loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 75 شنبه 13 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت

بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارتدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 50

مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت در50 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت

 

.مقدمه

حمایت از حقوق مالكیت معنوی یك موضوع مهم در مذاكرات تجاری چند حانبه می باشد. مباحث فعلی در مورد حقوق مالكیت معنوی دارای دو وضعیت كاملاً متقاوت می باشد. برخی افراد از حقوق مالكیت معنوی بعنوان یك ابزر اثر بخش برای پیشرفت تكنولوژی و بعنوان یك تسهیل كنند. برای انتقال تكنولوژی برای كشورهای در حال توسعه حمایت می كنند. برخی افراد دیگر یك دید گاه كاملاً متفاوت دارند و حقوق مالكیت معنوی را بعنون تنها عامل دفاع كننده از منافع كشور های پیشرفته در نظر گیرند. برای مثال برخی از اقتصاد دانان اظهار می كنند كه رژیم حقوق مالكیت معنوی  بین المللی فعلی قواعد جهانی بازیهای بین المللی را به نفع كشورهای توسعه یافته تغییر داده است و ایجاد منافع بلند مدت برای كشورهای درحال توسعه بخصوص كشورهای فقیر از جانی جنبه های تجاری حقوق مالكیت معنوی   ( TRips) به نظر می رسد كه بسیار پرهزینه و نامطمئن محقق می شنود  ( word Bank 2001) علی رغم این انتقادات احتراز TRips بر این است كه « حمایت و تقویت حقوق مالكیت معنوی باید به ارتقای نوآوری تكنولوژیكی و انتقال  جذب تكنولوژی كمك نماید و منافع متقابل  ایجاد كنندگان و استفاده از دانش تكنولوژیكی را طوری تامین نماید كه به رخساره اقتصادی واجتماعی منجر شود.  TRips   .(Wipo, 1224) منعكس كنند منافع كشورهای پیشرفته می باشد. مخالفان TRips سئوالات اساسی در مورد نقش بالقوه حقوق مالكیت معنوی (TRips  ) در انتقال تكنولوژی و جریانهای سرمایه به كشورهای در حال توسعه دارند. برای نمونه، در گزارش اخیر كمیته TRips به خودی خود منجر به افزایش FDI نمی شود، یا این حمایت انتقال  تكنولوژی یا نو آوری محلی را در كشورهای در حال توسعه تشویق نمی كند. (  suns,  2000)  ولی برخی مطالعات اخیر، پروژه uncTAD  -icsTD ( Maslus,2000, lall  and    Albaladejo.20041 ) بینش های جدیدی در مورد رابطه بین IPRs و انتقال تكنولوژی به كشورهای در حال توسعه ارائه می كند. آنها دریافتند كه اثرات IPRs بر انتقال تكنولوژی به كشورهای در حال توسعه و نوآورن محلی كشورهای در حال توسعه بر طبق سطح توسعه اقتصادی و ماهیت تكنولوژیكی فعالیتهای اقتصادی متفاوت می باشد.

این وضعیت در مطالعه موردی كشور كره وجنوبی مجدداً تایید گردید. بر مبنای تحقیقات بلند مدت بر روی رفتار تركنا در انتقال تكنولوژی و ایجاد توانایی محلی در كره جنوبی، این مقاله نشان می دهد كه:

2- چاچوبهای تحلیلی

1-2- چاچوب مسیر تكنولوژی

این چارچوب دو مسیر تكنولوژیكی را - یكی در كشورهای پیشرفته ودیگری در كشورهای در حال توسعه - بعنوان روشی برای تجزیه و تحلیل شركتها در كشورهای در حال توسعه اكتساب تكنولوژی خارجی  انباشت توانایی جذب خودشان در طول مسیر تكنولوژی تجزیه و تحلیل و منسجم می نماید ( kim,1997a)

مسیر تكنولوژی ( Technological   trajectory) به جهت تكاملی پیشرفتهای تكنولوژیكی كه در صنایع و بخش ها قابل مشاهده می باشند مربوط می شود. , utterback و Abernathy (1975) عنوان كردند كه صنایع و شركتها در كشورهای پیشرفته در طول یكه مسیر تكنولوژی كه متشكل از سه مرحله تغییر ( fiuid) انتقال  ( transition) و
خاصی  ( specific) می باشد توسعه می یابند. این اصطلاحات انعطاف پذیری سیستم تولیدی درگیر را منعكس می كند هر چند این مراحل، به تكنولوژی نو ظهور تكنولوژی میانی ومراحل تكنولوژی بالغ مربوط می شوند، در این مقاله جدید بودن تكنولوژی محصول مورد نظر را منعكس می كنند.

شركتها در یك تكنولوژی جدید یك الگوی متغیر از نو آوری را نشان خواهند داد. نرخ نوآوری رادیكالی محصول ( نسبت به تدریجی ) با لا است. تكنولوژی محصول جدید اغلب ناپخته، گران و نامطمئن است، ولی عملكرد آن طوری است كه برخی خواسته های بازار را بر آورد. می سازد تغییرات محصول ناشی تغییرات بازار می باشد، بنابراین سیستم تولید متغیر باقی می ماند و سازمان به یك ساختار منعطفی نیاز دارد كه بطور سریع و اثر بخشی به تغییرات دربازار و تكنولوژی پاسخ دهد.    (Abernathy   and   utterback در این مرحله، پیشگامان در كشورهای پیشرفته از مزیت اولین ایجاد كننده در بازار بر مبنای نو آوری رادیكالی محصول مطمئن هستند.

