loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 98 دوشنبه 15 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان

بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكاندسته: علوم پزشکی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 552 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 50

پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان در 50 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان


 

كلیات

پیشگفتار

در طی دهه گذشته اطلاعات سودمندی درباره UTI در اطفال به دست آمده است. عفونت دستگاه ادراری از عفونتهای شایع دوران كودكی است كه علاوه بر مشكلات و نگرانیهای مربوط به علائم حاد بیماری عوارض دراز مدت آن مثل هیپرتانسیون و نارسایی مزمن كلیه از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیشتر موارد uncomplicated UTI به وسیله خانواده بزرگی از باسیل‌های هواری گرم منفی كه به عنوان آتتروباكتریاسه شناخته می‌شوند و ایجاد می‌شود این خانواده شامل Morganella، Serratia، Enterobacter، Citrobacter، Proteus، Providencia، Esherichia، Klebsiella و گونه‌های سالمونلا می‌باشد. از تمام اینها Eoli بیشترین ارگانیسم جدا شده و مسئول تقریباً 80 درصد موارد UTI می‌باشد. شایعترین ارگانیسم گرم مثبت در UTI، (staphylocoecus) استافیلوكوكوس و اتتروكوكوس (Enterococcus) می‌باشد. (1) علائم بالینی و یافته‌های كلاسیك UTI اغلب در كودكان با سن بالاتر تظاهر می‌كند ولی در كودكان كم سن و سال علائمی نظیر تب، بی‌قراری، كاهش اشتها، وزن نگرفتن، استفراغ و اسهال ممكن است تنها علائم UTI باشد (4 و 1) در كودكان بزرگتر تكرر ادرار، سوزش ادرار، احساس فوریت در ادرار كردن، شب ادراری علائم شایعی هستند.

به طور كلی UTI در كودكان ممكن است علامتدار و یا بی علامت باشد آنهایكه علامت دارند ممكن است به مثانه محدود شده باشند (سیستیت) و یا ممكن است سیستم‌های جمع كننده بالاتر را درگیر كنند (اورتریت یا پلئیت) و یا بداخل پارانشیم كلیه گسترش پیدا كنند (پیلونفریت) پیلونفریت حاد شدیدترین نوع UTI است كه نه تنها احتمال ایجاد عارضه را افزایش می‌دهد بلكه در بسیاری موارد ایجاد آسیبهای غیرقابل برگشت می‌كند. (4)

در كودكان با سن بالاتر، پیلونفریت حاد با تب یا تندرسن پهلوها كه همراه پیوری و كشت مثبت ادراری است تظاهر می‌كند. در اغلب موارد در بررسی‌های آزمایشگاهی افزایش WBC سرم به همراه افزایش ESR و CRP مشاهده می‌شود (1) در ابتدای قرن بیستم میزان Mortality ناشی از پیلونفریت حاد در شیرخواران و نوزادان 20% بود كه امروزه با پیشرفت راههای تشخیص سریع و درمانهای آنتی بیوتیكی به صفر رسیده است. (Vesicoureteric Reflux) VUR مهمترین زمینه‌ برای ایجاد پیلونفریت در دوران كودكی محسوب می شود كه انسیداسن یك در 250 دارد. (1) احتمال ابتلا به پیلونفریت حاد و بدنبال آن اسكار كلیوی به شدت VUR بستگی دارد. شدیدترین عارضه طولانی مدت UTI در دوران كودكی اسكار كلیوی است در پاره‌ای از مطالعات ریفلاكس نفروپاتی سلول 15-10% موارد نارسایی مزمن كلیه بوده است. (2) در بررسی انجام شده در سال 1994 در آمریكا پیلونفریت و ریفلاكس VUR حدود 3/8% كل علل نارسایی مزمن كلیه را شامل می‌شده است (4 و2). هیپرتاسیون نیز از عوارض دراز مدت ناشی از پیلونفریت می‌باشد اسكار پیلونفریتی شایعترین بیماری پارانشیسمی یكطرفه كلیه بوده و یكی از علل شایع هایپرتانسیون در اطفال و نوجوانان می‌باشد. ریسك هایپرتانسیون در بیماران با اسكار كلیوی متفاوت بوده و آمارها بین 13%-6% می‌باشد. بررسی‌های تجربی همراه با مشاهدات كلینیكی به روشنی ثابت كرد كه عفونت نقش عمده‌ای در ایجاد اسكار كلیوی غیرقابل برگشت دارد. (4)

نوزادان و كودكان بعد از ابتلا به پیلونفریت شدیداً در خطر ایجاد اسكارهای كلیوی قرار می‌گیرند. از آنجا كه وجود اسكار در كلیه بیماران مبتلا به UTI، یكی از یافته‌های مهم در پی‌گیری بیمار از نظر انجام VCUG یا دیگر روشهای بررسی است(1) لذا تشخیص اسكار از اهمیت زیادی برخوردار است.

