loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 77 جمعه 12 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی تاریخ كاریكاتور

بررسی تاریخ كاریكاتوردسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 26 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور در 35 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

بررسی تاریخ كاریكاتور

 

تاریخ كاریكاتور

نگاهی كوتاه به تاریخ بلند كاریكاتور جهان

محمد عبدعلی

عصر باستان (یونان و رم)

برخی عناصر كاریكاتور درهنر دوران باستان قرون وسطی دیده می شود . البته در هنر این دو دوره، ما كاریكاتور را به شكل خاصی كه امروزه مطرح است، نمی بینیم. با این همه استثنائاتی وجوددارند كه درخور توجه اند، هرچند این موارد درآثار بعدی رو به تكامل ننهاد. مجسمه كوچك كاریكاتور امپراتور كاراكالا كه درموزه اویگون نگهداری می شود، یكی از این استثنائات جالب است . در این مجسمه، امپراطور به شكل آدم كوتوله ای نشان داده شده است كه زنبیل به دست درحال توزیع نان است. ازسوی دیگر، هنر كلاسیك یونان و رم از بسیار از عناصر ظاهری كاریكاتور برخوردار است، اما به این همه این آثار فاقد روح اصیل كاریكاتور است. درهنر قرون وسطی عناصر كاریكاتوری طوری با عناصر جدی درهم می آمیزد كه تشخیص این دو از هم مشكل است. به طور مثال، شیطان مضحكی كه سعی می‌كند ترازو را برای كشیدن ارواح پایین بیاورد، ازجمله آثار مقدس به شمار می رود. این صحنه بخشی ازنمای سرد دركلیسای جامع آتن را تشكیل می‌دهد.

یكی دیگر از نمونه های بارز درهنر یونان باستان، گرایشی است كه هنرمندان این دوره درنشان دادن اشكال و گونه های مضحك و بی تناسب نشان می دهند. البته طبق نظر تاریخ نویسان این گرایش عكس العملی نسبت به هنر كلاسیك بوده است. با آن كه منظور از خلق این آثار نمایش جنبه ی خنده دار بودن و ضعف موجود انسانی بوده ولی واقعاً نمی توان این آثار راكاریكاتور به حساب آورد. بنابراین، درهنر عصر باستان، عناصری دیده می شود كه درپیدایش كاریكاتور موثر بوده اند. این عناصر برخی فراموش شده و برخی جنبه جهانی یافته و در دوران های بعد به ویژه عصر رنسانس درمسیر اصلی هنر اروپا قرار گرفته اند. بهترین نمونه از این عناصر، گرایش هنرمندان به كشیدن انسان به شكل های حیوانی و تركیب شكل انسان با حیوان است. افسانه حیوانات از دیرینه ترین آثار ادبی است كه قدمت آن از مصر باستان تاكنون ادامه داشته است. در پاپیروس های مصری به جا مانده تعدادی ازحیوانات در حال انجام كارهای انسانی نشان داده می شوند. برخی از شكل های مركب انسان و حیوان برروی سنگ های قیمتی و گوهر آلات دیده می شود. اكنون این اشكال دیگر جنبه احترام آمیز ندارند، بلكه گونه هایی هزل گونه و خیالی به شمار می روند. همچنین دردوره های رم باستان، موضوع آدم های كوتوله به گونه ای مورد علاقه و توجه هنرمندان واقع شده بودكه درحدود چهارپنجم تصاویر و آثار مضحك و خنده دار را شامل می شد. اما این امر به هیچ وجه به این معنی نیست كه دنیای كلاسیك كوتوله ها همه ویژگی های هنر مدرن كاریكاتور را دارا بوده است.

باید توجه داشت مقصود هنرمند دردوران باستان از عناصری كه امروزه خنده دار و كمیك به نظر می آیند، خلق آثاری درارتباط با زندگی افراد جامعه نبوده است، بلكه این آثار بیشتر جنبه مذهبی، تزئینی و خنده دار داشته اند و فاقد شخصیت قوی و بنیادی بوده اند.

