loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 66 جمعه 12 شهریور 1395 نظرات (0)

استقلال، دموکراسی و حقوق بشر

استقلال، دموکراسی و حقوق بشردسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40

دموكـــــراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال در بُعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

استقلال، دموکراسی و حقوق بشر

 

مقدمه

دموكـــــراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند. دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال در بُعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند. حاكمیت تجلی اراده یك ملت در تعیین سـرنوشت خود بدون تبعیت از اراده و تصمیم كشورهای دیگر است. و استقلال بیانگر عزم و اراده ملی در جلوگیری از مداخله خارجیان در امور داخلی یك ملت است.

بین دموكراسی و استقلال قرابت های مفهومی و علمی غیر قابل تردیدی وجود دارد دموكراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند. دموكراسی عمدتاً در بعد داخلی حاكمیت واستقلال در بعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند. حاكمیت تجلی اراده یك ملت در تعیین سرنوشت خود بدون تبعیت از اراده و تصمیم كشورهای دیگر است. و استقلال بیانگر عزم و اراده ملی در جلوگیری از مداخله خارجیان در امور داخلی یك ملت است.

از این رواستقلال با دموكراسی پیوند ناگسستنی پیدا می كند چرا كه دموكراسی بنابه بیان اعلامیه وین 1993، مبتنی بر تجلی آزاد ارادة مردم در تعیین نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و مشاركت كامل در تمام ابعاد زندگی شان می باشد.»

مشاركت كامل مردم در تعیین سرنوشت خود از ورود و حضور عناصر فراملی در برپایی نظام سیاسی ـ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و به طور كلی نحوة مدیریت جامعه جلوگیری كرده و استقلال كشور را تضمین می كند و تقویت استقلال یك كشور موجب گسترش و استحكام دموكراسی دریك كشور می گردد.

برداشت اعلامیه وین از دموكراسی بر اصیل ترین و قدیمی ترین تعریف آن متكی می باشد. چرا كه دموكراسی از ریشة دموكراتیای (democratia) یونانی است كه از جنبة لغوی به معنای حاكمیت یا قدرت ( kraton) مردم (demos) است. البته در دموكراسی یونان، توده مردم در اعمال حاكمیت و قدرت و مدیریت سیاسی جامعه مشاركت نداشتند و ترجیحاً طبقه اجتماعی خاص به عنوان نخبگان جامعه قدرت و حاكمیت را در اختیار داشتند. دموكراسی آتن حتی در عصر طلایی اش طبقه ای حاكم بر شهروندان عادی بوده یعنی طبقه ای از مردان به استثنای بردگان و بیگانگان مقیم. این طبقه غالباً منافع شان در تعارض با مهتران (اریستوكرات) الیگارشی (حاكمیت اقلیت) یا پلتوكراسی (حاكمیت ثروتمندان) بود از این رو دیوید هلد (davild Held)در آغاز كتابش با عنوان مدلهای دمكراسی Modeles of Democracy در تعریف از دموكراسی به تقابل آن با حكومت پادشاهان و اشراف تاكید می كند

در برداشتهای سنتی، دموكراسی، مترادف حق تعیین سرنوشت و انتخاب آزادانه توسط مردم نبود بلكه بیشتر حكومت برای مردم در تقابل با حكومت خود سرانه پادشاهان و اشراف بود.

به همین دلیل از افلاطون و ارسطو گرفته تا كانت و هگل دموكراسی را از این جهت كه با حكومت خوب شایسته سالاران ناسازگار تلقی می شدمورد بی مهری قرار داده اند.

با توجه به تحول مفهوم حاكمیت و جایگاه اراده و مشاركت عمومی در مشروعیت بخشیدن به آن به نظر می رسد كه رابطه استقلال و دمكراسی می بایستی در چهارچوب تحولات مفهوم حاكمیت و چگونگی تعامل و سازگاری حاكمیت با هنجارهای حقوق بشر مورد مطالعه قرار گیرد. چرا كه مشاركت مردم در تعیین سرنوشت خود وبهره مندی آنان از حقوق مدنی وسیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بخشی از رژیم گسترده حقوق بشر به مفهوم رایج آن می باشد. و از طرف دیگر استقلال تجلی اراده یك ملت در تعامل با اراده ملت های دیگر است كه در عرصه همزیستی مسالمت آمیز حاكمیت ها امكان خودنمایی پیدا می كند. به عبارت دیگر حاكمیت در بعد خارجی خود ضمن رقابت و همكاری با حاكمیت های دیگر و ضمن حمایت از اصل برابری حاكمیت به دفاع از منافع و هویت ملی می پردازد.

