل مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ...
pardisdanesh.aslblog.ir/post/1969
کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران_خوش امدید.امیدوارم ...
فروش دانلودی مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ...
emaghalat.ruzfa.ir/post/1231
به صفحه دانلود فایل(مقاله بررسی تأثیر موسیقی نظامی بر موسیقی ملی ایران)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{مقاله ...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
صفحهٔ بعدی