loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 109 جمعه 12 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی زندگی نامه جلال آل احمد

بررسی زندگی نامه جلال آل احمددسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 80 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 56

مقاله بررسی زندگی نامه جلال آل احمد در56 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

بررسی زندگی نامه جلال آل احمد

 

مقدمه

نزدیك به چهار دهه از خاموشی جلال آل احمد نویسنده و روشنفكر مبرز ما می گذرد. با گذشت هر چه بیشتر زمان حضور اندیشه های وی در عرصه فكر و نقد مسایل اجتماعی بویژه رابطه ما با غرب، روشنفكران و وظایف آن، آزادیش قلم و … بیشتر و بحث انگیزتر مطرح می‎شود. از فردای تشكیل جمهوری اسلامی كه تحقق برخی از نظریه های آل احمد را به نوعی دربرداشت جنبة سیاسی و اجتماعی دكترین وی مورد توجه قرار گرفت و شاید بتوان گفت كه جنبة ادبی شخصیت و آثار وی در حاشیه قرار گرفت.

حضور جلال آل احمد در جریانات روشنفكری دهه های سی و چهل نمودار شرف و حیثیت جامعه روشنفكران بود. مردی كه تمامی حجم درد و عظمت رهبری روشنفكران زمان خودش را بر دوش كشید و در چهل و شش سالگی دیگر تاب نیاورد و خاموش گشت.

چهل و شش سال زندگی كرد و در این میان نزدیك به سی سال نوشت و حدود پنجاه اثر از خود باقی گذاشت. این بخشی از كارنامة زندگی جلال است.

جلال آل احمد روشنفكری بود كه حتی مخالفانش در وطن پرستی و عشق او به فرهنگ ملی ایران تردید ندارند. نوشتن برای او عبادت بود. زبان و قلبش صریح بود و صراحتی كه در كمتر كسی می‎توان سراغ گرفت.

زنده یاد جلال آل احمد با عشق به حقیقت زیست. زندگی ادبی و اجتماعیش سراسر است از این شیفتگی به حق و تا آخر عمر خویش اینچنین زیست. آثار جلال آل احمد و زندگی پرفراز و نشیبش آنچنان گسترده و گوناگونند كه پرداختن به تمامی جنبه ها، در حوصلة این صفحات نمی گنجد.

 

چکیده

« جلال آل احمد» متفكری است كه مهمترین دغدغة‌ او در دوران حیاتش ، « بررسی مسائل اجتماعی ایران» بوده است  انجام  این مهم را قالب داستانها ، مقالات وگزارشهای او می توان به وضوح مشاهده نمود. هر چند رشتة‌ تحصیلی آل احمد « ادبیات فارسی » بوده ، تعریف او از « ادبیات» با دیگران متفاوت است.

آل احمد به جدال «سنت» و «مدرنیسم» در ایران توجه دارد،‌ جامعة ایران را دچار به هم ریختگی و «آنومی» می داند وبه دنبال ارائة‌ راه حلی برای این جدال است.

آل احمد به نوعی « بومی – جهانی » می اندیشد وهویتی برای ایرانی قائل است  و خواهان آن  می باشد  كه ایرانی بتواند حرفش را به تمام جهان بزند.

آل احمد با « غربی شدن» به شدت مخالف است،‌ اما با « نوسازی » از این باب كه  برنامه ریزی نشده وبرون تدبیر در ایران در حال پیاده شدن است، مخالف می ورزد،‌ نه بانوسازی به فضای مطلق آن .

اهمیت خاص غربزدگی از حیث دوران رژیم پهلوی،‌ در این است كه جلال، دو واقعیت مهم را كه به عقیدة‌ او تحصیل كردگان ایرانی از آن غافل بوده اند ، فهمیده بود .

در مقولة «زنان» آل احمد در آثار داستانی خود ،‌ به دو تیپ از زنان توجه دارد. زن خرافی سنت زده ،‌ و زن غربزده كه به نقد هر دو تیپ می پردازد .

 

زندگی نامة جلال (مثلاً شرح احوالات)

در خانواده ای روحانی (مسلمان- شیعه) برآمده ام. پدر و برادر بزرگ و یكی از شوهر خواهرهایم در مسند روحانیت مردند. و حالا برادرزاده ای و یك شوهر خواهر دیگر روحانی اند. و این تازه اول عشق است. كه الباقی خانواده همه مذهبی اند. با تك و توك استثنایی. برگردان این محیط مذهبی را در «دید و بازدید» می‎شود دید و در «سه تار» و گله به گله در پرت و پلاهای دیگر.

