loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 126 دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکیدسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 107 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70

پیوند اعضا تقریباً در همه كشورهای اسلامی انجام می شود

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

پیوند اعضا تقریباً در همه كشورهای اسلامی انجام می شود. این پیوندها عموماً شامل اهدای كلیه از سوی نزدیكان زنده بیمار است، اما اهدا اعضا از جسد هم رو به افزایش است. تأیید معاد جسمانی توسط قرآن باعث مشخص شدن بسیاری تصمیم گیری های مذهبی و اخلاقی در مورد اجساد شده است. مثله كردن و نیز سوزاندن جسد به شدت نکوهش شده است. با این حال، كالبدشكافی، گرچه در كشورهای مسلمان غیرمعمول است، تحت شرایط خاصی برای مثال هنگام احتمال وقوع جنایت مجاز دانسته می شود. به طرز مشابهی، بسیاری از عالمان مسلمان، پیوند عضو از جسد را مجاز شمرده اند.

به هر ترتیب، یکی از مسایل رایج در دنیای متمدن و پیشرفته امروزی، مسئله پیوند عضو از یک انسان به انسان دیگر است. در گذشته به خاطر پیشرفت نکردن علم پزشکی این مسئله مطرح نبوده است اما امروزه پیوند قلب از یک جسد یا یک انسان مرده به انسان دیگر امری عادی است. پیوند کلیه، قرنیه، ریه، پوست و ... از پیوندهای رایج است؛ بنابراین به طورکلی می‌توان گفت: پیوند اعضا در سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

1- پیوند عضوی از اعضای حیوان به انسان
2- پیوند عضوی از اعضای انسان زنده به انسان دیگر

3- پیوند عضوی از اعضای انسان مرده به انسان دیگر

مسئله پیوند عضو علاوه بر این که یکی از مسائل قابل بررسی و تحلیل در عالم پزشکی است در عالم فقه و حقوق هم مسئله‌ای بسیار مهم و درخور توجه است.

این مساله خصوصاً در فقه مسئله با حساسیت زیادی مطرح گردیده است و از آنجا که این عمل به تمامیت جسمانی افراد مرتبط است و دراحکام وظیفه شرع مقدس به انسان و تمامیت جسمانی او به عنوان خلیفه‌الله اهمیت ویژه داده می‌شود.[1]

بنابراین اولین سؤال ی که در فقه با آن مواجه هستیم این است که عمل پیوند عضو، عملی مشروع است یا نامشروع؟

اگر جواب این باشد که پیوند عضو نامشروع است با سؤال ات بعدی مواجه نیستیم؛ اما اگر جواب مثبت باشد و عمل پیوند عضو را مشروع بدانیم، در مقابل سؤال ‌های زیادی قرار می‌گیریم. در فقه، فقهای جدید در این خصوص اختلاف‌نظر دارند. عده‌ای به استناد این که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر موجب اضرار به نفس انسان اهداکننده عضو و اذلال نفس او می‌شود، این کار را مجاز نمی‌دانند و در مورد پیوند عضو از انسان مرده به انسان دیگر به دلیل این که موجب مثله شدن میت می‌شود و پیامبر این کار را منع کرده‌اند و همچنین موجب ارتکاب جرم و جنایت بر میت و تأخیر در دفن میت می‌شود، این نوع پیوند عضو را حرام می‌دانند.

در مقابل آن دسته از فقهایی که با پیوند عضو مخالف هستند عده‌ای دیگر از فقها قائل به مشروعیت پیوند عضو هستند. چه پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر باشد و چه پیوند عضو از یک انسان مرده به انسان زنده دیگر.[2]

البته اگر پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان دیگر صورت گیرد باید اهدای عضو به نحوی باشد یا عضو اهدا شده از اعضایی باشد که به‌رغم اهدای آن اهداکننده بتواند بدون آن عضو زندگی کند. این دسته از فقها به استناد قواعد فقهی مانند: قاعده اهم و مهم و احکام ثانویه راه‌حل‌هایی برای مشروعیت پیوند عضو یافته‌اند.[3]

در مورد پیوند عضو از جسد، عده‌ای از فقها حتی جسد انسان فوت شده را در اختیار ولی امر مسلمین می‌دانند و معتقدند هر اقدامی که پس از وصیت میت و اذن او جایز باشد انجامش به دستور ولی امر مسلمین و حاکم اسلامی به اعتبار ولایتی که بر مسلمانان دارد جایز است.

آن چه که در حال حاضر مشهود است این است که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر امری مرسوم و عده زیادی از فقها با آن موافق هستند و در مورد انسانی که وصیت می‌کند که اعضای بدن او را پیوند بزنند باز این مسئله امری است رایج و فقهای زیادی در مشروعیت آن تردید ندارند.