وقتی كه نیازهای بازار بهتر درك شدند و تكنولوژی محصولات جایگزین متمركز گردیدند، گذر به سوی طراحی محصولات بر روش های تولید انبوه آغاز می شود و رقابت در قیمت ونیز عملكرد محصول در مرحله میانی تكنولوژی افزایش می یابد، رقابیت در هزینه ها منجر به تغییرات رادیكالی در فرایندها و كاهش سریع هزینه ها می شود. توانایی و مقیاس تولید اهمیت بیشتری برای بدست آوردن مقیاس اقتصادی فرض می كند. شركتهای كشورهای پیشرفته بر تون خود را در بازارهای جهانی از طریق نوآوری مستمر در محصولات و فرآیندهای  حفظ می كنند.

وقتی كه صنعت و بازار آن به مرحلة بلوغ رسید و رقابت در قیمتها افزایش یافت، فرآیند تولید، اتوماتیك تر ، منسجم تر، سیستمی تر و خاص می شود و محصولات استاندارد تولید می نماید. و نوآوری بر روی بهبود تدریجی فرآیند و جستجوی كارآیی بالاتر تغییر می یابد. هنگامی كه صنعت به مرحله بلوغ تكنولوژی رسید كمتر احتمال دارد كه هدف شركتها از R&o نو آوری رادیكالی باشد زیرا در این مرحله شركتها در وضعیت رقابتی خود بسیار آسیب پذیر می شوندو پویای صنعت ممكن است از طریق تهاجم ناشی نوآوریهای رادیكالی ایجاد شد. بوسیله تازه واردان جدید احیا شود. ولی برخی صنایع در توسعه حیات محصولاتشان در این مرحله با یكسری از نوآوریهای تدریجی جهت افزودن ارزش جدید تا حدودی موفق می شوند.

در بخش بعدی این مرحله، معمولاً صنایع به سمت كشورهای در حال توسعه یعنی همان جایی كه هزینه های تولید كمتر است جابجا می شوند. بخش بالای شكل یك مسیر بالا را نشان می دهد این مدل روند (Trajectory   model) كاربود جهانی ندارد و ممكن است با تغییر پارادیم اقتصادی -فنی بطور قابل ملاحظه ای تغییر نماید. با وجود این، مدل ارائه شد و جهت تجزیه و تحلیل انتقال تكنولوژی و ظرفیت سازی در كشورهی در حال توسعه مفید می باشد.

بر مبنای تحقیق كه در مورد صنعت الكترونیك كره انجام شده KIm در حال 1980 یك مدل سه مرحلهای - خرید  (acquisition) جذب  ( Assimilation) و بهبود برای توسعه utterbacks ارائه داد. در خلال مراحل اولیه صنعتی سازی، كشورهای درحال توسعه تكنولوژی بالغ خارجی را از كشورهای پیشرفته صنعتی می خرند. به علت فقدان توانایی داخلی ایجاد عملیات تولید، كار آفرینان داخلی فرآیندهای تولید را از طریق خرید بسته كامل تكنولوژی خارجی كه این بسته شامل فرآیندهای مونتاژ، مشخصات محصول، دانش حتی تولید پرسفل ؟؟ و اجزاء و قطعات می باشد، توسعه میدهند تولید در این مرحله صرفاً عملیات مونتاژ درون دادهای خارجی جهت تولید محصولات نسبتاً استاندارد و مشابه می باشد.

زمانیكه وظیفه خرید انجام شد، تكنولوژیهای طراحی و تولیدمحصول به سرعت در درون كشور انتشار می یابد. افزایش رقابت از جانب تازه واردهی جدید باعث تلانشهای تكنیكی بومی در جذب تكنولوژیهای خارجی جهت تولید محصولات نسبتاً متمایز می شود. موفقیت نسبتی در جذب تكنولوژی وارد شده و افزایش تاكید بر ارتقای صادرات به همراه ارتقای توانایی مهندسان و دانشمندان داخلی، منجر به بهبود تدریجی تكنولوژی بالغ می گردد تاكید تكنولوژیكی در خلال این مرحله مشبه سازی  (Duplicative    imitation ) می باشد./

 با مرتبط كردن مسیرهای تكنولوژیكی   (1975)  Abernathy  ,Utterhack و (1980)
 Kim و(1988)  choi  ,     Bae   ,Lee  فرض كردند كه مسیر تكنولوژی سه مرحله ای در كشورهای در حال توسعه نه تنها در مرحلة بلوغ تكنولوژی بلكه در مرحله میانی تكنولوژی نیز روی میدهد

مواجه با افزایش رقابت از جانب كشورهای تازه صنعتی شده و مواجه با افزایش رقابت از جانب كشورهای تازه صنعتی شده  ( NsiE) گروه دوم، شركتهای موجود در كشورهای تازه صنعتی گروه اول، كه تكنولوژیهای بالغ خارجی را كسب جذب و بعضی مواقع بهبود دادند، هدف تكرار فرآیند مشابه با میزان دانش سطح بالاتر در مرحله میانی تكنولوژی می باشد. در این مرحله ( مرحله میانی) تاكید تكنولوژیكی تقلید خلاقانه و تولید محصولات الگوبرداری  ( Benchmqrking) و همچنین یادگیری گسترده از طریق سرمایه گذاری اساسی در فعالیتهای R&D داخلی انجام می شود. بسیاری از صنایع در NsiE (برای مثال كسرو تایوان) به این مرحله رسیده اند.

در صورت موفقیت برخی از این صنایع حتی ممكن است با انباشته مناسب توانایهای تكنولوژیكی محلی تكنولوژیهای جدید ایجاد نمایند و به این ترتیب شركتهای كشورهای پیشرفته را به چالش وا دارند. نوآوری شعار این صنایع می باشد. وقتی تعداد قابل ملاحظه ای از صنایع همچنانكه در بخشی پایین تر شكل یك نشان داده شده است كشورهای در حال توسعه جهت مسیر تكنولوژی در كشورهای پیشرفته را برعكس می نمایند.