روشهای مختلفی جهت تشخیص اسكار كلیه وجود دارد كه هر كدام مزایا و معایبی دارند كه به تفصیل گفته خواهد شد. اینكه در تشخیص اسكار از كدام روش استفاده كنیم لازم است به مزایا و معایب هر كدام از روشها توجه كنیم و با توجه به شرایط بهترین روش را انتخاب نماییم. (2)

 

اسكار كلیه

پاتوژتر: مطالعات تجربی انجام گرفته نشان داده‌اند كه پاسخ التهابی حاد كه باعث از بین بردن باكتری می‌شود باعث آسیب به بافت كلیوی و در نتیجه اسكار كلیوی می‌شود. شروع روند از موقع جایگیری باكتری در پارانشیم كلیه شروع می‌شود (در واقع از زمانی كه پاسخهای ایمنی و التهابی برانگیخته می‌شوند). پاسخ التهابی به دنبال جایگیری باكتری زنده اتفاق می‌افتد. به همین دلیل باكتری كشته شده نمی‌تواند سبب اسكار كلیوی شود و به نظر می‌رسد كه پاسخ التهابی حاد تاثیر بیشتری در پیشرفت به سمت آسیب دائم كلیه دارد. التهاب، آنزیمهای توكسیك نظیر لیزوزیم را به درون گرانولوسیت‌ها و داخل توبولهای كلیه آزاد می‌كند و بدنبال آن سوپراكسید آزاد می‌شود.

در نظریه دیگری كه توسط آقایان هیل و كلارك مطرح شد، گفته شده كه در عفونت حاد كلیه، انقباض عروق و انسداد آرتریولها و مویرگها در اثر گرانولوسیتها منجر به اسكیمی بافت كلیه می‌شود. ایسكمی باعث تغییراتی در عملكرد سلولهای توبولار می‌شود و این تغییرات منجر به آزادسازی سوپراكسید موجود درون سلولی می‌شود. طی خونرسانی مجدد به بافت ایسكمیك، سوپراكسید مقداری اكسیژن رادیكال می‌سازد كه نه تنها بر روی باكتریها اثر كشندگی دارد. بلكه بر روی سلولهای احاطه كننده توبولها هم اثر كشندگی دارد. مرگ سلولهای توبولار باعث راهیابی محصولات التهابی به داخل فضای بین بافتی و سپس سبب آسیبهای فراوانی می‌شود. بنابراین آسیب بین بافتی ناشی از سوپراكسید حاصل از آنزیمهای توكسیك و ایسكمی است كه نهایتاً به سمت اسكار كلیوی غیرقابل برگشت پیشرفت می‌كند. (1)

ارتباط بین VUR شدید و اسكار كلیوی بخوبی مشخص شده است. بنابراین VUR یكی از مهمترین علل زمینه‌ای برای اسكار كلیوی می‌باشد. در مورد نقش عفونت در ایجاد اسكار كلیه باید گفت كه اسكار جدید یا پیشرونده تقریباً همیشه همراه با یك سابقه از ابتلا به UTI می‌باشد. (1) در ضمن ارتباط روشنی بین حملات پیلونفریت و شیوع اسكار كلیوی وجود دارد. (1) تاخیر در اقدام به ارزیابی كودكانی كه سابقه دوبار یا بیشتر ابتلا به UTI داشته‌اند احتمال ایجاد اسكار دائمی را، شدیداً افزایش می‌دهد. (3)

 

اهداف و فرضیات

از آنجا كه استفاده از بعضی روشهای تصویربرداری در پی‌گیری بیماران مبتلا به UTI بسته به گزارش اسكار كلیه در سونوگرافی است، نتایج سونوگرافی در تشخیص اسكار كلیه با اسكن DMSA (كه دقیقترین و بهترین روش تشخیص اسكار كلیه می‌باشد) مقایسه گردید.