نزول اجلالم به باغ وحش این عالم در سال 1302 بی اغراق سرهفت تا دختر آمده ام. كه البته هیچكدامشان كور نبودند. اما جز چهار تاشان زنده نمانده اند. دو تاشان در همان كودكی سر هفت خان آبله مرغان و اسهال مردند و یكی دیگر در سی و پنج سالگی به سرطان رفت.

كودكیم در نوعی رفاه اشرافی روحانیت گذشت. تا وقتیكه وزارت عدلیة «داور» دست گذاشت روی محضرها و پدرم زیر بار انگ و تمبر و نظارت دولت نرفت و در دكانش را بست و قناعت كرد به اینكه فقط آقای محل باشد. دبستان را كه تمام كردم دیگر نگذاشت درس بخوانم كه: «برو بازار كار كن» تا بعد ازم جانشینی بسازد. و من بازار را رفتم. اما دارالفنون هم كلاسهای شبانه باز كرده بود كه پنهان از پدر اسم نوشتم. روزها كار؛ ساعت سازی؛ بعد سیم كشی برق، بعد چرم فروشی و ازین قبیل … و شبها درس. و با درآمد یك سال كار مرتب، الباقی دبیرستان را تمام كردم. بعد هم گاهگذاری سیم كشی های متفرق. بر دست «جواد» ؛ یكی دیگر از شوهر خواهرهایم كه اینكاره بود. همین جوریها دبیرستان تمام شد. و توشیح «دیپلمه» آمد زیر برگه وجودم- در سال 1322- یعنی كه زمان جنگ. به این ترتیب است كه جوانكی با انگشتری عقیق به دست و سر تراشیده و نزدیك به یك متر و هشتاد، از آن محیط مذهبی تحویل داده می‎شود به بلبشوی زمان جنگ دوم بین الملل. كه برای ما كشتار را نداشتو خرابی و بمباران را. اما قحطی را داشت و تیفوس را و هرج و مرج را و حضور آزار دهندة قوای اشغال كننده را.

جنگ كه تمام شد دانشكدة ادبیات (دانشسرای عالی) را تمام كرده بودم. 1325 و معلم شدم. 1326 در حالیكه از خانواده بریده بودم و با یك كراوات و یكدست لباس نیمدار امریكایی كه خدا عالم است از تن كدام سرباز به جبهه رونده ای كنده بودند تا من بتوانم پای شمس العماره به 80 تومان بخرمش. سه سالی بود كه عضو حزب توده بودم. سالهای آخر دبیرستان با حرف و سخنهای احمد كسروی آشنا شدم و مجله «پیمان» و بعد «مرد امروز» و «تفریحات شب» و بعد مجلة «دنیا» و مطبوعات حزب توده … و با این مایه دست فكری چیزی درست كرده بودیم به اسم «انجمن اصلاح». كوچه انتظام، امیریه. و شبها در كلاسهای مجانی فنارسه درس می دادیم و عربی و آداب سخنرانی. و روزنامة دیواری داشتیم و به قصد وارسی كار احزابی كه همچو قارچ روییده بودند هر كدام مامور یكیشان بودیم و سركشی می كردیم به حوزه ها و میتینگهاشان … و من مامور حزب توده بودم و جمعه ها بالای پسقلعه و كلك چال مناظره و مجادله داشتیم كه كدامشان خادمند و كدام خائن و چه باید كرد و ازین قبیل … تا عاقبت تصمیم گرفتیم كه دسته جمعی به حزب توده بپیوندیم. جز یكی دو تا كه نیامدند. و این اوایل سال 1323. دیگر اعضای آن انجمن «امیرحسین جهانبگلو» بود و رضای زنجانی و هوشیدر و عباسی و دارابزند و علینقی منزوی و یكی دو تای دیگر كه یادم نیست. پیش از پیوستن به حزب، جزوه ای ترجمه كرده بودم از عربی به اسم «عزاداریهای نامشروع» كه سال 22 چاپ شد و یكی دو قران فروختیم و دو روزه تمام شد و خوش و خوشحال بودیم كه انجمن یك كار انتفاعی هم كرده. نگو كه بازاریهای مذهبی همه اش را چكی خریده اند و سوزانده. اینرا بعدها فهمیدیم. پیش از آن هم پرت و پلاهای دیگری نوشته بودم در حوزة تجدیدنظرهای مذهبی كه چاپ نشده ماند و رها شد.