این مدل ساده شرح نسبتاً دقیقی از فرآیند تكاملی است كه در كشورهای تازه صنعتی شده گروه اول در حوزه  آسیای شرقی روی داده است (kim  ,Hobdy, 1995) در دهه 60 و 70 مبنای تكنولوژیكی محلی بسیار ابتدایی بود، كره و تایوان ابتدا تكنولوژیهای بالغ را كسب و جذب نمودند و از طریق آنها به تقلید مشابه از محصولات خارجی وموجود با نیروی كاری ماهروئدی ارزان پرداختند. سپس با انباشت توانایی تكنولوژیكی از طریق یادگیری از طریق انجام ( Learnigy doing) به همراه ارتقای كیفی سیستم آموزش، این كشورها را قادر ساخت تا در مواجه با افزایش هزینه های نیروی كار وافزایش رقابت ناشی از كشورهای تازه ملهكی شده و گروه دوم به تقلید نوآورانه دست بزنند. سنگاپور نیز فرآیند متقابه را طی كرد، و محصولات بالغ خارجی را با هزینه های كمتر و از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی  (FDI) تولید نمود. وقتی زیر بنای مهارتی سنگاپور ارتقا یافت شركتهای چند ملیتی  MACS) ) استراتژی خود را نسبت به سنگاپور بعنون مكان تولید محصولات پیشرفته با R&D داخلی قرن استفاده نمودند، و شركتهای مبتنی برنیروی انسانی را به كشورهای تازه صنعتی شد. گروه دوم انتقال دادند بسیاری از اقتصاد های آسیای شرقی مانند تایلند،مالزی، اندونزی، ویتنام و فیلیپین در مرحله تكنولوژی بالغ هستند، و با استفاده از نیروی كاری انرژی به تقلید مشابه از محصولات خارجی موجود می پردازند. در مقابل كشورهای دیگر مانند چین تایپ و برخی از اقتصادهای اروپای شرقی ممكن است مراحل حركت از  سمت تقلید مشابه به تقلید نوآورانه و مراحل نوآوره را طی نكرده باشند. آنها داستان طولانی تری از انباشت تكنولوژیكی دارند و هم اكنون به مرحلة تقلید مشابه رسیده اند قبل از اینكه اقتصاد هایشان را به روی كشورهای دیگر بازنمایند. ممكن است برخی از بخش های این اقتشصاده در آغاز توانایی كافی برای ورود به مرحله میانی تكنولوژی را داشته باشند. اگرآنها مرحله تكنولوژی بالغ را طی كنند، انتظار می رود كه سرعت تكامل مرحله تكنولوژی میانی سریعتر از دیگر كشورها باشند.

مدل روند ( trajectory model) برای بخش ها بیشتر از كشورها كار بوده تر می باشد. زیار همة بخش های در درون یك اقتصاد، مسیر مشابه ای را طی نمی كنند. بخشهای پویا كه تواناییهای تكنولوژیكی را از طریق مرحله تكنولوژی بالغ اكتساب كرده اند، ممكن است این توانایی را داشته باشند تا به مرحله تكنولوژی میانی از طریق تلاش های R&D داخلی كافی دست یابند،  سرعت تكامل تا حد زیادی به پیچیدگی تكنولوژیهای درگیر و توانایی جذب بازیگران عمده در درون بخش بستگی دارد. بخشهای با پویایی كمتر، متكی برنیروی كاراروان می باشند، و به كشورهایی ك هزینه نیروی كار در آنجا پایین تر است منتقل می شوند.

 

استفاده از نیروی انسانی

ثانیاً برای شكاف تكنولوژی دانش محور تر    (more knowledge -intensire) شركتهای كره ای نیروی انسانی بسیار مستعدی را از خارج جذب كردند. دولت كره در رابطه با فرار مغزها در مرحله تكنولوژی بالغ سیاست آسان گیرانه ای اتخاذ كرده بود. تا همان 1967،7/96 درصد از دانشمندان كره ای و 7/87 درصد از مهندسان تحصیل كرده در خارج در آنجا، عمدتاً آمریكا باقی ماندند ( 
 Hentages,1975) ولی آنها برای پیشرفتهای بعدی كره به منابع اساسی شبكه  فنی خارجی و مجموعه نیروی انسانی مستعد تبدیل شدند.

وقتی در دهه 1970 صنعتی سازی به سرعت پیشرفت كرد، دولت كره تلاشهای نظامندی را برای برگرداندن مهندسان و دانشمندان كره ای مستقر در خارج كشور انجام داد.ماهیت درگیری دولت بجای اینكه تشویق (   prom,tional) واز طریق پیشنهاد حقوق و دستمزد بسیار جذاب باشد، بسیار دستوری (    (directive) بود 

( yoon,1992) برنامه دولتی بازگشت نخبگان كاملاً موفق بود. همان طوریكه تعداد كمی از نخبگان مجدداً به كشورهای پیشرفته بازگشتند. این برنامه برای بخش خصوصی یك الگو شد، و بخش خصوصی از دهه 1980 و با اعتماد به نفس شروع به استخدام مهندسان و دانشمندان مستعد نمود. داستانهای موفقیت پیشرفت كره در صنایع High-tech با جابجایی مهندسان و دانشمندان كره ای - آمریكایی، كه نقش مهمی در توسعه تكنولوژیهای جدید در كره داشتند ، بسیار چشمگیر بود (kim,1997b,kim 1998) در سال 2002   Saxonina گزارش مشابه ای را در مورد چین، هند و تایوان ارائه كرد.