در هر صورت مساله اهدای اعضا، یکی از مسائل روز جهان محسوب می شود. امروزه در سراسر جهان كمبود شدید اعضای زنده بدن جهت پیوند زدن به افراد محتاج پیوند وجود دارد و این امر حتی شامل پیشرفته‌ترین كشورهای جهان از نظر علمی و فرهنگی هم می‌شود. دولت آمریكا گزارش می‌دهد كه روزانه 74 نفر یك عضو پیوندی دریافت می‌كنند. اگر چه همه روزه 18 نفر دیگر بخاطر كمبود اعضا و انتظار برای پیوندی كه انجام نمی شود، می‌میرند.[4]

اگر چه پیوند اعضا، یك زندگی تازه را برای آن هایی كه عضوی از بدن خود را به هر علت از دست داده‌اند، سبب می شود، ولی باعث بوجود آمدن هزاران مساله پزشکی، اخلاقی و دینی در سرتاسر جهان شده است؛ اما در هر صورت، تمام سوالات مربوط به اعضای پیوندی، 3 بعد اخلاقی دارد كه باید روشن شود: احترام به شخص اهداكننده، شخص گیرنده و اجتماع و وجدان عمومی به معنای عام کلمه.

در خصوص پیوند و اهدای اعضا در کشور ما نیز کم بحث نشده است؛ اما ما در این پژوهش قصد داریم عمده بحث خود را بر روی شناسایی و تحلیل ظرفیت های حقوقی و پژشکی اهدای اعضای بدن پس از اجرای مجازات قصاص و حدود متمرکز نماییم.

فهرست مطالب

پیشگفتار

مبحث اول - تبیین موضوع6

مبحث دوم - تحلیل ادله فقهی امکان اهدای اعضا پس از قصاص و اجرای حد

گفتار اول - استدلال مخالفان.

گفتار دوم - دلایل موافقان

گفتار سوم - اهمیت حفظ جان مومن در اسلام

گفتار چهارم - ولایت بر تمامیت جسمانی

گفتار پنجم - جواز وصیت به اهدای اعضا

مبحث سوم - پیوند و اهدای عضو قطع شده پس از اجراى حد و قصاص

گفتار اول - نظریات فقها

گفتار دوم - امکان پیوند عضو پس از حد یا قصاص

مبحث چهارم - جواز فروش اعضا پس از اجرای قصاص و حدود

گفتار اول - تحلیل فقه اجتماعی

گفتار دوم - تحلیل حقوقی

مبحث پنجم - بررسی ظرفیت های حقوقی

مبحث ششم - نظریات جدید در اهدای اعضا پس از قصاص و حدود

گفتار اول - برداشتن عضو محكوم به اعدام

گفتار دوم - تخفیف در نوع مجازات به شرط واگذارى عضو

گفتار سوم - واگذار نمودن عضو براى پیوند به جاى تعزیر

گفتار چهارم - اهداى عضو در برابر عفو از قصاص

گفتار پنجم - حكم به قطع و اهداى عضو براى تخفیف مجازات

مبحث هفتم - نظر مراجع عظام تقلید در مقوله اهدای عضو

جمع بندی و نتیجه گیری

منابع و مآخذ

پیوست

استفتائات پزشکی- آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

(اهدای اعضاء)

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی , اهدای اعضا , اجرای قصاص و حدود , فقه، حقوق و پزشکی

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکیدسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 107 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70

پیوند اعضا تقریباً در همه كشورهای اسلامی انجام می شود

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

پیوند اعضا تقریباً در همه كشورهای اسلامی انجام می شود. این پیوندها عموماً شامل اهدای كلیه از سوی نزدیكان زنده بیمار است، اما اهدا اعضا از جسد هم رو به افزایش است. تأیید معاد جسمانی توسط قرآن باعث مشخص شدن بسیاری تصمیم گیری های مذهبی و اخلاقی در مورد اجساد شده است. مثله كردن و نیز سوزاندن جسد به شدت نکوهش شده است. با این حال، كالبدشكافی، گرچه در كشورهای مسلمان غیرمعمول است، تحت شرایط خاصی برای مثال هنگام احتمال وقوع جنایت مجاز دانسته می شود. به طرز مشابهی، بسیاری از عالمان مسلمان، پیوند عضو از جسد را مجاز شمرده اند.

به هر ترتیب، یکی از مسایل رایج در دنیای متمدن و پیشرفته امروزی، مسئله پیوند عضو از یک انسان به انسان دیگر است. در گذشته به خاطر پیشرفت نکردن علم پزشکی این مسئله مطرح نبوده است اما امروزه پیوند قلب از یک جسد یا یک انسان مرده به انسان دیگر امری عادی است. پیوند کلیه، قرنیه، ریه، پوست و ... از پیوندهای رایج است؛ بنابراین به طورکلی می‌توان گفت: پیوند اعضا در سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

1- پیوند عضوی از اعضای حیوان به انسان
2- پیوند عضوی از اعضای انسان زنده به انسان دیگر

3- پیوند عضوی از اعضای انسان مرده به انسان دیگر

مسئله پیوند عضو علاوه بر این که یکی از مسائل قابل بررسی و تحلیل در عالم پزشکی است در عالم فقه و حقوق هم مسئله‌ای بسیار مهم و درخور توجه است.