فرضیه: سونوگرافی در تشخیص اسكار كلیوی در كودكان همانند DMSA عمل می‌كند.

در این مطالعه كلاً 31 بیمار تحت بررسی قرار گرفتند و بر اساس یافته‌های بدست آمده در سونوگرافی و اسكن DMSA سوالات زیر مورد بررسی قرار گرفت.

1- میزان حساسیت سونوگرافی با استفاده از دو نوع Probe در تشخیص اسكار كلیوی چقدر است؟

2- میزان Specifity سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe در تشخیص اسكار كلیوی چقدر است؟

3- میزان Accuracy سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe در تشخیص اسكار كلیوی چقدر است؟

4- میزان Positeve predictive value سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe چقدر است.

5- میزان Negative predictive value سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe چقدر است.

6- توزیع فراوانی اسكار بر اساس سن

7- توزیع فراوانی بیماران بر اساس جنس

هدف كاربردی در صورت بالا بودن درصد مثبت سونوگرافی در تعیین اسكار كلیوی در كودكان آنرا به علت كم هزینه‌تر و كم خطرتر بودن، بعنوان روش جایگزین پیشنهاد نماییم.

هدف كلی طرح: تعیین ارزش تشخیصی سونوگرافی در تعیین اسكار كلیوی در كودكان

روش مطالعه:

در این مطالعه كه به طریق كارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی انجام گرفت 31 بیمار با تشخیص عفونت ادراری طی 6 ماه مورد بررسی قرار گرفتند.

روش جمع‌آوری اطلاعات بدین گونه بود كه ابتدا بیمار طبق درخواست و صلاحدید متخصص محترم اطفال جهت انجام اسكن DMSA فرستاده می‌شد كه اینكار حداقل 3 ماه پس از UTI بود و پس از آن به فاصله زمانی حداكثر دو روز جهت انجام سونوگرافی نزد رادیولوژیست‌ فرستاده می‌شدند. رادیولوژیست در هیچ موردی از نتیجه اسكن DMSA بیمار مطلع نبود. نتایج در چك لیستهایی كه از قبل تهیه گردیده و شامل وجود یا عدم وجود كرایتریاهای اسكار در سونوگرافی بود، درج گردیده و در انتها نتایج اسكن و سونوگرافی با یكدیگر مقایسه شدند.

شایان ذكر است كه سونوگرافیها توسط یك رادیولوژیست مجرب در امر سونوگرافی كلیه و توسط یك دستگاه سونوگرافی  و با استفاده از دو نوع پروب یكی با فركانس پایین (3/5 MHz) و دیگری با فركانس بالا (5-7/5MHz) انجام گردید.

كرایتریاهایی كه در سونوگرافی بعنوان اسكار در نظر گرفته می‌شد عبارتند از:

1- نزدیكی اكوی سینوس به كورتكس

2- دیده نشدن پیرامیدها

3- نامنظمی حدود

4- خوب دیده نشدن اكوی كپسول كلیه

5- اتساع كالیسی

محدوده سنی بیماران مورد مطالعه بین یك ماه تا 5 سال بوده و بیماران به دو گروه سنی 2-0 سال و 5-3 سال تقسیم گردیدند.

جواب DMSA مثبت عبارت بود از وجود اسكار كه به كاهش یا عدم برداشت ماده ایزوتوپ همراه با از بین رفتن حدود و Contour كلیه تعریف گردید.

به طور كلی شاخصه‌های شمول جهت این مطالعه شامل:

1- بیماران با تشخیص بالینی پیلونفریت

2- انجام اسكن DMSA سه ماه پس از UTI

3- انجام سونوگرافی به فاصله حداكثر دو روز از انجام اسكن DMSA

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان                                                                                        صفحه

فصل اول

كلیات ...............................................................................................................

پیشگفتار ..........................................................................................................

اسكار كلیه ........................................................................................................

ارزیابی اسكار كلیه ............................................................................................

درجه‌بندی اسكار كلیه ......................................................................................

روشهای ارزیابی اسكار كلیه .............................................................................

IVP .................................................................................................................

اسكن DMSA ................................................................................................

سونوگرافی .......................................................................................................

فصل دوم

اهداف و فرضیات .............................................................................................

فصل سوم

روش مطالعه ....................................................................................................

فصل چهارم

نتایج .................................................................................................................

سن ...................................................................................................................  