انگلستان

پس از گسترش كاریكاتور به آن سوی مرزهای ایتالیا، این هنر دراوایل قرن هجدهم پا به مرحله نوینی گذاشت كه با آغاز نقش اجتماعی آن همزمان شد. كاریكاتور اگر چه درایتالیا ابداع گردید، ولی درانگلستان و درطول قرن هجدهم بود كه فنون طراحی ایتالیایی ها با تصاویر واقع گرایانه هلندی كه برخوردار ازمضامین اجتماعی بودند، درهم تركیب شد و كاریكاتور كنونی به وجود آمد. درطول این قرن، كاریكاتور به صورت ابزاری شناخته شده برای نقد موضوعات اجتماعی درآمد. انگلستان به دلیل پرهیز ازحكومت مطلق سلطنتی بیش از هركشور دیگری دراروپا از آزادی بیان برخوردار بود كه این امر به علاوه تلاطمات سیاسی و اجتماعی این جامعه سبب پیشرفت و ترویج كاریكاتور به شكل امروزین آن گردید. برای كاریكاتور هیچ موضوعی حتی چیزهایی كه ازسوی روحانیون منع شده بود، استثناپذیر نبود و جنبه های مختلف زندگی روزمره كلیه طبقات اجتماعی، حرف مختلف ووقایع گوناگون قربانیان مسلم كاریكاتور به شمار می رود.

دردهه 1720، رسوایی مالی«حباب دریای جنوب» تحرك تازه ای به ظنز ترسیمی بخشید. از 1730 به بعد، تصاویر طنز آلود و هجوآلود به طور مداوم تهیه می شد و نشریاتی كه حاوی این تصاویر بودند ازجذابیتی برخوردار گشتند. كاریكاتوریست های انگلیسی اوایل قرن هجدهم كه درزمینه موضوعات سیاسی كار می كردند، بیشتر از آنكه به مهارتشان در طراحی كاریكاتور چهره تكیه كنند، به كنایه و تمثیل متكی بودند و از سنت جا افتاده ی سمبولیك بهره می بردند. یكی از كتاب هایی كه به عنوان منبع مورد بهره برداری بیشتر كاریكاتوریست های انگلیسی بود، كتاب «شمار قیصر» ریپا بود. نخستین بار این كتاب درسال 1593 دررم منتشر یافت. ولی تا سال 1709 درانگلستان نیافت. درمیانه قرن هیجدهم با انتشار كتاب های تازه تری دراین زمینه، بریتانیا خود خود را مطلوب كاریكاتوریست هایی قرار داد كه درزمینه سیاسی كار می كردند.

مجسمه سازی برجسته برروی سطوح.

فرانسه

گسترش و تكامل كاریكاتور درقرن نوزدهم به دو لیل عمده بود: یكی پیوستن و اتحاد كاریكاتور با روزنامه و دیگری ابداع چاپ سنگی. دراین عصر، دیگر تصاویر طنز آلود و كنایه دار به شكل ورق های جدا و منفرد دیده نمی شود، بلكه آن ها تصاویر روزنامه ها و مجلات هفتگی را به خود اختصاص می دهند. به علاوه ابداع چاپ سنگی در1798 برای طراحان بزرگ و با استعدادی چون دمیه این امكان را فراهم آورد تا از شكل و رنگ كه می توانست به مقدار زیاد به سرعت تكثیر شود، بهره ببرند. اكنون این فرانسه است كه خط كاریكاتور را مشخص می‌كند نه انگلستان و دراین میان دمیه شاخص ترین كاریكاتوریست اواسط این قرن است .

با این همه كاریكاتوریست های فرانسوی می بایست تا انقلاب ژوئیه 1830كه به آن ها آزادی عمل كامل داده شد، صبر می كردند. حكومت لوئی فیلیپ ازنظر بسیاری عصر طلایی طنزترسیمی بود. مطبوعات تا مدت زیادی از آزادی كامل برخودار بودند، هرچند دمیه به خاطر نشان دادن لویی فیلیپ به شكل آدم غول مانندی كه درخوردن و آشامیدن افراط می‌كند درطرحی به نام «كاریكاتور» د رسال 1832 زندانی شد. اما پس ازآنكه از 1835 قوانین سانسور به اشاره صریح افراد و موسسات خاص را ممنوع كرد، كاریكاتور از لحاظ جنبه سیاسی محدودتر اما زیرك تر و لطیف تر شد. دیمه به هرماه ناشر جسورش شارل فیلیون كه خود نیز كاریكاتوریست بود، رژیم قلابی و فاسد لویی فیلیپ را بی رحمانه آماج حملات خود قرار داد. فیپون تصویر مشهور و متوالی خود را كه چهره پادشاه درآن به تدریج تبدیل به گلابی می شود را ابداع نمود. «گلابی» درزبان فرانسه به سربزرگ و چاق و احتمالاً‌ صاحب احمق آن اطلاق می شود. لویی فیلیپ شاه فرانسویان خوانده شد و در 4 نوامبر همان سال «لاكاریكاتور» روزنامه طنز آمیزی كه موسس آن شارل فیلپون بود، به چاپ رسید. فیلپون بود به چاپ رسید. فیلپون كه به حق پدر كاریكاتور مدرن سیاسی محسوب می شود، در1806 در لیون چشم به جهان گشود. او كه یك جمهوری خواه بسیار معتقد بود عازم پاریس شد و چون در فن چاپ سنگی نیز مهارت تام داشت با محافل هنری و هجونگاران پیشرو تماس برقرار كرد. نخستین تصویر طنزآمیز فیلپون كه درنشریه اش به چاپ رسید لحن و گرایش این جریده را آشكار ساخت . این نشریه نخستین هفته نامه سیاسی-طنزآمیز به معنای امروزی كلمه بود، چرا كه به طور منظم انتشار می یافت و دارای تجزیه ای ثابت بود كه گرایش آشكاری داشتند. گفته شده كه این نشریه به صحنه جنگ های فیلپون با فیلیپ تبدیل شده بود.