فعالیتهای  R&D خصوصی

ثانیاً همزمان با افزایش فعالیتهایی در جهت كسب تكنولوژیهای دانش محور از طریق مكانیزم های رسمی و جابجایی نیروی انسانی مستعد، شركتهای كره ای فعالیتهای R&D خود را جهت تقویت قدرت چانه زنی نشان در انتقال تكنولوژی، تسریع یادگیری تكنولوژی كسب شده و تعدیل وابستگی به تكنولوژی خارجی، افزایش دادند.جدول 2 نشان می دهد كه سرمایه گذاری بر روی R&D در سه دهه گذشته اندكی جهش داشته و از 6/28 میلیون دلار آمریكا در سال 1971 به 7/4 میلیارد دلار درسال 1990 افزایش یافت و در نهایت در سال 2000 مبلغ آن به 2/12 میلیارد دلار رسید. اگر چه نرخ رشد اقتصادی كره یكی از سریع ترین نرخ های رشد جهان بوده است ولی هزینه های R&D حتی سریع تر از تولید ناخالصی داخلی رشد كرده است. در طی همین دوره، تحقیق و توسعه بعنوان درصدیاز GDP (R&D/GDP) از 32/0 درصد به 68/2 درصد افزایش یافت، و این رقم بیشتر از بیسیاری از كشورهای اروپای غربی می باشد.

در نتیجه تغییرات ساختاری مهمی در سرمایه گذاری R&D بوجود آمد. هنگامی كه بخش خصوصی در مورد سرمایه گذاری بر روی R&D علی رغم تشویق های دولت ضعیف عمل می كرد. دولت نقش عمده ای در فعالیتهای R&D در این ماههای اولیه  ایفا می كرد. اخیراً‌ شركتهای داخلی نقش قابل توجهی در تلاش های R&D كشور متقبل شده اند و این امر ناشی از دولایل می باشد: 1. پاسخ به افزایش رقابت بین المللی و 2. محیط سیاست حمایتی از فعالیتهای R&D  بخش خصوصی. برای مثال در سال1963 بخش خصوصی تنها 2 درصد از كل هزینه های R&D ملی را برعهده داشت ولی این رقم تا سال 1994 به پیش از 80 درصد افزایش یافته بود، كه این رقم یكی از بالاترین ارقام در میان كشورهای پیشرفته و NIES می باشد.

نرخ رشد R&D در جهان بالاترین می باشد. برای مثال متوسط نرخ رشد سالانه، سرمایه گذاری R&D كوه به ازای تولید ناخالث ( GDP) درسالهای 1991-1981 در كره بالاترین می باشد ( 2/24 درصد) این در حالی است كه در همین دوره نرخ رشد سنگاپور 3/22 ، تایوان 8/15 ، اسپانیا 4/11، و ژاپن 4/7 درصد بود. همچنین متوسط نرخ رشد سالانه R&D كسب و كار به ازای GDP دركره در بالاترین حد بوده است (6/31درصد) ، این در حالی است كه این رقم در سنگاپور 8/23، در تایوان 5/16، در اسپانیا 14 و در ژاپن8/8 درصد بوده است ( DisT,19921) .

كره اییها علاوه بر اینكه R&D داخلی خود را تقویت می كردند، شروع به جهانی سازی فعالیتهای R&D خود نیز كردند. برای مثال شركت الكترونیك LG شبكه ای از آزمایشگاههای تحقیقاتی در توكیو، كالیفرینا،شیكاگو، داشتند، به دنبال فرصتهای برای توسعه همكاریهای استراتژیك  (straregic  Alliances) باشركتهای داخلی بودند، و پیشرفته ترین محصولات را از طریق R&D پیشرفته توسعه می دادند. تكنولوژی LG در sunnyvale نقش عمده ای در طراحی جدیدترین كامپیوترهای شخصی، ترمینال ها نمایش (  Display   terminal) در شیكاگو، بر تلوزیونهای با شفافیت بالا، digital  rcr و تجهیزات ارتباطات ار راه دور متمركز بود. شركتهای الكترونیك سامسونگ، Daewoo و هیوندایی، به همین ترتیب دیده بانهای  (outposts) تحقیق و توسعه داده اند. سامسونگ دیده بانهای R&D در maryland, sanjoese و Boston توكیو، sendai, osakai ذر ژاپن ، لندن، فرانكفورت و مسكو دارد. هیوندایی نیز در sanjoese، فرانكفورت، سنگاپور و چین تایپ دارای دیده بانهایی می باشد.

 

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , تحقیق بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , پروژه بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , دانلود تحقیق بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت

بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارتدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 50

مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت در50 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت

 

.مقدمه

حمایت از حقوق مالكیت معنوی یك موضوع مهم در مذاكرات تجاری چند حانبه می باشد. مباحث فعلی در مورد حقوق مالكیت معنوی دارای دو وضعیت كاملاً متقاوت می باشد. برخی افراد از حقوق مالكیت معنوی بعنوان یك ابزر اثر بخش برای پیشرفت تكنولوژی و بعنوان یك تسهیل كنند. برای انتقال تكنولوژی برای كشورهای در حال توسعه حمایت می كنند. برخی افراد دیگر یك دید گاه كاملاً متفاوت دارند و حقوق مالكیت معنوی را بعنون تنها عامل دفاع كننده از منافع كشور های پیشرفته در نظر گیرند. برای مثال برخی از اقتصاد دانان اظهار می كنند كه رژیم حقوق مالكیت معنوی  بین المللی فعلی قواعد جهانی بازیهای بین المللی را به نفع كشورهای توسعه یافته تغییر داده است و ایجاد منافع بلند مدت برای كشورهای درحال توسعه بخصوص كشورهای فقیر از جانی جنبه های تجاری حقوق مالكیت معنوی   ( TRips) به نظر می رسد كه بسیار پرهزینه و نامطمئن محقق می شنود  ( word Bank 2001) علی رغم این انتقادات احتراز TRips بر این است كه « حمایت و تقویت حقوق مالكیت معنوی باید به ارتقای نوآوری تكنولوژیكی و انتقال  جذب تكنولوژی كمك نماید و منافع متقابل  ایجاد كنندگان و استفاده از دانش تكنولوژیكی را طوری تامین نماید كه به رخساره اقتصادی واجتماعی منجر شود.  TRips   .(Wipo, 1224) منعكس كنند منافع كشورهای پیشرفته می باشد. مخالفان TRips سئوالات اساسی در مورد نقش بالقوه حقوق مالكیت معنوی (TRips  ) در انتقال تكنولوژی و جریانهای سرمایه به كشورهای در حال توسعه دارند. برای نمونه، در گزارش اخیر كمیته TRips به خودی خود منجر به افزایش FDI نمی شود، یا این حمایت انتقال  تكنولوژی یا نو آوری محلی را در كشورهای در حال توسعه تشویق نمی كند. (  suns,  2000)  ولی برخی مطالعات اخیر، پروژه uncTAD  -icsTD ( Maslus,2000, lall  and    Albaladejo.20041 ) بینش های جدیدی در مورد رابطه بین IPRs و انتقال تكنولوژی به كشورهای در حال توسعه ارائه می كند. آنها دریافتند كه اثرات IPRs بر انتقال تكنولوژی به كشورهای در حال توسعه و نوآورن محلی كشورهای در حال توسعه بر طبق سطح توسعه اقتصادی و ماهیت تكنولوژیكی فعالیتهای اقتصادی متفاوت می باشد.