جنس ...............................................................................................................

بررسی گزارش‌های سونوگرافی در مقایسه با گزارش‌های اسكن DMSA ......

فصل پنجم

بحث ................................................................................................................

نتیجه و پیشنهاد ................................................................................................

منابع .................................................................................................................

 

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , مقاله بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , پروژه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , تحقیق بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , دانلود پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش ,

بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان

بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكاندسته: علوم پزشکی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 552 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 50

پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان در 50 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان


 

كلیات

پیشگفتار

در طی دهه گذشته اطلاعات سودمندی درباره UTI در اطفال به دست آمده است. عفونت دستگاه ادراری از عفونتهای شایع دوران كودكی است كه علاوه بر مشكلات و نگرانیهای مربوط به علائم حاد بیماری عوارض دراز مدت آن مثل هیپرتانسیون و نارسایی مزمن كلیه از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیشتر موارد uncomplicated UTI به وسیله خانواده بزرگی از باسیل‌های هواری گرم منفی كه به عنوان آتتروباكتریاسه شناخته می‌شوند و ایجاد می‌شود این خانواده شامل Morganella، Serratia، Enterobacter، Citrobacter، Proteus، Providencia، Esherichia، Klebsiella و گونه‌های سالمونلا می‌باشد. از تمام اینها Eoli بیشترین ارگانیسم جدا شده و مسئول تقریباً 80 درصد موارد UTI می‌باشد. شایعترین ارگانیسم گرم مثبت در UTI، (staphylocoecus) استافیلوكوكوس و اتتروكوكوس (Enterococcus) می‌باشد. (1) علائم بالینی و یافته‌های كلاسیك UTI اغلب در كودكان با سن بالاتر تظاهر می‌كند ولی در كودكان كم سن و سال علائمی نظیر تب، بی‌قراری، كاهش اشتها، وزن نگرفتن، استفراغ و اسهال ممكن است تنها علائم UTI باشد (4 و 1) در كودكان بزرگتر تكرر ادرار، سوزش ادرار، احساس فوریت در ادرار كردن، شب ادراری علائم شایعی هستند.

به طور كلی UTI در كودكان ممكن است علامتدار و یا بی علامت باشد آنهایكه علامت دارند ممكن است به مثانه محدود شده باشند (سیستیت) و یا ممكن است سیستم‌های جمع كننده بالاتر را درگیر كنند (اورتریت یا پلئیت) و یا بداخل پارانشیم كلیه گسترش پیدا كنند (پیلونفریت) پیلونفریت حاد شدیدترین نوع UTI است كه نه تنها احتمال ایجاد عارضه را افزایش می‌دهد بلكه در بسیاری موارد ایجاد آسیبهای غیرقابل برگشت می‌كند. (4)

در كودكان با سن بالاتر، پیلونفریت حاد با تب یا تندرسن پهلوها كه همراه پیوری و كشت مثبت ادراری است تظاهر می‌كند. در اغلب موارد در بررسی‌های آزمایشگاهی افزایش WBC سرم به همراه افزایش ESR و CRP مشاهده می‌شود (1) در ابتدای قرن بیستم میزان Mortality ناشی از پیلونفریت حاد در شیرخواران و نوزادان 20% بود كه امروزه با پیشرفت راههای تشخیص سریع و درمانهای آنتی بیوتیكی به صفر رسیده است. (Vesicoureteric Reflux) VUR مهمترین زمینه‌ برای ایجاد پیلونفریت در دوران كودكی محسوب می شود كه انسیداسن یك در 250 دارد. (1) احتمال ابتلا به پیلونفریت حاد و بدنبال آن اسكار كلیوی به شدت VUR بستگی دارد. شدیدترین عارضه طولانی مدت UTI در دوران كودكی اسكار كلیوی است در پاره‌ای از مطالعات ریفلاكس نفروپاتی سلول 15-10% موارد نارسایی مزمن كلیه بوده است. (2) در بررسی انجام شده در سال 1994 در آمریكا پیلونفریت و ریفلاكس VUR حدود 3/8% كل علل نارسایی مزمن كلیه را شامل می‌شده است (4 و2). هیپرتاسیون نیز از عوارض دراز مدت ناشی از پیلونفریت می‌باشد اسكار پیلونفریتی شایعترین بیماری پارانشیسمی یكطرفه كلیه بوده و یكی از علل شایع هایپرتانسیون در اطفال و نوجوانان می‌باشد. ریسك هایپرتانسیون در بیماران با اسكار كلیوی متفاوت بوده و آمارها بین 13%-6% می‌باشد. بررسی‌های تجربی همراه با مشاهدات كلینیكی به روشنی ثابت كرد كه عفونت نقش عمده‌ای در ایجاد اسكار كلیوی غیرقابل برگشت دارد. (4)

