-
اکسپرسیونیسم
- موضوع : هنر
- فرمت اصلی فایل : doc
- تعداد صفحات : 328
- حجم فایل: 0.12 mb
مقدمه
اكسپرسیونیسم یكی از رایجترین شیوههای تئاتر معاصر جهان است كه از سردمداران آن مانند رهبران دیگر مكاتب هنری تحت تأثیر شرایط اجتماعی و جو حاكم بر جامعه این شیوه را به عنوان شیوهای نوین در ادبیات به وجود آوردند. در اواخر قرن 19 رهبران مكتب سمبویسم در تلاشی كه در زمینة توسل به نماد برای بیان افكار و همچنین ایجاد قالب هنری نو برای آثار خود آغاز كردند بیان داشته كه نمایش بهانهای بیش برای رویا نیست این منش تحت شرایط سیاسی اجتماعی بعد از جنگ جهانی اول در آلمان منجر به پیدایش نمایش اكسپرسیونیستی میگردد.
جنبش اكسپرسیونیست در آلمان در واقع حاصل جریانهای گوناگون اجتماعی و هنری بسیاری بود میتوان اولین نشانههای اكسپرسیونیسم را در آتالااكسترتبرگ و نمایشنامههای مضحك و عجیب و غریب و بحثانگیز فرانك و دكنید كه محتوای سرمایه داری و ضد جنگ افروزی داشتند پیدا كرد.
جنگ خانمان سوز جهانی اول و عواقب وحشت ناك آن كه شكست آلمان را ایجاد نمود تأثیری بس ژرف در اندیشه هنرمندان ایجاد نمود. یأس ایجاد شده پس از جنگ ویرانیهای به جای مانده از جنگ و كم ارزش شدن هویت انسانی و سوق جامعه به سوی ماشینیزم با سرعتی مافوق سرعت نور این اندیشه را در انسان ایجاد كرد كه دیگر جامعه، جامعة انسانی و متعادی نیست ارزش انسان در مقایسه با پیشرفت ماشینیزم روز به روز بر یخی شدن احساس در انسان میافزود. له شدن تودههای انسانی در بین چرخ دندههای صنعتی و پدیدار شدن قشر سرمایه دار از عوامل مهم ظهور مكتب اكسپرسیونیسم بود.
مكتب اكسپرسیونیسم در نمایش عكس العمل در مقابل ناتورالیسم بود. نویسندگان جوان و حساس و خشمگین آلمان در تلاش یافتن غالبهای هنری دیگری جز ناتورالیسم برای بیان افكار و احساسات و تأثیرات خود بودند. در واقع اكسپرسیونیسم به معنای صرف خود به عنوان یك مكتب نمایش كوششی است برای تمركز و قدرت بخشیدن در عبادات، صدا، رنگ، و حركت در جهت ارائه تكنیكی غیر واقعی كه به طریق تند و سخت تماشاگران را برانگیزد و با نمایشنامههای اكسپرسیونیسم كه در واقع واكنش ذهن نویسندگان آلمان در مقابل شرایط حاكم بر جامعه بود.
شخصیتها به یك دنیای خاص تعلق داشتند و آنها اسیر تصورات خود و شخصیت درونی خودشان بودند و بیش از آنكه خود و دیگران را به عنوان واقعیتهای عینی به حساب بیاورند برداشتی ذهنی پندارگرایانه و گاه رمانتیك از همدیگر دارند و بدین گونه خلاء زندگی احتماعیاشان را با تصوری فرا واقعی از دیگران پر میكنند همة موجودیت فلسفی آنها در همین تصورات فردی آنها خلاصه شده است...
مکتب اکسپرسیونیسم یا حالت گرا
نقاشی اکسپرسیونیسم ، سبکی هنری است که در آن هنرمند به جای پرداختن به واقعیت عینی،
به عواطف ذهنی و اتفاقات درونی خود توجه کرده و آنرا باز نمایی می کند.
وی این هدف را با:
تغییر شکل دادن
اغراق کردن
بدوی سازی
پویا نمایی
و خشونت گرایی در تصاویرش اجرا می نماید.
مکتب اکسپرسیونیسم یکی از وسیع ترین حرکت های اواخر قرن 19 میلادی بوده است،
که بیشتر در دوران قرون وسطی اروپا در آلمان ریشه دوانده بود.
ناگفته نماند که هنرمندان:
اتریشی
فرانسوی
و روس نیز در این جنبش سهیم بودند؛
که در سالهای قبل از جنگ جهانی اول و در طول جنگ نیز به فعالیت خود ادامه می دادند.
اکسپرسیونیسم که بخصوص در آلمان و در پاسخ به عواملی همچون اضطراب های همگانی،
روابط ناموزون انسانی در دنیا و عواطف و احساسات معنوی گم شده؛ بوجود آمد،
تاثیرات قابل توجهی از سمبولسیم گرفته بود.
هنرمندانی که در شکل گیری اکسپرسیونیسم دخیل بوده اند:
تعدادی از هنرمندان نظری همچون:
ون سان ونگوک،
ادوارد مونش،
جیمز انسور در شکل گیری اکسپرسیونیسم نقش بسزایی داشتند.
آنها، نقش موثر خود را با تغییر فرم ها و استفاده از رنگ های درخشان بر پیرامون سبک اکسپرسیونیسم گذاشتند.
منبع : پروژه آماده دانشجویی
اکسپرسیونیسم در ادبیات
اکسپرسیونیسم در عکاسی
اکسپرسیونیسم در سینما
اکسپرسیونیسم در معماری
اکسپرسیونیسم در تئاتر
سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی
آموزش نقاشی اکسپرسیونیسم
نقاشی اکسپرسیونیسم چهره