موفقیت حاكمیت ها در این عرصه مستلزم بهره مندی و بسیج عزم و توان ملی می باشد و این امر به نوبه خود مستلزم احترام به حق مردم در تعیین نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تضمین مشاركت آنان در تحقق حق تعیین سرنوشت می باشد. از این دیدگاه استقلال و دمكراسی مفاهیمی بهم پیوسته می باشند كه هر یك پایة استحكام دیگری بوده و در مجموع پاسدار و حافظ حاكمیت ملی می باشد.

ورود مفهوم حاكمیت به ادبیات حقوقی، سیاسی به طور تنگاتنگی مرتبط است به ظهور دولت مدرن در اروپا. دولت، قدرت، حاكمیت مفاهیمی هستند كه به شدت به همدیگر وابسته اند تا آنجا كه دولت و حاكمیت، بعضاً به عنوان مترادف هم بكار گرفته شده اند. از این رو در تمامی سیستمهای سیاسی نهادینه شده برای اینكه حكومتها اراده خود را بر تابعانشان تحمیل كنند و یا آنها را متقاعد به تبعیت از خود كنند. بنام حاكمیت عمل و اقدام می كنند. از این منظر مشروعیت اقدامات دولتی متكی به اقتدار عالی و فائقه ای است كه دریك واحد سیاسی (دولت) بنام حاكمیت معرفی می گردد. برای اعتبار بخشیدن به این اقتدار عالی و حفظ آن حكومتها به منشاء و مبنای اقتدار خود كه مردمی یا الهی است متوسل می شوند. انحصار فرماندهی، عمومیت صلاحیتها، برتری عملكرد كه از ویژگی های حاكمیت است مستلزم وجود دولت است. و این دولت برای اینكه یك دولت مشروع و قانونی قلمداد شود می بایستی به طور سیستماتیكی مبانی رفتار و عملكرد خود را بر پایه قانون (اراده عمومی) استوار نموده و از عناصری چون زور برای توجیه اقداماتش استفاده نماید.

از این دیدگاه حاكمیت به عنوان مبنا معرف و توجیه كننده قدرت محسوب می گردد. فراز و نشیبی كه مفهوم حاكمیت پشت سر گذاشته، با سرگذشت اروپا و بخصوص دولتهایی كه در قرون وسطی خود را از امپراطوری روم و سلطة پاپ رها نموده اند عجین می باشد. همانطوری كه لارسون و همكارانش تایید نموده اند، حاكمیت دولت محصول مرحلة خاصی از تاریخ اروپاست .

اصل حاكمیت در حقوق بین الملل

از دیدگاه مكتب اثباتی (پوزیتویسم) كه اراده و رضایت دولت را منبع تعهدات در حقوق بین الملل می دانند، اصل حاكمیت كه بر برابری و استقلال دولتها تاكید می ورزد اصولی هستند كه برای نظم مناسب جهان به صورت مطلق وجود دارند بنابراین لزوم احترام متقابل میان دولتها به استقلال و حاكمیت یكدیگر امری ضروری و لازم است. در حقوق بین الملل واحدهای سیاسی باید از حاكمیت برخوردار باشند تا دولت تلقی شوند و لازمة این حاكمیت استقلال است.

اما برخی از حقوقدانان حاكمیت را معیاردولت بودن نمی دانند و در مقابل، استقلال را به عنوان معیار اصلی دولت بودن می دانند. حاكمیت قانون موضوع حقوق داخلی است و این امر تنها تا آنجا به حقوق بین الملل مربوط می شود كه به تعهدات بین الملل یك دولت در برابر سایر دولتها لطمه ای وارد نسازد بنابراین محدودیت حاكمیت داخلی براساس حقوق بین الملل انجام می پذیرد. به عقیده پروفسور براونلی اصل حاكمیت و برابری دولتها معرف نظریة بنیادی حقوق ملل است كه بر جامعه بین الملل متشكل از دولتها با مسئولیتهای یكسان ناظر و حاكم است.