نوزادان و كودكان بعد از ابتلا به پیلونفریت شدیداً در خطر ایجاد اسكارهای كلیوی قرار می‌گیرند. از آنجا كه وجود اسكار در كلیه بیماران مبتلا به UTI، یكی از یافته‌های مهم در پی‌گیری بیمار از نظر انجام VCUG یا دیگر روشهای بررسی است(1) لذا تشخیص اسكار از اهمیت زیادی برخوردار است.

روشهای مختلفی جهت تشخیص اسكار كلیه وجود دارد كه هر كدام مزایا و معایبی دارند كه به تفصیل گفته خواهد شد. اینكه در تشخیص اسكار از كدام روش استفاده كنیم لازم است به مزایا و معایب هر كدام از روشها توجه كنیم و با توجه به شرایط بهترین روش را انتخاب نماییم. (2)

 

اسكار كلیه

پاتوژتر: مطالعات تجربی انجام گرفته نشان داده‌اند كه پاسخ التهابی حاد كه باعث از بین بردن باكتری می‌شود باعث آسیب به بافت كلیوی و در نتیجه اسكار كلیوی می‌شود. شروع روند از موقع جایگیری باكتری در پارانشیم كلیه شروع می‌شود (در واقع از زمانی كه پاسخهای ایمنی و التهابی برانگیخته می‌شوند). پاسخ التهابی به دنبال جایگیری باكتری زنده اتفاق می‌افتد. به همین دلیل باكتری كشته شده نمی‌تواند سبب اسكار كلیوی شود و به نظر می‌رسد كه پاسخ التهابی حاد تاثیر بیشتری در پیشرفت به سمت آسیب دائم كلیه دارد. التهاب، آنزیمهای توكسیك نظیر لیزوزیم را به درون گرانولوسیت‌ها و داخل توبولهای كلیه آزاد می‌كند و بدنبال آن سوپراكسید آزاد می‌شود.

در نظریه دیگری كه توسط آقایان هیل و كلارك مطرح شد، گفته شده كه در عفونت حاد كلیه، انقباض عروق و انسداد آرتریولها و مویرگها در اثر گرانولوسیتها منجر به اسكیمی بافت كلیه می‌شود. ایسكمی باعث تغییراتی در عملكرد سلولهای توبولار می‌شود و این تغییرات منجر به آزادسازی سوپراكسید موجود درون سلولی می‌شود. طی خونرسانی مجدد به بافت ایسكمیك، سوپراكسید مقداری اكسیژن رادیكال می‌سازد كه نه تنها بر روی باكتریها اثر كشندگی دارد. بلكه بر روی سلولهای احاطه كننده توبولها هم اثر كشندگی دارد. مرگ سلولهای توبولار باعث راهیابی محصولات التهابی به داخل فضای بین بافتی و سپس سبب آسیبهای فراوانی می‌شود. بنابراین آسیب بین بافتی ناشی از سوپراكسید حاصل از آنزیمهای توكسیك و ایسكمی است كه نهایتاً به سمت اسكار كلیوی غیرقابل برگشت پیشرفت می‌كند. (1)

ارتباط بین VUR شدید و اسكار كلیوی بخوبی مشخص شده است. بنابراین VUR یكی از مهمترین علل زمینه‌ای برای اسكار كلیوی می‌باشد. در مورد نقش عفونت در ایجاد اسكار كلیه باید گفت كه اسكار جدید یا پیشرونده تقریباً همیشه همراه با یك سابقه از ابتلا به UTI می‌باشد. (1) در ضمن ارتباط روشنی بین حملات پیلونفریت و شیوع اسكار كلیوی وجود دارد. (1) تاخیر در اقدام به ارزیابی كودكانی كه سابقه دوبار یا بیشتر ابتلا به UTI داشته‌اند احتمال ایجاد اسكار دائمی را، شدیداً افزایش می‌دهد. (3)

 

اهداف و فرضیات

از آنجا كه استفاده از بعضی روشهای تصویربرداری در پی‌گیری بیماران مبتلا به UTI بسته به گزارش اسكار كلیه در سونوگرافی است، نتایج سونوگرافی در تشخیص اسكار كلیه با اسكن DMSA (كه دقیقترین و بهترین روش تشخیص اسكار كلیه می‌باشد) مقایسه گردید.