این وضعیت در مطالعه موردی كشور كره وجنوبی مجدداً تایید گردید. بر مبنای تحقیقات بلند مدت بر روی رفتار تركنا در انتقال تكنولوژی و ایجاد توانایی محلی در كره جنوبی، این مقاله نشان می دهد كه:

2- چاچوبهای تحلیلی

1-2- چاچوب مسیر تكنولوژی

این چارچوب دو مسیر تكنولوژیكی را - یكی در كشورهای پیشرفته ودیگری در كشورهای در حال توسعه - بعنوان روشی برای تجزیه و تحلیل شركتها در كشورهای در حال توسعه اكتساب تكنولوژی خارجی  انباشت توانایی جذب خودشان در طول مسیر تكنولوژی تجزیه و تحلیل و منسجم می نماید ( kim,1997a)

مسیر تكنولوژی ( Technological   trajectory) به جهت تكاملی پیشرفتهای تكنولوژیكی كه در صنایع و بخش ها قابل مشاهده می باشند مربوط می شود. , utterback و Abernathy (1975) عنوان كردند كه صنایع و شركتها در كشورهای پیشرفته در طول یكه مسیر تكنولوژی كه متشكل از سه مرحله تغییر ( fiuid) انتقال  ( transition) و
خاصی  ( specific) می باشد توسعه می یابند. این اصطلاحات انعطاف پذیری سیستم تولیدی درگیر را منعكس می كند هر چند این مراحل، به تكنولوژی نو ظهور تكنولوژی میانی ومراحل تكنولوژی بالغ مربوط می شوند، در این مقاله جدید بودن تكنولوژی محصول مورد نظر را منعكس می كنند.

شركتها در یك تكنولوژی جدید یك الگوی متغیر از نو آوری را نشان خواهند داد. نرخ نوآوری رادیكالی محصول ( نسبت به تدریجی ) با لا است. تكنولوژی محصول جدید اغلب ناپخته، گران و نامطمئن است، ولی عملكرد آن طوری است كه برخی خواسته های بازار را بر آورد. می سازد تغییرات محصول ناشی تغییرات بازار می باشد، بنابراین سیستم تولید متغیر باقی می ماند و سازمان به یك ساختار منعطفی نیاز دارد كه بطور سریع و اثر بخشی به تغییرات دربازار و تكنولوژی پاسخ دهد.    (Abernathy   and   utterback در این مرحله، پیشگامان در كشورهای پیشرفته از مزیت اولین ایجاد كننده در بازار بر مبنای نو آوری رادیكالی محصول مطمئن هستند.

وقتی كه نیازهای بازار بهتر درك شدند و تكنولوژی محصولات جایگزین متمركز گردیدند، گذر به سوی طراحی محصولات بر روش های تولید انبوه آغاز می شود و رقابت در قیمت ونیز عملكرد محصول در مرحله میانی تكنولوژی افزایش می یابد، رقابیت در هزینه ها منجر به تغییرات رادیكالی در فرایندها و كاهش سریع هزینه ها می شود. توانایی و مقیاس تولید اهمیت بیشتری برای بدست آوردن مقیاس اقتصادی فرض می كند. شركتهای كشورهای پیشرفته بر تون خود را در بازارهای جهانی از طریق نوآوری مستمر در محصولات و فرآیندهای  حفظ می كنند.

وقتی كه صنعت و بازار آن به مرحلة بلوغ رسید و رقابت در قیمتها افزایش یافت، فرآیند تولید، اتوماتیك تر ، منسجم تر، سیستمی تر و خاص می شود و محصولات استاندارد تولید می نماید. و نوآوری بر روی بهبود تدریجی فرآیند و جستجوی كارآیی بالاتر تغییر می یابد. هنگامی كه صنعت به مرحله بلوغ تكنولوژی رسید كمتر احتمال دارد كه هدف شركتها از R&o نو آوری رادیكالی باشد زیرا در این مرحله شركتها در وضعیت رقابتی خود بسیار آسیب پذیر می شوندو پویای صنعت ممكن است از طریق تهاجم ناشی نوآوریهای رادیكالی ایجاد شد. بوسیله تازه واردان جدید احیا شود. ولی برخی صنایع در توسعه حیات محصولاتشان در این مرحله با یكسری از نوآوریهای تدریجی جهت افزودن ارزش جدید تا حدودی موفق می شوند.

در بخش بعدی این مرحله، معمولاً صنایع به سمت كشورهای در حال توسعه یعنی همان جایی كه هزینه های تولید كمتر است جابجا می شوند. بخش بالای شكل یك مسیر بالا را نشان می دهد این مدل روند (Trajectory   model) كاربود جهانی ندارد و ممكن است با تغییر پارادیم اقتصادی -فنی بطور قابل ملاحظه ای تغییر نماید. با وجود این، مدل ارائه شد و جهت تجزیه و تحلیل انتقال تكنولوژی و ظرفیت سازی در كشورهی در حال توسعه مفید می باشد.