این مساله خصوصاً در فقه مسئله با حساسیت زیادی مطرح گردیده است و از آنجا که این عمل به تمامیت جسمانی افراد مرتبط است و دراحکام وظیفه شرع مقدس به انسان و تمامیت جسمانی او به عنوان خلیفه‌الله اهمیت ویژه داده می‌شود.[1]

بنابراین اولین سؤال ی که در فقه با آن مواجه هستیم این است که عمل پیوند عضو، عملی مشروع است یا نامشروع؟

اگر جواب این باشد که پیوند عضو نامشروع است با سؤال ات بعدی مواجه نیستیم؛ اما اگر جواب مثبت باشد و عمل پیوند عضو را مشروع بدانیم، در مقابل سؤال ‌های زیادی قرار می‌گیریم. در فقه، فقهای جدید در این خصوص اختلاف‌نظر دارند. عده‌ای به استناد این که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر موجب اضرار به نفس انسان اهداکننده عضو و اذلال نفس او می‌شود، این کار را مجاز نمی‌دانند و در مورد پیوند عضو از انسان مرده به انسان دیگر به دلیل این که موجب مثله شدن میت می‌شود و پیامبر این کار را منع کرده‌اند و همچنین موجب ارتکاب جرم و جنایت بر میت و تأخیر در دفن میت می‌شود، این نوع پیوند عضو را حرام می‌دانند.

در مقابل آن دسته از فقهایی که با پیوند عضو مخالف هستند عده‌ای دیگر از فقها قائل به مشروعیت پیوند عضو هستند. چه پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر باشد و چه پیوند عضو از یک انسان مرده به انسان زنده دیگر.[2]

البته اگر پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان دیگر صورت گیرد باید اهدای عضو به نحوی باشد یا عضو اهدا شده از اعضایی باشد که به‌رغم اهدای آن اهداکننده بتواند بدون آن عضو زندگی کند. این دسته از فقها به استناد قواعد فقهی مانند: قاعده اهم و مهم و احکام ثانویه راه‌حل‌هایی برای مشروعیت پیوند عضو یافته‌اند.[3]

در مورد پیوند عضو از جسد، عده‌ای از فقها حتی جسد انسان فوت شده را در اختیار ولی امر مسلمین می‌دانند و معتقدند هر اقدامی که پس از وصیت میت و اذن او جایز باشد انجامش به دستور ولی امر مسلمین و حاکم اسلامی به اعتبار ولایتی که بر مسلمانان دارد جایز است.

آن چه که در حال حاضر مشهود است این است که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر امری مرسوم و عده زیادی از فقها با آن موافق هستند و در مورد انسانی که وصیت می‌کند که اعضای بدن او را پیوند بزنند باز این مسئله امری است رایج و فقهای زیادی در مشروعیت آن تردید ندارند.

در هر صورت مساله اهدای اعضا، یکی از مسائل روز جهان محسوب می شود. امروزه در سراسر جهان كمبود شدید اعضای زنده بدن جهت پیوند زدن به افراد محتاج پیوند وجود دارد و این امر حتی شامل پیشرفته‌ترین كشورهای جهان از نظر علمی و فرهنگی هم می‌شود. دولت آمریكا گزارش می‌دهد كه روزانه 74 نفر یك عضو پیوندی دریافت می‌كنند. اگر چه همه روزه 18 نفر دیگر بخاطر كمبود اعضا و انتظار برای پیوندی كه انجام نمی شود، می‌میرند.[4]

اگر چه پیوند اعضا، یك زندگی تازه را برای آن هایی كه عضوی از بدن خود را به هر علت از دست داده‌اند، سبب می شود، ولی باعث بوجود آمدن هزاران مساله پزشکی، اخلاقی و دینی در سرتاسر جهان شده است؛ اما در هر صورت، تمام سوالات مربوط به اعضای پیوندی، 3 بعد اخلاقی دارد كه باید روشن شود: احترام به شخص اهداكننده، شخص گیرنده و اجتماع و وجدان عمومی به معنای عام کلمه.

در خصوص پیوند و اهدای اعضا در کشور ما نیز کم بحث نشده است؛ اما ما در این پژوهش قصد داریم عمده بحث خود را بر روی شناسایی و تحلیل ظرفیت های حقوقی و پژشکی اهدای اعضای بدن پس از اجرای مجازات قصاص و حدود متمرکز نماییم.