فرضیه: سونوگرافی در تشخیص اسكار كلیوی در كودكان همانند DMSA عمل می‌كند.

در این مطالعه كلاً 31 بیمار تحت بررسی قرار گرفتند و بر اساس یافته‌های بدست آمده در سونوگرافی و اسكن DMSA سوالات زیر مورد بررسی قرار گرفت.

1- میزان حساسیت سونوگرافی با استفاده از دو نوع Probe در تشخیص اسكار كلیوی چقدر است؟

2- میزان Specifity سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe در تشخیص اسكار كلیوی چقدر است؟

3- میزان Accuracy سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe در تشخیص اسكار كلیوی چقدر است؟

4- میزان Positeve predictive value سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe چقدر است.

5- میزان Negative predictive value سونوگرافی با استفاده از دو نوع probe چقدر است.

6- توزیع فراوانی اسكار بر اساس سن

7- توزیع فراوانی بیماران بر اساس جنس

هدف كاربردی در صورت بالا بودن درصد مثبت سونوگرافی در تعیین اسكار كلیوی در كودكان آنرا به علت كم هزینه‌تر و كم خطرتر بودن، بعنوان روش جایگزین پیشنهاد نماییم.

هدف كلی طرح: تعیین ارزش تشخیصی سونوگرافی در تعیین اسكار كلیوی در كودكان

روش مطالعه:

در این مطالعه كه به طریق كارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی انجام گرفت 31 بیمار با تشخیص عفونت ادراری طی 6 ماه مورد بررسی قرار گرفتند.

روش جمع‌آوری اطلاعات بدین گونه بود كه ابتدا بیمار طبق درخواست و صلاحدید متخصص محترم اطفال جهت انجام اسكن DMSA فرستاده می‌شد كه اینكار حداقل 3 ماه پس از UTI بود و پس از آن به فاصله زمانی حداكثر دو روز جهت انجام سونوگرافی نزد رادیولوژیست‌ فرستاده می‌شدند. رادیولوژیست در هیچ موردی از نتیجه اسكن DMSA بیمار مطلع نبود. نتایج در چك لیستهایی كه از قبل تهیه گردیده و شامل وجود یا عدم وجود كرایتریاهای اسكار در سونوگرافی بود، درج گردیده و در انتها نتایج اسكن و سونوگرافی با یكدیگر مقایسه شدند.

شایان ذكر است كه سونوگرافیها توسط یك رادیولوژیست مجرب در امر سونوگرافی كلیه و توسط یك دستگاه سونوگرافی  و با استفاده از دو نوع پروب یكی با فركانس پایین (3/5 MHz) و دیگری با فركانس بالا (5-7/5MHz) انجام گردید.

كرایتریاهایی كه در سونوگرافی بعنوان اسكار در نظر گرفته می‌شد عبارتند از:

1- نزدیكی اكوی سینوس به كورتكس

2- دیده نشدن پیرامیدها

3- نامنظمی حدود

4- خوب دیده نشدن اكوی كپسول كلیه

5- اتساع كالیسی

محدوده سنی بیماران مورد مطالعه بین یك ماه تا 5 سال بوده و بیماران به دو گروه سنی 2-0 سال و 5-3 سال تقسیم گردیدند.

جواب DMSA مثبت عبارت بود از وجود اسكار كه به كاهش یا عدم برداشت ماده ایزوتوپ همراه با از بین رفتن حدود و Contour كلیه تعریف گردید.

به طور كلی شاخصه‌های شمول جهت این مطالعه شامل:

1- بیماران با تشخیص بالینی پیلونفریت

2- انجام اسكن DMSA سه ماه پس از UTI

3- انجام سونوگرافی به فاصله حداكثر دو روز از انجام اسكن DMSA

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان                                                                                        صفحه

فصل اول

كلیات ...............................................................................................................

پیشگفتار ..........................................................................................................

اسكار كلیه ........................................................................................................

ارزیابی اسكار كلیه ............................................................................................