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : استقلال، دموکراسی و حقوق بشر , استقلال , دموکراسی , حقوق بشر , استقلال، دموکراسی , استقلال، دموکراسی و حقوق بشر , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

استقلال، دموکراسی و حقوق بشر

استقلال، دموکراسی و حقوق بشردسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40

دموكـــــراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال در بُعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

استقلال، دموکراسی و حقوق بشر

 

مقدمه

دموكـــــراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند. دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال در بُعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند. حاكمیت تجلی اراده یك ملت در تعیین سـرنوشت خود بدون تبعیت از اراده و تصمیم كشورهای دیگر است. و استقلال بیانگر عزم و اراده ملی در جلوگیری از مداخله خارجیان در امور داخلی یك ملت است.

بین دموكراسی و استقلال قرابت های مفهومی و علمی غیر قابل تردیدی وجود دارد دموكراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند. دموكراسی عمدتاً در بعد داخلی حاكمیت واستقلال در بعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند. حاكمیت تجلی اراده یك ملت در تعیین سرنوشت خود بدون تبعیت از اراده و تصمیم كشورهای دیگر است. و استقلال بیانگر عزم و اراده ملی در جلوگیری از مداخله خارجیان در امور داخلی یك ملت است.

از این رواستقلال با دموكراسی پیوند ناگسستنی پیدا می كند چرا كه دموكراسی بنابه بیان اعلامیه وین 1993، مبتنی بر تجلی آزاد ارادة مردم در تعیین نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و مشاركت كامل در تمام ابعاد زندگی شان می باشد.»

مشاركت كامل مردم در تعیین سرنوشت خود از ورود و حضور عناصر فراملی در برپایی نظام سیاسی ـ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و به طور كلی نحوة مدیریت جامعه جلوگیری كرده و استقلال كشور را تضمین می كند و تقویت استقلال یك كشور موجب گسترش و استحكام دموكراسی دریك كشور می گردد.

برداشت اعلامیه وین از دموكراسی بر اصیل ترین و قدیمی ترین تعریف آن متكی می باشد. چرا كه دموكراسی از ریشة دموكراتیای (democratia) یونانی است كه از جنبة لغوی به معنای حاكمیت یا قدرت ( kraton) مردم (demos) است. البته در دموكراسی یونان، توده مردم در اعمال حاكمیت و قدرت و مدیریت سیاسی جامعه مشاركت نداشتند و ترجیحاً طبقه اجتماعی خاص به عنوان نخبگان جامعه قدرت و حاكمیت را در اختیار داشتند. دموكراسی آتن حتی در عصر طلایی اش طبقه ای حاكم بر شهروندان عادی بوده یعنی طبقه ای از مردان به استثنای بردگان و بیگانگان مقیم. این طبقه غالباً منافع شان در تعارض با مهتران (اریستوكرات) الیگارشی (حاكمیت اقلیت) یا پلتوكراسی (حاكمیت ثروتمندان) بود از این رو دیوید هلد (davild Held)در آغاز كتابش با عنوان مدلهای دمكراسی Modeles of Democracy در تعریف از دموكراسی به تقابل آن با حكومت پادشاهان و اشراف تاكید می كند

در برداشتهای سنتی، دموكراسی، مترادف حق تعیین سرنوشت و انتخاب آزادانه توسط مردم نبود بلكه بیشتر حكومت برای مردم در تقابل با حكومت خود سرانه پادشاهان و اشراف بود.

به همین دلیل از افلاطون و ارسطو گرفته تا كانت و هگل دموكراسی را از این جهت كه با حكومت خوب شایسته سالاران ناسازگار تلقی می شدمورد بی مهری قرار داده اند.