فهرست مطالب

پیشگفتار

مبحث اول - تبیین موضوع6

مبحث دوم - تحلیل ادله فقهی امکان اهدای اعضا پس از قصاص و اجرای حد

گفتار اول - استدلال مخالفان.

گفتار دوم - دلایل موافقان

گفتار سوم - اهمیت حفظ جان مومن در اسلام

گفتار چهارم - ولایت بر تمامیت جسمانی

گفتار پنجم - جواز وصیت به اهدای اعضا

مبحث سوم - پیوند و اهدای عضو قطع شده پس از اجراى حد و قصاص

گفتار اول - نظریات فقها

گفتار دوم - امکان پیوند عضو پس از حد یا قصاص

مبحث چهارم - جواز فروش اعضا پس از اجرای قصاص و حدود

گفتار اول - تحلیل فقه اجتماعی

گفتار دوم - تحلیل حقوقی

مبحث پنجم - بررسی ظرفیت های حقوقی

مبحث ششم - نظریات جدید در اهدای اعضا پس از قصاص و حدود

گفتار اول - برداشتن عضو محكوم به اعدام

گفتار دوم - تخفیف در نوع مجازات به شرط واگذارى عضو

گفتار سوم - واگذار نمودن عضو براى پیوند به جاى تعزیر

گفتار چهارم - اهداى عضو در برابر عفو از قصاص

گفتار پنجم - حكم به قطع و اهداى عضو براى تخفیف مجازات

مبحث هفتم - نظر مراجع عظام تقلید در مقوله اهدای عضو

جمع بندی و نتیجه گیری

منابع و مآخذ

پیوست

استفتائات پزشکی- آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

(اهدای اعضاء)

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی , اهدای اعضا , اجرای قصاص و حدود , فقه، حقوق و پزشکی

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

اهداي اعضا پس از اجراي قصاص و حدود از ديدگاه فقه، حقوق و ...
fandoq.cofeblog.ir/post/7228
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی. پیشگفتار. پيوند اعضا تقريباً در همه كشورهاي اسلامي انجام مي شود. اين پيوندها عموماً شامل اهداي
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و ...
thesis.cero.ir/product-291187-اهداي-اعضا-پس-از-اجراي-قصاص-و-حدود-از-د...
دانلود پژوهش اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی کسب درآمد اینترنتی دانلود مقاله دانلود نرم افزار دانلود اندروید دانلود پایان نامه دانلود ...
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و ...
payaname.com/.../573-اهدای-اعضا-پس-از-اجرای-قصاص-و-حدود-از-دیدگاه-ف...
اهدا عضو فقها اسلام تحقیق مقاله سمینار پایان نامه کار تحقیقی اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی تحقیق اهدا اعض اهدا اعضا پس از قصاص ...
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و ...
jahanemudar.aslblog.ir/post/166
۶ روز پیش - اینک شما با جستجوی ((اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -اهدای اعضا پس از اجرای ...
اهدای-اعضا-پس-از-اجرای-قصاص-و-حدود-از-دیدگاه-فقه،-حقوق-و ...
projeha.filenab.com/tag-اهدای-اعضا-پس-از-اجرای-قصاص-و-حدود-از-دیدگاه-...
... 'اهدای-اعضا-پس-از-اجرای-قصاص-و-حدود-از-دیدگاه-فقه،-حقوق-و-پزشکی' هستند. اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی · اهدای اعضا پس از ...
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص حدود از دیدگاه فقه، حقوق ...
uganda18.shiektarinha.ir/.../اهدای%20اعضا%20پس%20از%20اجرای%20ق...
فایل پیش رو که مقاله و تحقیقی پیرامون بررسی قصاص در فقه و حقوق میباشد در 32 صفحه و در قالب word تهیه گردیده است و در زیر چکیده ای از متن آن آمده است.
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و ...
dl-2020.web.laserland.ir/page-331833.html
D Wall 12,000 اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی 8,000 رابطه بین فرصتهای سرمایه‌ گذاری با رشد داراییها در شركتهای پذیرفته شده در ...
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و ...
tmshop.hamrahblog.com/post/142
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ه‍.ش. - اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی. پیوند اعضا تقریباً در همه كشورهای اسلامی انجام می شود این پیوندها عموماً شامل اهدای ...
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و ... - rss
dl-2020.d89.ir/page-513274.html
روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب ... اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی ...
دانلود مقاله در مورد پیوند عضو پس از قصاص
birdownload.epage.ir/.../incl.news_connector.NewsPrintVersion.Html_T...
اهدا عضو; پیوند اعضا در ایران; دانلود مقاله رشته پزشکی و حقوق با عنوان ... پیوند عضو پس از .... اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 141
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 625
  • بازدید ماه : 5,058
  • بازدید سال : 43,637
  • بازدید کلی : 580,896