زنان از دیدگاه جلال

آل احمد، زنان و مسائل آنان را تا حد زیادی مورد عنایت قرار می‎دهد و به نقد هر دو تیپ «زن خرافی» و «زن غربزده» می پردازد. البته كار او فقط نقد این دو تیپ نیست، بلكه خصوصا آنجایی كه محرومیتهای زنان را موردنظر قرار می دهد، تلویحاً زن نجیب و ایده آل را نیز معرفی می‎كند. و در جهت نیل به چنین شخصیتی ، شاخصها و راهكارهایی پیشنهاد می‎دهد. باسواد بودن زنان و احقاق حقوق مادی و معنوی آنان و اصالت دادن به شخصیت زن كه حافظ سنت و خانواده و نسل و خون است، برای او اهمیت دارد، به نظر او «تا ارزش خدمات اجتماعی زن و مرد و ارزش كار آنان، یعنی مزدشان، یكسان نشود، و تا زن، همدوش مرد، مسئولیت اداره گوشه ای از اجتماع را به عهده نگیرد، و تا مساوات، به معنی مادی و معنوی، میان این دو مستقر نگردد»،

مشكلی از مشكلات زنان حل نشده و كاری برای آنها صورت نگرفته است. آل احمد، خواهان رفع تمامی محرومیت ها از زنان است تا حقوق طبیعی آنان استیفا شود.

مذهب و روحانیت از دیدگاه جلال

آل احمد در بررسی مقولة «مذهب و روحانیت»، از یك سو به مظاهر خرافی مذهب در جامعه و سختگیریهای مفرط خانواده های مذهبی (همچون خانوادة خود) توجه داشته و این امور را نقد می كند، و از سوی دیگر با مطالعه تاریخی دربارة مذهب و روحانیت تشیع و نقش آن در زندگی اجتماعی ایرانیان، به برجسته كردن برخی از اصول مترقی مذهب تشیع می پردازد. آل احمد «انتظار» ، «اجتهاد» و «شهادت» را از اصولی می داند كه تمسك به آنها بسیاری از مشكلات جامعة ایران را می‎تواند برطرف نماید.

بر این مبنا، شهادت اصلی است كه زیر بار حكومت ظلم نرفتن را می آموزد و هر چند ممكن است در جامعه ای ظلم بر تن انسان حاكم باشد، اما با شهادت می‎توان این سلطه را از روح انسان برداشت.

«انتظار» نیز اصلی است كه اولین نتیجه آن ، نپذیرفتن حكومت غاصب است و آرمانی را برای انسان فراهم می كند و «نوعی سكوی پرش ذهنی» است برای شیعیان تا از عدالت طلبی بازنایستند.

عامل مهم اجتماعی دیگر، عنصر «اجتهاد» می‎باشد كه با تكیه بر آن، «راه بازتری برای قبول تحولات زمانه، پیش پای تشیع است» و با استفاده از آن می‎توان همگام با تحولات جهانی پیش رفت و با فهم این نكته كه «وضع هر دسته از قوانین شرعی یا احكام مذهبی، طبق سنت و اخبار موجود، شأن نزولی داشته، یعنی كه شرایط وجودی معینی (از زمان و مكان و اقلیم و تاریخ و ادب) تشریع آنها را ایجاب می كرده»، مطابق با شرایط كنونی، احكامی صادر نمود كه جوابگوی نیازهای فردی و اجتماعی، و از تحجر بدور باشد.

آل احمد در مذهب به دنبال «اعتقاد» و «ایمان» می باشد و بیشتر و پیشتر از آنكه مذهب را در شریعت بجوید، آن را در حقیقت دین كه ایمان است، جستجو می‎كند هر چند پذیرش ایمان، خود، پذیرش شریعت را نیز در بر خواهد داشت.