احساساتی‌گری تجسم می‌كرد.

از سوی دیگر، اختصار در بیان و ارائه موضوع، مهم‌ترین ویژگی طراحی دمیه است. وی با چند خط بیجان و یكی دو لكه آب مركب توانست نه تنها حجم و حركت، بلكه سرشت رو رفتار آدمی را نمایان سازد. هر چهره‌ی مضحكی را كه آ‎فریده معرف یك شخصیت خاص ناشی از شیوه زندگی در بطن یك نظام بغرنج اجتماعی بوده است. شیوه كار او به آثار متأخر گُیا نزدیك است و این نزدیكی در آثار چاپی او نیز دیده می‌شود. دمیه چندین پرده در مضامین مربوط به دن كیشوت كشیده كه تفسیر تازه‌ای را از شخصیت‌های داستان سروانتس ارائه می دهد.

اگر چه دمیه برجسته‌ترین كاریكاتوریست عصر خود به شمار می‌رود، با این همه رقیبانی داشت كه هنرمندان شایسته‌ای بودند. گاوارانی و گراندویل دو تن از این هنرمندان بودند.

بودلر درباره پل گاوارنی (هدقشرشل، 1804- 1866 نام اصلی‌اش سولپیس گیوم شوالیه) می‌گوید: وی در حقیقت تنها یك كاریكاتوریست و یا حتی صرفاً یك هنرمند نیست، بلكه وی ادیب نیز هست. به واقع گاوارانی را نمی‌توان تنها به چشم یك كاریكاتوریست نگریست. نزد او هیچ گونه اغراق طنزآمیز یا كمترین عیار مشاهده نمی‌شود. اما وی نقشی را به عنوان نقاش موضوعات اخلاقی ایفا كرده و بر هنری تسلط داشته كه در توصیف دنیای روسپیان سطح بالای پاریسی معاشران آنها شیوه‌ای خاص را به كار گرفته و پرتره ای از مردم سطح پایین پاریس عرضه كرده كه تا مدت‌ها ذهن را به خود مشغول می كند.

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی تاریخ كاریكاتور , تحقیق بررسی تاریخ كاریكاتور , پروژه بررسی تاریخ كاریكاتور , مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور , دانلود تحقیق بررسی تاریخ كاریكاتور , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

بررسی تاریخ كاریكاتور

بررسی تاریخ كاریكاتوردسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 26 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور در 35 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

بررسی تاریخ كاریكاتور

 

تاریخ كاریكاتور

نگاهی كوتاه به تاریخ بلند كاریكاتور جهان

محمد عبدعلی

عصر باستان (یونان و رم)

برخی عناصر كاریكاتور درهنر دوران باستان قرون وسطی دیده می شود . البته در هنر این دو دوره، ما كاریكاتور را به شكل خاصی كه امروزه مطرح است، نمی بینیم. با این همه استثنائاتی وجوددارند كه درخور توجه اند، هرچند این موارد درآثار بعدی رو به تكامل ننهاد. مجسمه كوچك كاریكاتور امپراتور كاراكالا كه درموزه اویگون نگهداری می شود، یكی از این استثنائات جالب است . در این مجسمه، امپراطور به شكل آدم كوتوله ای نشان داده شده است كه زنبیل به دست درحال توزیع نان است. ازسوی دیگر، هنر كلاسیك یونان و رم از بسیار از عناصر ظاهری كاریكاتور برخوردار است، اما به این همه این آثار فاقد روح اصیل كاریكاتور است. درهنر قرون وسطی عناصر كاریكاتوری طوری با عناصر جدی درهم می آمیزد كه تشخیص این دو از هم مشكل است. به طور مثال، شیطان مضحكی كه سعی می‌كند ترازو را برای كشیدن ارواح پایین بیاورد، ازجمله آثار مقدس به شمار می رود. این صحنه بخشی ازنمای سرد دركلیسای جامع آتن را تشكیل می‌دهد.