بر مبنای تحقیق كه در مورد صنعت الكترونیك كره انجام شده KIm در حال 1980 یك مدل سه مرحلهای - خرید  (acquisition) جذب  ( Assimilation) و بهبود برای توسعه utterbacks ارائه داد. در خلال مراحل اولیه صنعتی سازی، كشورهای درحال توسعه تكنولوژی بالغ خارجی را از كشورهای پیشرفته صنعتی می خرند. به علت فقدان توانایی داخلی ایجاد عملیات تولید، كار آفرینان داخلی فرآیندهای تولید را از طریق خرید بسته كامل تكنولوژی خارجی كه این بسته شامل فرآیندهای مونتاژ، مشخصات محصول، دانش حتی تولید پرسفل ؟؟ و اجزاء و قطعات می باشد، توسعه میدهند تولید در این مرحله صرفاً عملیات مونتاژ درون دادهای خارجی جهت تولید محصولات نسبتاً استاندارد و مشابه می باشد.

زمانیكه وظیفه خرید انجام شد، تكنولوژیهای طراحی و تولیدمحصول به سرعت در درون كشور انتشار می یابد. افزایش رقابت از جانب تازه واردهی جدید باعث تلانشهای تكنیكی بومی در جذب تكنولوژیهای خارجی جهت تولید محصولات نسبتاً متمایز می شود. موفقیت نسبتی در جذب تكنولوژی وارد شده و افزایش تاكید بر ارتقای صادرات به همراه ارتقای توانایی مهندسان و دانشمندان داخلی، منجر به بهبود تدریجی تكنولوژی بالغ می گردد تاكید تكنولوژیكی در خلال این مرحله مشبه سازی  (Duplicative    imitation ) می باشد./

 با مرتبط كردن مسیرهای تكنولوژیكی   (1975)  Abernathy  ,Utterhack و (1980)
 Kim و(1988)  choi  ,     Bae   ,Lee  فرض كردند كه مسیر تكنولوژی سه مرحله ای در كشورهای در حال توسعه نه تنها در مرحلة بلوغ تكنولوژی بلكه در مرحله میانی تكنولوژی نیز روی میدهد

مواجه با افزایش رقابت از جانب كشورهای تازه صنعتی شده و مواجه با افزایش رقابت از جانب كشورهای تازه صنعتی شده  ( NsiE) گروه دوم، شركتهای موجود در كشورهای تازه صنعتی گروه اول، كه تكنولوژیهای بالغ خارجی را كسب جذب و بعضی مواقع بهبود دادند، هدف تكرار فرآیند مشابه با میزان دانش سطح بالاتر در مرحله میانی تكنولوژی می باشد. در این مرحله ( مرحله میانی) تاكید تكنولوژیكی تقلید خلاقانه و تولید محصولات الگوبرداری  ( Benchmqrking) و همچنین یادگیری گسترده از طریق سرمایه گذاری اساسی در فعالیتهای R&D داخلی انجام می شود. بسیاری از صنایع در NsiE (برای مثال كسرو تایوان) به این مرحله رسیده اند.

در صورت موفقیت برخی از این صنایع حتی ممكن است با انباشته مناسب توانایهای تكنولوژیكی محلی تكنولوژیهای جدید ایجاد نمایند و به این ترتیب شركتهای كشورهای پیشرفته را به چالش وا دارند. نوآوری شعار این صنایع می باشد. وقتی تعداد قابل ملاحظه ای از صنایع همچنانكه در بخشی پایین تر شكل یك نشان داده شده است كشورهای در حال توسعه جهت مسیر تكنولوژی در كشورهای پیشرفته را برعكس می نمایند.

این مدل ساده شرح نسبتاً دقیقی از فرآیند تكاملی است كه در كشورهای تازه صنعتی شده گروه اول در حوزه  آسیای شرقی روی داده است (kim  ,Hobdy, 1995) در دهه 60 و 70 مبنای تكنولوژیكی محلی بسیار ابتدایی بود، كره و تایوان ابتدا تكنولوژیهای بالغ را كسب و جذب نمودند و از طریق آنها به تقلید مشابه از محصولات خارجی وموجود با نیروی كاری ماهروئدی ارزان پرداختند. سپس با انباشت توانایی تكنولوژیكی از طریق یادگیری از طریق انجام ( Learnigy doing) به همراه ارتقای كیفی سیستم آموزش، این كشورها را قادر ساخت تا در مواجه با افزایش هزینه های نیروی كار وافزایش رقابت ناشی از كشورهای تازه ملهكی شده و گروه دوم به تقلید نوآورانه دست بزنند. سنگاپور نیز فرآیند متقابه را طی كرد، و محصولات بالغ خارجی را با هزینه های كمتر و از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی  (FDI) تولید نمود. وقتی زیر بنای مهارتی سنگاپور ارتقا یافت شركتهای چند ملیتی  MACS) ) استراتژی خود را نسبت به سنگاپور بعنون مكان تولید محصولات پیشرفته با R&D داخلی قرن استفاده نمودند، و شركتهای مبتنی برنیروی انسانی را به كشورهای تازه صنعتی شد. گروه دوم انتقال دادند بسیاری از اقتصاد های آسیای شرقی مانند تایلند،مالزی، اندونزی، ویتنام و فیلیپین در مرحله تكنولوژی بالغ هستند، و با استفاده از نیروی كاری انرژی به تقلید مشابه از محصولات خارجی موجود می پردازند. در مقابل كشورهای دیگر مانند چین تایپ و برخی از اقتصادهای اروپای شرقی ممكن است مراحل حركت از  سمت تقلید مشابه به تقلید نوآورانه و مراحل نوآوره را طی نكرده باشند. آنها داستان طولانی تری از انباشت تكنولوژیكی دارند و هم اكنون به مرحلة تقلید مشابه رسیده اند قبل از اینكه اقتصاد هایشان را به روی كشورهای دیگر بازنمایند. ممكن است برخی از بخش های این اقتشصاده در آغاز توانایی كافی برای ورود به مرحله میانی تكنولوژی را داشته باشند. اگرآنها مرحله تكنولوژی بالغ را طی كنند، انتظار می رود كه سرعت تكامل مرحله تكنولوژی میانی سریعتر از دیگر كشورها باشند.