آل احمد در آثار داستانی اولیة خویش، اغلب به نقد خرافات و سختگیریهای مذهبی- كه خود نیز دامنگیر محیط آنها بوده است می پردازد و با ارائة چهرة خرافی و متحجرانه از مذهب به مبارزه برمی خیزد؛ اما آثار متاخر او، نظیر نون و القلم، غربزدگی و در خدمت و خیانت روشنفكران، دربرگیرنده عنایت او به توانمندیهای نفهته در دل مذهب و استخراج این اصول مترقی نهفته است. آل احمد در «سنت» پناه می جست و بخش اعظمی از این سنت را «مذهب» تشكیل می‎دهد. البته واضح است كه سنت مدنظر او، سنت آمیخته با خرافات نبود؛ چه آنكه خرافات زدائی او در داستانهایش بر همگان مشهود است. سنت و مذهب به اعتقاد او، یگانه سد مقاوم در برابر غربزدگی می‎باشد، زیرا قوام هویت و شخصیت ما ایرانیان متكی به آن است.

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان ........................................................................................................................................ صفحه

مقدمه                                                                                                                     1

چکیده                                                                                                                     2

زندگی نامه جلال (مثلاً شرح احوالات)                                                                             3

اندیشه های جلال                                                                                                      9

پایگاه اجتماعی جلال                                                                                                   11

پدیدة غربزدگی از دیدگاه جلال                                                                                     17

زنان از دیدگاه جلال                                                                                                   21

مذهب و روحانیت از دیدگاه جلال                                                                                  21

جلال از دیدگاه سیمین دانشور (شوهر من جلال)                                                              23

خاطره ای از جلال (ویلیام میلوارد)                                                                                35

آثار جلال                                                                                                                40

مرگ جلال                                                                                                               42

مرثیه ای در سوگ جلال (مهدی اخوان ثالث)                                                                    43

جمع بندی                                                                                                                45

منابع و مأخذ                                                                                                            53

 

 

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , تحقیق بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , پروژه بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , مقاله بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , دانلود تحقیق بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

بررسی زندگی نامه جلال آل احمد

بررسی زندگی نامه جلال آل احمددسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 80 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 56

مقاله بررسی زندگی نامه جلال آل احمد در56 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

بررسی زندگی نامه جلال آل احمد

 

مقدمه

نزدیك به چهار دهه از خاموشی جلال آل احمد نویسنده و روشنفكر مبرز ما می گذرد. با گذشت هر چه بیشتر زمان حضور اندیشه های وی در عرصه فكر و نقد مسایل اجتماعی بویژه رابطه ما با غرب، روشنفكران و وظایف آن، آزادیش قلم و … بیشتر و بحث انگیزتر مطرح می‎شود. از فردای تشكیل جمهوری اسلامی كه تحقق برخی از نظریه های آل احمد را به نوعی دربرداشت جنبة سیاسی و اجتماعی دكترین وی مورد توجه قرار گرفت و شاید بتوان گفت كه جنبة ادبی شخصیت و آثار وی در حاشیه قرار گرفت.

حضور جلال آل احمد در جریانات روشنفكری دهه های سی و چهل نمودار شرف و حیثیت جامعه روشنفكران بود. مردی كه تمامی حجم درد و عظمت رهبری روشنفكران زمان خودش را بر دوش كشید و در چهل و شش سالگی دیگر تاب نیاورد و خاموش گشت.

چهل و شش سال زندگی كرد و در این میان نزدیك به سی سال نوشت و حدود پنجاه اثر از خود باقی گذاشت. این بخشی از كارنامة زندگی جلال است.

جلال آل احمد روشنفكری بود كه حتی مخالفانش در وطن پرستی و عشق او به فرهنگ ملی ایران تردید ندارند. نوشتن برای او عبادت بود. زبان و قلبش صریح بود و صراحتی كه در كمتر كسی می‎توان سراغ گرفت.

زنده یاد جلال آل احمد با عشق به حقیقت زیست. زندگی ادبی و اجتماعیش سراسر است از این شیفتگی به حق و تا آخر عمر خویش اینچنین زیست. آثار جلال آل احمد و زندگی پرفراز و نشیبش آنچنان گسترده و گوناگونند كه پرداختن به تمامی جنبه ها، در حوصلة این صفحات نمی گنجد.

 

چکیده

« جلال آل احمد» متفكری است كه مهمترین دغدغة‌ او در دوران حیاتش ، « بررسی مسائل اجتماعی ایران» بوده است  انجام  این مهم را قالب داستانها ، مقالات وگزارشهای او می توان به وضوح مشاهده نمود. هر چند رشتة‌ تحصیلی آل احمد « ادبیات فارسی » بوده ، تعریف او از « ادبیات» با دیگران متفاوت است.