درجه‌بندی اسكار كلیه ......................................................................................

روشهای ارزیابی اسكار كلیه .............................................................................

IVP .................................................................................................................

اسكن DMSA ................................................................................................

سونوگرافی .......................................................................................................

فصل دوم

اهداف و فرضیات .............................................................................................

فصل سوم

روش مطالعه ....................................................................................................

فصل چهارم

نتایج .................................................................................................................

سن ...................................................................................................................  

جنس ...............................................................................................................

بررسی گزارش‌های سونوگرافی در مقایسه با گزارش‌های اسكن DMSA ......

فصل پنجم

بحث ................................................................................................................

نتیجه و پیشنهاد ................................................................................................

منابع .................................................................................................................

 

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , مقاله بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , پروژه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , تحقیق بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , دانلود پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش ,

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان
beruzfunm.ruzfa.ir/post/1247
ما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم اینک شما با جستجوی ((پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان)) وارد صفحه فروش فایل ...
سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان - فروشگاه جامع ...
mdazzlingnot-rainboomsi.adnashop.ir/page-49890.html
atlasworld20.ruzfa.ir/post/744. 21 ژوئن 2016 ... برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان || روی دکمه ...
پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان ...
avaplus.webilion.ir/2016/06/01/پایان-نامه-بررسی-سونوگرافی-و-نقش-آن-در-ا/
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - ما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم اینک شما با جستجوی ((پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان)) وارد ...
پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان ...
gozarlmahtab.blogroom.ir/post/786
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - دوست عزیز سلام.به سایت ما خوش آمدید محقق گرامی،شما با جستجوی پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان وارد این صفحه شده اید ...
سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان - مرکز خرید و ...
pbarannamname.saharstore.ir/page-26759.html
بررسي ارزش تشخيصي سونوگرافي در تعيين اسكار كليوي در كودكان. 3 جولای 2015 . ... ثابت كرد كه عفونت نقش عمده‌اي در ايجاد اسكار كليوي غيرقابل برگشت دارد.
بررسی ارزش تشخیصی سونوگرافی و نقش آن در اسکار ...
aryafile.ir/.../بررسی-ارزش-تشخیصی-سونوگرافی-و-نقش-آن-در-اسکار-کلیوی-کود...
بررسی ارزش تشخیصی سونوگرافی و نقش آن در اسکار کلیوی کودکان. مقدمه: در طي دهه گذشته اطلاعات سودمندي درباره UTI در اطفال به دست آمده است. عفونت دستگاه ادراري ...
پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان
pczworld.nedablog.ir/post/1673
۲ تیر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - سلام.به وبسایت ما خوش آمدید. هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسكار كلیوی كودكان_خوش امدید.امیدوارم ...
جدیدترین مقالات و پروژه ها - مطالب ابر تحقیق در مورد بررسی ...
ranginkama90.mihanblog.com/.../تحقیق%20در%20مورد%20%20بررسی%20ارزش%...
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ه‍.ش. - بررسی ارزش تشخیصی سونوگرافی در تعیین اسکار کلیوی در کودکان ... سونوگرافی کلیه و اسکن DMSA در تشخیص اسکار کلیوی در کودکان انجام ... ثابت کرد که عفونت نقش عمده‌ای در ایجاد اسکار کلیوی غیرقابل برگشت دارد. (۴).
بررسی ارزش تشخیصی سونوگرافی و نقش آن در اسکار ...
campiran.ir/prod-233-بررسی-ارزش-تشخیصی-سونوگرافی-و-نقش-آن/
۱ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - نرم افزار اندرويد تنظيم کن انجام بده:با اين برنامه مي تونين به صورت خودکار و در زمان هاي تعيين شده به گوشين دستور بدين که کار هايي رو انجام بده.
پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسکار کلیوی ...
dlxco.ir/Posts/.../پايان+نامه+بررسي+سونوگرافي+و+نقش+آن+در+اسكار+كليوي+كودكان/
پایان نامه بررسی سونوگرافی و نقش آن در اسکار کلیوی کودکان در 50 صفحه ورد قابل ویرایش. کلیات. پیشگفتار. در طی دهه گذشته اطلاعات سودمندی درباره UTI در اطفال ...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 81
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 179
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 525
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,009
  • بازدید ماه : 5,442
  • بازدید سال : 44,021
  • بازدید کلی : 581,280