با توجه به تحول مفهوم حاكمیت و جایگاه اراده و مشاركت عمومی در مشروعیت بخشیدن به آن به نظر می رسد كه رابطه استقلال و دمكراسی می بایستی در چهارچوب تحولات مفهوم حاكمیت و چگونگی تعامل و سازگاری حاكمیت با هنجارهای حقوق بشر مورد مطالعه قرار گیرد. چرا كه مشاركت مردم در تعیین سرنوشت خود وبهره مندی آنان از حقوق مدنی وسیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بخشی از رژیم گسترده حقوق بشر به مفهوم رایج آن می باشد. و از طرف دیگر استقلال تجلی اراده یك ملت در تعامل با اراده ملت های دیگر است كه در عرصه همزیستی مسالمت آمیز حاكمیت ها امكان خودنمایی پیدا می كند. به عبارت دیگر حاكمیت در بعد خارجی خود ضمن رقابت و همكاری با حاكمیت های دیگر و ضمن حمایت از اصل برابری حاكمیت به دفاع از منافع و هویت ملی می پردازد.

موفقیت حاكمیت ها در این عرصه مستلزم بهره مندی و بسیج عزم و توان ملی می باشد و این امر به نوبه خود مستلزم احترام به حق مردم در تعیین نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تضمین مشاركت آنان در تحقق حق تعیین سرنوشت می باشد. از این دیدگاه استقلال و دمكراسی مفاهیمی بهم پیوسته می باشند كه هر یك پایة استحكام دیگری بوده و در مجموع پاسدار و حافظ حاكمیت ملی می باشد.

ورود مفهوم حاكمیت به ادبیات حقوقی، سیاسی به طور تنگاتنگی مرتبط است به ظهور دولت مدرن در اروپا. دولت، قدرت، حاكمیت مفاهیمی هستند كه به شدت به همدیگر وابسته اند تا آنجا كه دولت و حاكمیت، بعضاً به عنوان مترادف هم بكار گرفته شده اند. از این رو در تمامی سیستمهای سیاسی نهادینه شده برای اینكه حكومتها اراده خود را بر تابعانشان تحمیل كنند و یا آنها را متقاعد به تبعیت از خود كنند. بنام حاكمیت عمل و اقدام می كنند. از این منظر مشروعیت اقدامات دولتی متكی به اقتدار عالی و فائقه ای است كه دریك واحد سیاسی (دولت) بنام حاكمیت معرفی می گردد. برای اعتبار بخشیدن به این اقتدار عالی و حفظ آن حكومتها به منشاء و مبنای اقتدار خود كه مردمی یا الهی است متوسل می شوند. انحصار فرماندهی، عمومیت صلاحیتها، برتری عملكرد كه از ویژگی های حاكمیت است مستلزم وجود دولت است. و این دولت برای اینكه یك دولت مشروع و قانونی قلمداد شود می بایستی به طور سیستماتیكی مبانی رفتار و عملكرد خود را بر پایه قانون (اراده عمومی) استوار نموده و از عناصری چون زور برای توجیه اقداماتش استفاده نماید.

از این دیدگاه حاكمیت به عنوان مبنا معرف و توجیه كننده قدرت محسوب می گردد. فراز و نشیبی كه مفهوم حاكمیت پشت سر گذاشته، با سرگذشت اروپا و بخصوص دولتهایی كه در قرون وسطی خود را از امپراطوری روم و سلطة پاپ رها نموده اند عجین می باشد. همانطوری كه لارسون و همكارانش تایید نموده اند، حاكمیت دولت محصول مرحلة خاصی از تاریخ اروپاست .

اصل حاكمیت در حقوق بین الملل

از دیدگاه مكتب اثباتی (پوزیتویسم) كه اراده و رضایت دولت را منبع تعهدات در حقوق بین الملل می دانند، اصل حاكمیت كه بر برابری و استقلال دولتها تاكید می ورزد اصولی هستند كه برای نظم مناسب جهان به صورت مطلق وجود دارند بنابراین لزوم احترام متقابل میان دولتها به استقلال و حاكمیت یكدیگر امری ضروری و لازم است. در حقوق بین الملل واحدهای سیاسی باید از حاكمیت برخوردار باشند تا دولت تلقی شوند و لازمة این حاكمیت استقلال است.

اما برخی از حقوقدانان حاكمیت را معیاردولت بودن نمی دانند و در مقابل، استقلال را به عنوان معیار اصلی دولت بودن می دانند. حاكمیت قانون موضوع حقوق داخلی است و این امر تنها تا آنجا به حقوق بین الملل مربوط می شود كه به تعهدات بین الملل یك دولت در برابر سایر دولتها لطمه ای وارد نسازد بنابراین محدودیت حاكمیت داخلی براساس حقوق بین الملل انجام می پذیرد. به عقیده پروفسور براونلی اصل حاكمیت و برابری دولتها معرف نظریة بنیادی حقوق ملل است كه بر جامعه بین الملل متشكل از دولتها با مسئولیتهای یكسان ناظر و حاكم است.