یكی دیگر از نمونه های بارز درهنر یونان باستان، گرایشی است كه هنرمندان این دوره درنشان دادن اشكال و گونه های مضحك و بی تناسب نشان می دهند. البته طبق نظر تاریخ نویسان این گرایش عكس العملی نسبت به هنر كلاسیك بوده است. با آن كه منظور از خلق این آثار نمایش جنبه ی خنده دار بودن و ضعف موجود انسانی بوده ولی واقعاً نمی توان این آثار راكاریكاتور به حساب آورد. بنابراین، درهنر عصر باستان، عناصری دیده می شود كه درپیدایش كاریكاتور موثر بوده اند. این عناصر برخی فراموش شده و برخی جنبه جهانی یافته و در دوران های بعد به ویژه عصر رنسانس درمسیر اصلی هنر اروپا قرار گرفته اند. بهترین نمونه از این عناصر، گرایش هنرمندان به كشیدن انسان به شكل های حیوانی و تركیب شكل انسان با حیوان است. افسانه حیوانات از دیرینه ترین آثار ادبی است كه قدمت آن از مصر باستان تاكنون ادامه داشته است. در پاپیروس های مصری به جا مانده تعدادی ازحیوانات در حال انجام كارهای انسانی نشان داده می شوند. برخی از شكل های مركب انسان و حیوان برروی سنگ های قیمتی و گوهر آلات دیده می شود. اكنون این اشكال دیگر جنبه احترام آمیز ندارند، بلكه گونه هایی هزل گونه و خیالی به شمار می روند. همچنین دردوره های رم باستان، موضوع آدم های كوتوله به گونه ای مورد علاقه و توجه هنرمندان واقع شده بودكه درحدود چهارپنجم تصاویر و آثار مضحك و خنده دار را شامل می شد. اما این امر به هیچ وجه به این معنی نیست كه دنیای كلاسیك كوتوله ها همه ویژگی های هنر مدرن كاریكاتور را دارا بوده است.

باید توجه داشت مقصود هنرمند دردوران باستان از عناصری كه امروزه خنده دار و كمیك به نظر می آیند، خلق آثاری درارتباط با زندگی افراد جامعه نبوده است، بلكه این آثار بیشتر جنبه مذهبی، تزئینی و خنده دار داشته اند و فاقد شخصیت قوی و بنیادی بوده اند.

انگلستان

پس از گسترش كاریكاتور به آن سوی مرزهای ایتالیا، این هنر دراوایل قرن هجدهم پا به مرحله نوینی گذاشت كه با آغاز نقش اجتماعی آن همزمان شد. كاریكاتور اگر چه درایتالیا ابداع گردید، ولی درانگلستان و درطول قرن هجدهم بود كه فنون طراحی ایتالیایی ها با تصاویر واقع گرایانه هلندی كه برخوردار ازمضامین اجتماعی بودند، درهم تركیب شد و كاریكاتور كنونی به وجود آمد. درطول این قرن، كاریكاتور به صورت ابزاری شناخته شده برای نقد موضوعات اجتماعی درآمد. انگلستان به دلیل پرهیز ازحكومت مطلق سلطنتی بیش از هركشور دیگری دراروپا از آزادی بیان برخوردار بود كه این امر به علاوه تلاطمات سیاسی و اجتماعی این جامعه سبب پیشرفت و ترویج كاریكاتور به شكل امروزین آن گردید. برای كاریكاتور هیچ موضوعی حتی چیزهایی كه ازسوی روحانیون منع شده بود، استثناپذیر نبود و جنبه های مختلف زندگی روزمره كلیه طبقات اجتماعی، حرف مختلف ووقایع گوناگون قربانیان مسلم كاریكاتور به شمار می رود.