آل احمد به جدال «سنت» و «مدرنیسم» در ایران توجه دارد،‌ جامعة ایران را دچار به هم ریختگی و «آنومی» می داند وبه دنبال ارائة‌ راه حلی برای این جدال است.

آل احمد به نوعی « بومی – جهانی » می اندیشد وهویتی برای ایرانی قائل است  و خواهان آن  می باشد  كه ایرانی بتواند حرفش را به تمام جهان بزند.

آل احمد با « غربی شدن» به شدت مخالف است،‌ اما با « نوسازی » از این باب كه  برنامه ریزی نشده وبرون تدبیر در ایران در حال پیاده شدن است، مخالف می ورزد،‌ نه بانوسازی به فضای مطلق آن .

اهمیت خاص غربزدگی از حیث دوران رژیم پهلوی،‌ در این است كه جلال، دو واقعیت مهم را كه به عقیدة‌ او تحصیل كردگان ایرانی از آن غافل بوده اند ، فهمیده بود .

در مقولة «زنان» آل احمد در آثار داستانی خود ،‌ به دو تیپ از زنان توجه دارد. زن خرافی سنت زده ،‌ و زن غربزده كه به نقد هر دو تیپ می پردازد .

 

زندگی نامة جلال (مثلاً شرح احوالات)

در خانواده ای روحانی (مسلمان- شیعه) برآمده ام. پدر و برادر بزرگ و یكی از شوهر خواهرهایم در مسند روحانیت مردند. و حالا برادرزاده ای و یك شوهر خواهر دیگر روحانی اند. و این تازه اول عشق است. كه الباقی خانواده همه مذهبی اند. با تك و توك استثنایی. برگردان این محیط مذهبی را در «دید و بازدید» می‎شود دید و در «سه تار» و گله به گله در پرت و پلاهای دیگر.

نزول اجلالم به باغ وحش این عالم در سال 1302 بی اغراق سرهفت تا دختر آمده ام. كه البته هیچكدامشان كور نبودند. اما جز چهار تاشان زنده نمانده اند. دو تاشان در همان كودكی سر هفت خان آبله مرغان و اسهال مردند و یكی دیگر در سی و پنج سالگی به سرطان رفت.

كودكیم در نوعی رفاه اشرافی روحانیت گذشت. تا وقتیكه وزارت عدلیة «داور» دست گذاشت روی محضرها و پدرم زیر بار انگ و تمبر و نظارت دولت نرفت و در دكانش را بست و قناعت كرد به اینكه فقط آقای محل باشد. دبستان را كه تمام كردم دیگر نگذاشت درس بخوانم كه: «برو بازار كار كن» تا بعد ازم جانشینی بسازد. و من بازار را رفتم. اما دارالفنون هم كلاسهای شبانه باز كرده بود كه پنهان از پدر اسم نوشتم. روزها كار؛ ساعت سازی؛ بعد سیم كشی برق، بعد چرم فروشی و ازین قبیل … و شبها درس. و با درآمد یك سال كار مرتب، الباقی دبیرستان را تمام كردم. بعد هم گاهگذاری سیم كشی های متفرق. بر دست «جواد» ؛ یكی دیگر از شوهر خواهرهایم كه اینكاره بود. همین جوریها دبیرستان تمام شد. و توشیح «دیپلمه» آمد زیر برگه وجودم- در سال 1322- یعنی كه زمان جنگ. به این ترتیب است كه جوانكی با انگشتری عقیق به دست و سر تراشیده و نزدیك به یك متر و هشتاد، از آن محیط مذهبی تحویل داده می‎شود به بلبشوی زمان جنگ دوم بین الملل. كه برای ما كشتار را نداشتو خرابی و بمباران را. اما قحطی را داشت و تیفوس را و هرج و مرج را و حضور آزار دهندة قوای اشغال كننده را.