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : استقلال، دموکراسی و حقوق بشر , استقلال , دموکراسی , حقوق بشر , استقلال، دموکراسی , استقلال، دموکراسی و حقوق بشر , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

استقلال ، دموکراسی و حقوق بشر - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/article/226943/استقلال-،-دموکراسی-و-حقوق-بشر
استقلال ، دموکراسی و حقوق بشر دموكـــــراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند. دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال در بُعد خارجی آن مورد بحث ...
استقلال ، دموكراسي و حقوق بشر - زندگی
www.zendagi.com/new_page_339.htm
دموكـــــراسي و استقلال در مفهوم حاكميت به هم پيوند مي خورند. دموكـــــراسي عمدتاً در بُعد داخلي حاكميت واستقلال در بُعد خارجي آن مورد بحث قرار مي گيرند. حاكميت تجلي ...
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر - بصیرت
basirat.ir/fa/news/266488/استقلال-دموکراسی-و-حقوق-بشر
یوسف مولایی. بین دموکراسی و استقلال قرابت‌های مفهومی و علمی غیرقابل تردیدی وجود دارد؛ دموکراسی و استقلال در مفهوم حاکمیت به هم پیوند می‌خورند. دموکراسی عمدتاً در ...
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر
www.nezam-mr.ir/post/1551
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر دموکراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال…,استقلال، دموکراسی و ...
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر - خانه
news.fileina.com › حقوق › فرمت فایل: doc
استقلال دموکراسی حقوق بشر اصل حاكمیت در حقوق بین الملل شورای امنیت و دموكراسی نظارت بین المللی بر وضعیت كلی حقوق بشر دموکراسی و حقوق انسانی از نظر ...
استقلال , دموکراسی و حقوق بشر - آفتاب
www.aftabir.com › مقالات › سیاسی › علوم سیاسی
۲۹ خرداد ۱۳۸۵ ه‍.ش. - دموكـــــراسی و استقلال در مفهوم حاكمیت به هم پیوند می خورند دموكـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاكمیت واستقلال در بُعد خارجی آن مورد بحث قرار می گیرند ...
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر - کمیسیون مستقل حقوق بشر ...
www.aihrc.org.af/home/article/3506
البته باید یادآور شد که بین سه‌ موضوع «دموكراسي» و «استقلال» و «حقوق بشر» ... نقض این حقوق بشری پیامدهایی را در عرصه‌ی داخلی و خارجی برخواهد انگیخت كه به‌طور ...
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر | ترجمه مقالات داغ!
hot.isi5.ir/4097/استقلال،-دموکراسی-و-حقوق-بشر-4096.html
۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - دسته: حقوق; فرمت فایل: doc; حجم فایل: 45 کیلوبایت; تعداد صفحات فایل: 41; مقاله رشته حقوق با عنوان استقلال، دموکراسی و حقوق بشر ...
استقلال، دموکراسی و حقوق بشر - دانلود مقالات - سایت 2016
download-2016-papers.blogsky.com/1395/02/21/post-11482/
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ه‍.ش. - دسته: حقوق. فرمت فایل: doc. حجم فایل: 45 کیلوبایت. تعداد صفحات فایل: 41. مقاله رشته حقوق با عنوان استقلال، دموکراسی و حقوق بشر. مقدمه.
دانلود تحقیق استقلال، دموکراسی و حقوق بشر - استادفایل
www.ostadfile.blogsky.com/1395/.../دانلود-تحقیق-استقلال،-دموکراسی-و-حقوق-بش...
۳ روز پیش - استقلال، دموکراسی و حقوق بشر. دموکراسی و استقلال در مفهوم حاکمیت به هم پیوند می خورند دموکـــــراسی عمدتاً در بُعد داخلی حاکمیت واستقلال در بُعد ...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 43
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 279
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 763
  • بازدید ماه : 5,196
  • بازدید سال : 43,775
  • بازدید کلی : 581,034