دردهه 1720، رسوایی مالی«حباب دریای جنوب» تحرك تازه ای به ظنز ترسیمی بخشید. از 1730 به بعد، تصاویر طنز آلود و هجوآلود به طور مداوم تهیه می شد و نشریاتی كه حاوی این تصاویر بودند ازجذابیتی برخوردار گشتند. كاریكاتوریست های انگلیسی اوایل قرن هجدهم كه درزمینه موضوعات سیاسی كار می كردند، بیشتر از آنكه به مهارتشان در طراحی كاریكاتور چهره تكیه كنند، به كنایه و تمثیل متكی بودند و از سنت جا افتاده ی سمبولیك بهره می بردند. یكی از كتاب هایی كه به عنوان منبع مورد بهره برداری بیشتر كاریكاتوریست های انگلیسی بود، كتاب «شمار قیصر» ریپا بود. نخستین بار این كتاب درسال 1593 دررم منتشر یافت. ولی تا سال 1709 درانگلستان نیافت. درمیانه قرن هیجدهم با انتشار كتاب های تازه تری دراین زمینه، بریتانیا خود خود را مطلوب كاریكاتوریست هایی قرار داد كه درزمینه سیاسی كار می كردند.

مجسمه سازی برجسته برروی سطوح.

فرانسه

گسترش و تكامل كاریكاتور درقرن نوزدهم به دو لیل عمده بود: یكی پیوستن و اتحاد كاریكاتور با روزنامه و دیگری ابداع چاپ سنگی. دراین عصر، دیگر تصاویر طنز آلود و كنایه دار به شكل ورق های جدا و منفرد دیده نمی شود، بلكه آن ها تصاویر روزنامه ها و مجلات هفتگی را به خود اختصاص می دهند. به علاوه ابداع چاپ سنگی در1798 برای طراحان بزرگ و با استعدادی چون دمیه این امكان را فراهم آورد تا از شكل و رنگ كه می توانست به مقدار زیاد به سرعت تكثیر شود، بهره ببرند. اكنون این فرانسه است كه خط كاریكاتور را مشخص می‌كند نه انگلستان و دراین میان دمیه شاخص ترین كاریكاتوریست اواسط این قرن است .

با این همه كاریكاتوریست های فرانسوی می بایست تا انقلاب ژوئیه 1830كه به آن ها آزادی عمل كامل داده شد، صبر می كردند. حكومت لوئی فیلیپ ازنظر بسیاری عصر طلایی طنزترسیمی بود. مطبوعات تا مدت زیادی از آزادی كامل برخودار بودند، هرچند دمیه به خاطر نشان دادن لویی فیلیپ به شكل آدم غول مانندی كه درخوردن و آشامیدن افراط می‌كند درطرحی به نام «كاریكاتور» د رسال 1832 زندانی شد. اما پس ازآنكه از 1835 قوانین سانسور به اشاره صریح افراد و موسسات خاص را ممنوع كرد، كاریكاتور از لحاظ جنبه سیاسی محدودتر اما زیرك تر و لطیف تر شد. دیمه به هرماه ناشر جسورش شارل فیلیون كه خود نیز كاریكاتوریست بود، رژیم قلابی و فاسد لویی فیلیپ را بی رحمانه آماج حملات خود قرار داد. فیپون تصویر مشهور و متوالی خود را كه چهره پادشاه درآن به تدریج تبدیل به گلابی می شود را ابداع نمود. «گلابی» درزبان فرانسه به سربزرگ و چاق و احتمالاً‌ صاحب احمق آن اطلاق می شود. لویی فیلیپ شاه فرانسویان خوانده شد و در 4 نوامبر همان سال «لاكاریكاتور» روزنامه طنز آمیزی كه موسس آن شارل فیلپون بود، به چاپ رسید. فیلپون بود به چاپ رسید. فیلپون كه به حق پدر كاریكاتور مدرن سیاسی محسوب می شود، در1806 در لیون چشم به جهان گشود. او كه یك جمهوری خواه بسیار معتقد بود عازم پاریس شد و چون در فن چاپ سنگی نیز مهارت تام داشت با محافل هنری و هجونگاران پیشرو تماس برقرار كرد. نخستین تصویر طنزآمیز فیلپون كه درنشریه اش به چاپ رسید لحن و گرایش این جریده را آشكار ساخت . این نشریه نخستین هفته نامه سیاسی-طنزآمیز به معنای امروزی كلمه بود، چرا كه به طور منظم انتشار می یافت و دارای تجزیه ای ثابت بود كه گرایش آشكاری داشتند. گفته شده كه این نشریه به صحنه جنگ های فیلپون با فیلیپ تبدیل شده بود.

احساساتی‌گری تجسم می‌كرد.