جنگ كه تمام شد دانشكدة ادبیات (دانشسرای عالی) را تمام كرده بودم. 1325 و معلم شدم. 1326 در حالیكه از خانواده بریده بودم و با یك كراوات و یكدست لباس نیمدار امریكایی كه خدا عالم است از تن كدام سرباز به جبهه رونده ای كنده بودند تا من بتوانم پای شمس العماره به 80 تومان بخرمش. سه سالی بود كه عضو حزب توده بودم. سالهای آخر دبیرستان با حرف و سخنهای احمد كسروی آشنا شدم و مجله «پیمان» و بعد «مرد امروز» و «تفریحات شب» و بعد مجلة «دنیا» و مطبوعات حزب توده … و با این مایه دست فكری چیزی درست كرده بودیم به اسم «انجمن اصلاح». كوچه انتظام، امیریه. و شبها در كلاسهای مجانی فنارسه درس می دادیم و عربی و آداب سخنرانی. و روزنامة دیواری داشتیم و به قصد وارسی كار احزابی كه همچو قارچ روییده بودند هر كدام مامور یكیشان بودیم و سركشی می كردیم به حوزه ها و میتینگهاشان … و من مامور حزب توده بودم و جمعه ها بالای پسقلعه و كلك چال مناظره و مجادله داشتیم كه كدامشان خادمند و كدام خائن و چه باید كرد و ازین قبیل … تا عاقبت تصمیم گرفتیم كه دسته جمعی به حزب توده بپیوندیم. جز یكی دو تا كه نیامدند. و این اوایل سال 1323. دیگر اعضای آن انجمن «امیرحسین جهانبگلو» بود و رضای زنجانی و هوشیدر و عباسی و دارابزند و علینقی منزوی و یكی دو تای دیگر كه یادم نیست. پیش از پیوستن به حزب، جزوه ای ترجمه كرده بودم از عربی به اسم «عزاداریهای نامشروع» كه سال 22 چاپ شد و یكی دو قران فروختیم و دو روزه تمام شد و خوش و خوشحال بودیم كه انجمن یك كار انتفاعی هم كرده. نگو كه بازاریهای مذهبی همه اش را چكی خریده اند و سوزانده. اینرا بعدها فهمیدیم. پیش از آن هم پرت و پلاهای دیگری نوشته بودم در حوزة تجدیدنظرهای مذهبی كه چاپ نشده ماند و رها شد.

زنان از دیدگاه جلال

آل احمد، زنان و مسائل آنان را تا حد زیادی مورد عنایت قرار می‎دهد و به نقد هر دو تیپ «زن خرافی» و «زن غربزده» می پردازد. البته كار او فقط نقد این دو تیپ نیست، بلكه خصوصا آنجایی كه محرومیتهای زنان را موردنظر قرار می دهد، تلویحاً زن نجیب و ایده آل را نیز معرفی می‎كند. و در جهت نیل به چنین شخصیتی ، شاخصها و راهكارهایی پیشنهاد می‎دهد. باسواد بودن زنان و احقاق حقوق مادی و معنوی آنان و اصالت دادن به شخصیت زن كه حافظ سنت و خانواده و نسل و خون است، برای او اهمیت دارد، به نظر او «تا ارزش خدمات اجتماعی زن و مرد و ارزش كار آنان، یعنی مزدشان، یكسان نشود، و تا زن، همدوش مرد، مسئولیت اداره گوشه ای از اجتماع را به عهده نگیرد، و تا مساوات، به معنی مادی و معنوی، میان این دو مستقر نگردد»،

مشكلی از مشكلات زنان حل نشده و كاری برای آنها صورت نگرفته است. آل احمد، خواهان رفع تمامی محرومیت ها از زنان است تا حقوق طبیعی آنان استیفا شود.

مذهب و روحانیت از دیدگاه جلال

آل احمد در بررسی مقولة «مذهب و روحانیت»، از یك سو به مظاهر خرافی مذهب در جامعه و سختگیریهای مفرط خانواده های مذهبی (همچون خانوادة خود) توجه داشته و این امور را نقد می كند، و از سوی دیگر با مطالعه تاریخی دربارة مذهب و روحانیت تشیع و نقش آن در زندگی اجتماعی ایرانیان، به برجسته كردن برخی از اصول مترقی مذهب تشیع می پردازد. آل احمد «انتظار» ، «اجتهاد» و «شهادت» را از اصولی می داند كه تمسك به آنها بسیاری از مشكلات جامعة ایران را می‎تواند برطرف نماید.

بر این مبنا، شهادت اصلی است كه زیر بار حكومت ظلم نرفتن را می آموزد و هر چند ممكن است در جامعه ای ظلم بر تن انسان حاكم باشد، اما با شهادت می‎توان این سلطه را از روح انسان برداشت.