مدل روند ( trajectory model) برای بخش ها بیشتر از كشورها كار بوده تر می باشد. زیار همة بخش های در درون یك اقتصاد، مسیر مشابه ای را طی نمی كنند. بخشهای پویا كه تواناییهای تكنولوژیكی را از طریق مرحله تكنولوژی بالغ اكتساب كرده اند، ممكن است این توانایی را داشته باشند تا به مرحله تكنولوژی میانی از طریق تلاش های R&D داخلی كافی دست یابند،  سرعت تكامل تا حد زیادی به پیچیدگی تكنولوژیهای درگیر و توانایی جذب بازیگران عمده در درون بخش بستگی دارد. بخشهای با پویایی كمتر، متكی برنیروی كاراروان می باشند، و به كشورهایی ك هزینه نیروی كار در آنجا پایین تر است منتقل می شوند.

 

استفاده از نیروی انسانی

ثانیاً برای شكاف تكنولوژی دانش محور تر    (more knowledge -intensire) شركتهای كره ای نیروی انسانی بسیار مستعدی را از خارج جذب كردند. دولت كره در رابطه با فرار مغزها در مرحله تكنولوژی بالغ سیاست آسان گیرانه ای اتخاذ كرده بود. تا همان 1967،7/96 درصد از دانشمندان كره ای و 7/87 درصد از مهندسان تحصیل كرده در خارج در آنجا، عمدتاً آمریكا باقی ماندند ( 
 Hentages,1975) ولی آنها برای پیشرفتهای بعدی كره به منابع اساسی شبكه  فنی خارجی و مجموعه نیروی انسانی مستعد تبدیل شدند.

وقتی در دهه 1970 صنعتی سازی به سرعت پیشرفت كرد، دولت كره تلاشهای نظامندی را برای برگرداندن مهندسان و دانشمندان كره ای مستقر در خارج كشور انجام داد.ماهیت درگیری دولت بجای اینكه تشویق (   prom,tional) واز طریق پیشنهاد حقوق و دستمزد بسیار جذاب باشد، بسیار دستوری (    (directive) بود 

( yoon,1992) برنامه دولتی بازگشت نخبگان كاملاً موفق بود. همان طوریكه تعداد كمی از نخبگان مجدداً به كشورهای پیشرفته بازگشتند. این برنامه برای بخش خصوصی یك الگو شد، و بخش خصوصی از دهه 1980 و با اعتماد به نفس شروع به استخدام مهندسان و دانشمندان مستعد نمود. داستانهای موفقیت پیشرفت كره در صنایع High-tech با جابجایی مهندسان و دانشمندان كره ای - آمریكایی، كه نقش مهمی در توسعه تكنولوژیهای جدید در كره داشتند ، بسیار چشمگیر بود (kim,1997b,kim 1998) در سال 2002   Saxonina گزارش مشابه ای را در مورد چین، هند و تایوان ارائه كرد.

فعالیتهای  R&D خصوصی

ثانیاً همزمان با افزایش فعالیتهایی در جهت كسب تكنولوژیهای دانش محور از طریق مكانیزم های رسمی و جابجایی نیروی انسانی مستعد، شركتهای كره ای فعالیتهای R&D خود را جهت تقویت قدرت چانه زنی نشان در انتقال تكنولوژی، تسریع یادگیری تكنولوژی كسب شده و تعدیل وابستگی به تكنولوژی خارجی، افزایش دادند.جدول 2 نشان می دهد كه سرمایه گذاری بر روی R&D در سه دهه گذشته اندكی جهش داشته و از 6/28 میلیون دلار آمریكا در سال 1971 به 7/4 میلیارد دلار درسال 1990 افزایش یافت و در نهایت در سال 2000 مبلغ آن به 2/12 میلیارد دلار رسید. اگر چه نرخ رشد اقتصادی كره یكی از سریع ترین نرخ های رشد جهان بوده است ولی هزینه های R&D حتی سریع تر از تولید ناخالصی داخلی رشد كرده است. در طی همین دوره، تحقیق و توسعه بعنوان درصدیاز GDP (R&D/GDP) از 32/0 درصد به 68/2 درصد افزایش یافت، و این رقم بیشتر از بیسیاری از كشورهای اروپای غربی می باشد.

در نتیجه تغییرات ساختاری مهمی در سرمایه گذاری R&D بوجود آمد. هنگامی كه بخش خصوصی در مورد سرمایه گذاری بر روی R&D علی رغم تشویق های دولت ضعیف عمل می كرد. دولت نقش عمده ای در فعالیتهای R&D در این ماههای اولیه  ایفا می كرد. اخیراً‌ شركتهای داخلی نقش قابل توجهی در تلاش های R&D كشور متقبل شده اند و این امر ناشی از دولایل می باشد: 1. پاسخ به افزایش رقابت بین المللی و 2. محیط سیاست حمایتی از فعالیتهای R&D  بخش خصوصی. برای مثال در سال1963 بخش خصوصی تنها 2 درصد از كل هزینه های R&D ملی را برعهده داشت ولی این رقم تا سال 1994 به پیش از 80 درصد افزایش یافته بود، كه این رقم یكی از بالاترین ارقام در میان كشورهای پیشرفته و NIES می باشد.