از سوی دیگر، اختصار در بیان و ارائه موضوع، مهم‌ترین ویژگی طراحی دمیه است. وی با چند خط بیجان و یكی دو لكه آب مركب توانست نه تنها حجم و حركت، بلكه سرشت رو رفتار آدمی را نمایان سازد. هر چهره‌ی مضحكی را كه آ‎فریده معرف یك شخصیت خاص ناشی از شیوه زندگی در بطن یك نظام بغرنج اجتماعی بوده است. شیوه كار او به آثار متأخر گُیا نزدیك است و این نزدیكی در آثار چاپی او نیز دیده می‌شود. دمیه چندین پرده در مضامین مربوط به دن كیشوت كشیده كه تفسیر تازه‌ای را از شخصیت‌های داستان سروانتس ارائه می دهد.

اگر چه دمیه برجسته‌ترین كاریكاتوریست عصر خود به شمار می‌رود، با این همه رقیبانی داشت كه هنرمندان شایسته‌ای بودند. گاوارانی و گراندویل دو تن از این هنرمندان بودند.

بودلر درباره پل گاوارنی (هدقشرشل، 1804- 1866 نام اصلی‌اش سولپیس گیوم شوالیه) می‌گوید: وی در حقیقت تنها یك كاریكاتوریست و یا حتی صرفاً یك هنرمند نیست، بلكه وی ادیب نیز هست. به واقع گاوارانی را نمی‌توان تنها به چشم یك كاریكاتوریست نگریست. نزد او هیچ گونه اغراق طنزآمیز یا كمترین عیار مشاهده نمی‌شود. اما وی نقشی را به عنوان نقاش موضوعات اخلاقی ایفا كرده و بر هنری تسلط داشته كه در توصیف دنیای روسپیان سطح بالای پاریسی معاشران آنها شیوه‌ای خاص را به كار گرفته و پرتره ای از مردم سطح پایین پاریس عرضه كرده كه تا مدت‌ها ذهن را به خود مشغول می كند.

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی تاریخ كاریكاتور , تحقیق بررسی تاریخ كاریكاتور , پروژه بررسی تاریخ كاریكاتور , مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور , دانلود تحقیق بررسی تاریخ كاریكاتور , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

.

..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور
novinfaraynd.meeblog.ir/post/817
امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور || روی ...
مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - صنوبر آرک - سیستم وبلاگدهی
sanobarc.madblog.ir/post/1656
با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور || روی دکمه ادامه مطلب کلیک فرمایید
مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - ندارها
31m95.pishroblog.ir/Post/2552
تاريخ : 31 مرداد 1395 | 5:47 | نویسنده : ندارد | بازدید : 0. به صفحه دانلود مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور خوش آمدید . برای مشاهده توضیحات کامل و دانلود این فایل با شناسه ...
مقاله بررسی تاریخ کاریکاتور | مجموعه آموزشی و مشاوره‌ای ...
edu-hesabi.ir/محصول-3307-مقاله-بررسی-تاریخ-کاریکاتور/
۲۹ تیر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - مقاله بررسی تاریخ کاریکاتور. این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 36 صفحه می باشد. عصر باستان (يونان و رم). برخي عناصر كاريكاتور درهنر ...
مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور | نوین فایل
novindpfile.ir/?p=2368
مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور. آگوست 24th, 2016 دیدگاه‌ها خاموش. امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید دوست گرامی سلام.برای مشاهده ...
برترین پکیج مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - دانلود فایل
12ihxq.abtindls.ir/
برترین پکیج مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - دانلود فایل.
مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - شهیر سافت
shahirsoeft.makeblog.ir/post/385
۲۷ تیر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور || روی دکمه ادامه مطلب ...
مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور — سی دانلود
ccdownload.ir/downloadfa/مقاله-بررسی-تاریخ-كاریكاتور/
۲۱ تیر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور)شما را در رسیدن به ...
برترین پکیج مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - دانلود فایل - ...
negineghalam.aslblog.ir/post/257
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - برترین پکیج مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - دانلود فایل. از حضور شما عزیزان در سایت بسیار خوشحالیم و آرزو داریم محصولات ما رضایت شما را ...
فروش دانلودی مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور - ترنم بلوط
taranombalut.8n8.ir/post/1404
شعار همیشگی ما مشتری مداری و کسب رضایت شما عزیزان می باشد به صفحه دانلود فایل(مقاله بررسی تاریخ كاریكاتور)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس ...
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 91
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 1,262
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,746
  • بازدید ماه : 6,179
  • بازدید سال : 44,758
  • بازدید کلی : 582,017