«انتظار» نیز اصلی است كه اولین نتیجه آن ، نپذیرفتن حكومت غاصب است و آرمانی را برای انسان فراهم می كند و «نوعی سكوی پرش ذهنی» است برای شیعیان تا از عدالت طلبی بازنایستند.

عامل مهم اجتماعی دیگر، عنصر «اجتهاد» می‎باشد كه با تكیه بر آن، «راه بازتری برای قبول تحولات زمانه، پیش پای تشیع است» و با استفاده از آن می‎توان همگام با تحولات جهانی پیش رفت و با فهم این نكته كه «وضع هر دسته از قوانین شرعی یا احكام مذهبی، طبق سنت و اخبار موجود، شأن نزولی داشته، یعنی كه شرایط وجودی معینی (از زمان و مكان و اقلیم و تاریخ و ادب) تشریع آنها را ایجاب می كرده»، مطابق با شرایط كنونی، احكامی صادر نمود كه جوابگوی نیازهای فردی و اجتماعی، و از تحجر بدور باشد.

آل احمد در مذهب به دنبال «اعتقاد» و «ایمان» می باشد و بیشتر و پیشتر از آنكه مذهب را در شریعت بجوید، آن را در حقیقت دین كه ایمان است، جستجو می‎كند هر چند پذیرش ایمان، خود، پذیرش شریعت را نیز در بر خواهد داشت.

آل احمد در آثار داستانی اولیة خویش، اغلب به نقد خرافات و سختگیریهای مذهبی- كه خود نیز دامنگیر محیط آنها بوده است می پردازد و با ارائة چهرة خرافی و متحجرانه از مذهب به مبارزه برمی خیزد؛ اما آثار متاخر او، نظیر نون و القلم، غربزدگی و در خدمت و خیانت روشنفكران، دربرگیرنده عنایت او به توانمندیهای نفهته در دل مذهب و استخراج این اصول مترقی نهفته است. آل احمد در «سنت» پناه می جست و بخش اعظمی از این سنت را «مذهب» تشكیل می‎دهد. البته واضح است كه سنت مدنظر او، سنت آمیخته با خرافات نبود؛ چه آنكه خرافات زدائی او در داستانهایش بر همگان مشهود است. سنت و مذهب به اعتقاد او، یگانه سد مقاوم در برابر غربزدگی می‎باشد، زیرا قوام هویت و شخصیت ما ایرانیان متكی به آن است.

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان ........................................................................................................................................ صفحه

مقدمه                                                                                                                     1

چکیده                                                                                                                     2

زندگی نامه جلال (مثلاً شرح احوالات)                                                                             3

اندیشه های جلال                                                                                                      9

پایگاه اجتماعی جلال                                                                                                   11

پدیدة غربزدگی از دیدگاه جلال                                                                                     17

زنان از دیدگاه جلال                                                                                                   21

مذهب و روحانیت از دیدگاه جلال                                                                                  21

جلال از دیدگاه سیمین دانشور (شوهر من جلال)                                                              23

خاطره ای از جلال (ویلیام میلوارد)                                                                                35

آثار جلال                                                                                                                40

مرگ جلال                                                                                                               42

مرثیه ای در سوگ جلال (مهدی اخوان ثالث)                                                                    43

جمع بندی                                                                                                                45

منابع و مأخذ                                                                                                            53

 

 

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , تحقیق بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , پروژه بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , مقاله بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , دانلود تحقیق بررسی زندگی نامه جلال آل احمد , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