نرخ رشد R&D در جهان بالاترین می باشد. برای مثال متوسط نرخ رشد سالانه، سرمایه گذاری R&D كوه به ازای تولید ناخالث ( GDP) درسالهای 1991-1981 در كره بالاترین می باشد ( 2/24 درصد) این در حالی است كه در همین دوره نرخ رشد سنگاپور 3/22 ، تایوان 8/15 ، اسپانیا 4/11، و ژاپن 4/7 درصد بود. همچنین متوسط نرخ رشد سالانه R&D كسب و كار به ازای GDP دركره در بالاترین حد بوده است (6/31درصد) ، این در حالی است كه این رقم در سنگاپور 8/23، در تایوان 5/16، در اسپانیا 14 و در ژاپن8/8 درصد بوده است ( DisT,19921) .

كره اییها علاوه بر اینكه R&D داخلی خود را تقویت می كردند، شروع به جهانی سازی فعالیتهای R&D خود نیز كردند. برای مثال شركت الكترونیك LG شبكه ای از آزمایشگاههای تحقیقاتی در توكیو، كالیفرینا،شیكاگو، داشتند، به دنبال فرصتهای برای توسعه همكاریهای استراتژیك  (straregic  Alliances) باشركتهای داخلی بودند، و پیشرفته ترین محصولات را از طریق R&D پیشرفته توسعه می دادند. تكنولوژی LG در sunnyvale نقش عمده ای در طراحی جدیدترین كامپیوترهای شخصی، ترمینال ها نمایش (  Display   terminal) در شیكاگو، بر تلوزیونهای با شفافیت بالا، digital  rcr و تجهیزات ارتباطات ار راه دور متمركز بود. شركتهای الكترونیك سامسونگ، Daewoo و هیوندایی، به همین ترتیب دیده بانهای  (outposts) تحقیق و توسعه داده اند. سامسونگ دیده بانهای R&D در maryland, sanjoese و Boston توكیو، sendai, osakai ذر ژاپن ، لندن، فرانكفورت و مسكو دارد. هیوندایی نیز در sanjoese، فرانكفورت، سنگاپور و چین تایپ دارای دیده بانهایی می باشد.

 

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , تحقیق بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , پروژه بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , دانلود تحقیق بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

بررسی حقوق مالکیت فکری(معنوی) و ابعاد آن در قوانین و مقررات
madanian.ir/index.php/2013-03-26-19-33-09/.../94-2013-04-11-19-29-56
حقوق مالکیت فکری، مفهوم حقوقی نوینی است که از فعالیت‌ها و محصولات فکری در زمینه‌های تجاری، علمی، ادبی و هنری حمایت می کند وشامل دو بخش مالکیت صنعتی و ...
دریافت فایل مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت - پرداخت ...
sarvindl.madblog.ir/post/805
با سلام،محصول دانلودی +{{مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ادامه مطلب به صفحه توضیحات کامل مقاله ...
بررسی تطبیقی مالکیت معنوی در حقوق ایران و سازمان تجارت ...
vista.ir/article/.../بررسی-تطبیقی-مالکیت-معنوی-در-حقوق-ایران-و-سازمان-تجارت-جها...
بررسی تطبیقی مالکیت معنوی در حقوق ایران و سازمان تجارت جهانی ○ مقدّمه «حق چاپ برای ناشر محفوظ است»؛ «كپی گرفتن از این جزوه جایز نیست»؛ «كلیه حقوق محفوظ ...
مقاله بررسی حقوق مالكیت معنوی تجارت
filedownload.aslblog.ir/post/898
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - حمایت از حقوق مالكیت معنوی یك موضوع مهم در مذاكرات تجاری چند حانبه می باشد. مباحث فعلی در مورد حقوق مالكیت معنوی دارای دو وضعیت كاملاً متقاوت می ...
آشنایی با حقوق مالکیت فکری - حقوق خصوصی -حقوق تجارت ...
hasanilaw.blogfa.com/category/24
بررسی تطبیقی مالکیت معنوی در حقوق ایران و سازمان تجارت جهانی (wto). بررسی تطبیقی ... آرشیو نظرات · موافقت‌نامه جنبه‌هاي تجاري حقوق مالکيت فکري (تريپس).
حقوق مالکیت معنوی
www.hawzah.net/fa/Article/View/87640/حقوق-مالکیت-معنوی
حقوق مالکیت تجاری و صنعتی حقوقی است که در پی توسعه صنعت و تجارت و در ... بررسی حقوق ملی کشورها در زمینه حق مخترع، از نظر متن قوانین و رویه های مستقر آن ها ...
مقاله بررسی حقوق مالکیت فکری ذخایر ژنتیکی ومساله سرقت ...
www.civilica.com/Paper-DESERTWETLAND03-DESERTWETLAND03_813=بررس...
مقاله بررسی حقوق مالکیت فکری ذخایر ژنتیکی ومساله سرقت زیستی درپرتوموافقت نامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت معنوی trips, در سومین همایش ملی مقابله با ...
مقاله بررسی حقوق مالکیت فکری بین المللی در فناوری نانو ...
www.civilica.com/Paper-NNTC01-NNTC01_277=بررسی-حقوق-مالکیت-فکری-بین...
مقاله بررسی حقوق مالکیت فکری بین المللی در فناوری نانو در پرتو موافقت نامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری سازمان تجارت جهانی TRIPS, در اولین کنفرانس ملی ...
علامت تجاری - پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی
iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=3588
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب .... چنانچه پس از بررسي اعتراض‌نامه و مدارك استنادي، تكميل مدارك منضم به ...
بررسي تطبيقي مالكيت معنوي در حقوق ايران و سازمان تجارت ...
marifat.nashriyat.ir › معرفت شماره 106 - مهر 1385
۲۷ مرداد ۱۳۸۹ ه‍.ش. - بررسي تطبيقي مالكيت معنوي در حقوق ايران و سازمان تجارت جهاني .... براي بررسي پيشينه حقوق معنوي مؤلّف در حقوق ايران، بايد دو مرحله «فقدان قاعده ...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 71
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 153
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 405
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 889
  • بازدید ماه : 5,322
  • بازدید سال : 43,901
  • بازدید کلی : 581,160