زندگی نامه جلال آل احمد - بیتوته
www.beytoote.com/scientific/scientist/jalal-aleahmad.html
علمی و آموزشیزندگینامه شعرا و دانشمندانزندگی نامه جلال آل احمد ... جلال الدین سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد، فرزند سید احمد حسینی طالقانی در محله سید نصرالدین از محله های قدیمی شهر ..... بررسی ژنتیکی موجودات,قابلیت ترمیم اندام های از دست رفته ...
: جلال آل احمد - دانشنامه رشد
danesh.roshd.ir › فرهنگ › ادبیات
زندگی نامه. جلال الدین سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد، فرزند سید احمد حسینی طالقانی در محله سید نصرالدین از محله های قدیمی شهر تهران به دنیا آمد، او در سال 1302 پس ...
زندگینامه و آثار جلال‌ آل‌احمد - برترین ها
www.bartarinha.ir/fa/news/242482/زندگینامه-و-آثار-جلال‌-آل‌احمد
رتبه: ۹۶% - ‏۳۶٬۷۵۶ نقد
۱۲ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - زندگینامه و آثار جلال‌ آل‌احمد. جلال در سال 1302 در محله سید نصرالدین از مجله‌های قدیمی شهر تهران در خانواده‌ای روحانی و اصالتا اهل طالقان به دنیا آمد.
جلال آل احمد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/جلال_آل_احمد
رفتن به ۱ زندگی‌نامه‏ - جلال آل احمد در ۱۱ آذر ۱۳۰۲ در خانواده‌ای مذهبی در محله سیدنصرالدین شهر ... پس از اتمام دوران دبستان، پدر جلال، سید احمد طالقانی، به او اجازهٔ درس ...
زندگی نامه جلال آل احمد از زبان خودش - پارسینه
www.parsine.com/fa/news/142571/زندگی-نامه-جلال-آل-احمد-از-زبان-خودش
۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ه‍.ش. - ۲۲ درصد؛ حداقل قیمت تمام شده پول در ایران/ امیدوارم رکود را پشت سر ... زندگی نامه جلال آل احمد از زبان خودش .... برچسب ها: جلال آل احمد ، ادبیات داستانی.
بیوگرافی و زندگی نامه بیوگرافی جلال آل‌احمد - برترین ها - ...
www.otop.ir/بیوگرافی-جلال-آلاحمد.html
بیوگرافی و زندگی نامه بیوگرافی جلال آل‌احمد - برترین ها,جلال آل احمد در ۱۱ آذر ۱۳۰۲ در خانواده‌ای مذهبی-روحانی به دنیا آمد. وی پسر عموی آیت‌الله طالقانی بود. دوران کودکی و ...
دانلود رایگان مقاله زندگینامه جلال آل احمد | سفارش تایپ ترجمه ...
4txt.ir/دانلود-رایگان-مقاله-زندگینامه-جلال-آل/
فهرست مطالب عنوان صفحه مقدمه 1 چکیده 2 زندگي نامه جلال (مثلاً شرح احوالات) 3 انديشه هاي جلال ... نزديك به چهار دهه از خاموشي جلال آل احمد نويسنده و روشنفكر مبرز ما مي گذرد. ... دانلود رایگان پایان نامه بررسی گرايش کاري يا روابط انساني مديران آموزشگاهها » ...
زندگی و آثار جلال آل احمد | یک پی دی اف
yekpdf.com/883/general-information/success.../زندگی-و-آثار-جلال-آل-احمد.aspx
جلال آل احمد در سال ۱۳۰۲در محله ی پاچنار تهران در خانواده ای روحانی و مذهبی بدنیا آمد. ... آثار آل احمد مانند هر نویسندهی دیگری از دو جهت فرم و محتوای اثر قابل بررسی است. ..... نامه های جلال آل احمد (جلد اول ۱۳۶۴) به کوشش علی دهباشی، چاپ شده است که حاوی نامه های ...
زندگینامه جلال آل احمد - بیوگرافی - آکاایران
www.akairan.com/biography/shoara/galal-aleahmad.html
جلال آل احمد,جلال ال احمد مدیر مدرسه,جلال آل احمد.pdf,جلال آل احمد غربزدگی,جلال ال احمد زن زیادی,جلال آل احمد و سیمین دانشور,جلال آل احمد سیمین دانشور,جلال ال احمد زندگینامه ...
زندگینامه جلال آل احمد - مرکز خرید و فروشگاه اینترنتی ...
fmahin-newsa.saharstore.ir/page-25412.html
دانلود رایگان مقاله زندگینامه جلال آل احمد | مقاله، پایان نامه ، ترجمه. فهرست مطالب ... جلال آل احمد. در این نوشتار قصد داریم به بررسی زندگی نامه و آثار یکی از متفکرین و
جستجوهای مربوط به بررسی زندگی نامه جلال آل احمد

اثار جلال آل احمد

جلال آل احمد کتاب‌ها

داستانی کوتاه از ال احمد در جدول

بیوگرافی سیمین دانشور

سيمين دانشور

جلال آل احمد و سیمین دانشور

نام داستانی کوتاه از ال احمد

کارگردان فیلم مهلکه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 26
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 109
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 200
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 684
  • بازدید ماه : 5,117
  • بازدید سال : 43,696
  • بازدید کلی : 580,955