loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 107 پنجشنبه 11 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی

بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامیدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 81 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 64

پروژه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی در 64 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 5,500 تومان

خرید

بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی

 

تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر “وجدان كاری”‌ و “انضباط اجتماعی”

در این تحقیق در ابتدا به این مطلب می پردازدكه چرا مقوله های وجدان كار و انضباط اجتماعی بسیار كم و جزئی در مطالعات و نوشته های سازمانی آمده است. این تحقیق ضمن شناخت این دو مقاله یك طرح نظری برای شناخت، پژوهش و تجزیه و تحلیل علل و عوامل بوجود آورنده و مؤثر بر آنها ارائه می‎دهد. محقق وجدان كاری در سازمان را یك پدیده عقیدتی می داند كه در عمق ذهنیت افراد سازمانی نفوذ كرده و با آثار مثبت، مفید و اثربخشی از قبیل: تعهدكاری، درست كاری، وقت شناسی، كیفیت كار و … در متن “فرهنگ سازمانی” جلوه گر و نمایان می‎شود. برمبنای مطالب این تحقیق هر نوع بررسی و تحقیق در ماهیت، ریشه های آثار عوامل و متغیرهای وجدان كاری در سازمان یك مدل سه بعدی را دربرمی گیرد كه در یك بعد آن علل و عوامل ساختاری، در بعد دیگر علل و عوامل رفتاری و در بعد سوم علل و عوامل زمینه ای روی پژوهش قرار گرفته و مشخص می‎شوند.

اهمیت كار

كار جوهر وجود آدمیان است برای یك یك افراد جامعه كاركردهایی بسیار دارد كه از آن جمله اند:

-         تأمین نیازهای حیاتی و اقتصادی

-         ارضاء خواسته های روانی.

بدین سان كه از طریق كار مولد، انسان احساس بودن می نماید هستی خویش را مفید می شمارد و از حاصل كارش لذت می‎برد. از اینرو است كه بسیاری، مهم ترین عامل از خود بیگانگی[1] را ندیدن حاصل كر توسط عامل و آفریننده آن می دانند به نظر ما، حاصل كار، جلوه ای از وجود فرد دارد انسان در آن آیینه ای هستی خویش را می بیند حاصل كار، تبلور و مصداق حیات است. حال این دستاورد می‎تواند مادی باشد، نظیر تولید یك كفش، یا غیرمادی، نظیر انتقال اندیشه و تربیت.

برای جامعه نیز كار، كاركردهایی بی شمار دارد. كار انسانها مایه حیات و بقاء جامعه است یعنی فقر و غنای جامعه مستقیماً با كمیت و كیفیت كار انسانها در ارتباط است.

شرابیر در اثرش تكاپوی جهانی می نویسد ژاپنیها در آغاز قرن نوزدهم خود را از كاروان توسعه دور یافتند برای رسیدن بدان بسیار اندیشیدند اما، در این میان هیچ نیافتند. نه سرزمینی وسیع داشتند و نه منابع زیرزمینی گسترده بنابراین، به بالاترین و پایان ناپذیرترین ثروتهای عالم، یعنی كار، تولید و آفرینش تمسك جستند و این همان ثروتی بود كه در همه برهه های حیات، این كشور را یاری داد. حتی زمانی كه بر اثر جنگی خون ریز و اتمی جای جای جامعه تخریب شده بود.

برای جامعه كار نه تنها مایه بقاء حیاتی است، بلكه بقاء تاریخی جامعه نیز از طریق تولید و كار تحقق پذیر است. دستاوردهای كار آدمیان در دل تاریخ می نشیند و با آن، یادگارهای جاودان بشر فراهم می آیند جامعه از طریق كار آدمیان طبیعت را تسخیر می كند، بر آن چیره می‎شود و انسانهایش مصداق تحقق خلیفة ا… می گردند.

مفهوم كار

«كار» در زبان فارسی به معنای شغل است و گاه نیز به فعل آمده است. كار فعلی است كه با مشقت توأم باشد. «راغب اصفهانی»، بر این اعتقاد است كه هر فعلی كه با اراده از حیوان صادر شود كار است.[2]

در اینجا مقصود از كار، كار انسانی است چون حیوانات نیز به كار و كار گروهی می پردازند ملاك تمایز كار انسان از كار سایر جانداران، آگاهانه بودن كار انسانی است.

خصوصیت دیگر كار انسان مفید بودن آن است با توجه به این ویژگی اقتصاددانان لیبرال كار را چنین معرفی می كنند:

«كار عبارت است از استفاده ای كه انسان از نیروهای مادی و معنوی خود در راه تولید ثروت یا ایجاد خدمات می نماید».

خاصیت تولیدی بودن نیز در تعریف كار از دیدگاه برخی اقتصاددانان دارای اهمیت است «لوردویك اچ مای»، اقتصاد دان آمریكایی كار را با توجه به ویژگی تولیدی آن چنین تعریف می‎كند: «هر گونه تلاش انسانی خواه تلاش ذهنی، جسمی و معنوی كه به تولید كالاهای اقتصادی منتهی شود كار نامیده می‎شود».

«كار، فعالیت انسان به منظور تولید، تغییر شكل یا انتقال اشیاء است، حاصل تلاش مذكور را هم كار گویند».[3]

برگسن می گوید:[4] «كار عبارت است از آفرینش امر فایده بخش».[5]

پرودن[6] در تعریف كار، آنرا عمل هوشیارانة انسان بر روی ماده می داند.[7] و فریدمن[8] كار را مجموعة اعمالی می داند كه انسان بر روی ماده با هدفی معطوف به فایده و مصلحت، به كمك مغز و دست و اعضای دیگر انجام می‎دهد.[9]

به عقیده «كارل ماركس» كار عملی است كه بین انسان و طبیعت به وقوع می پیوندد.

وی در این زمینه در كتاب سرمایه می نویسد: «كار نخستین برخورد بین انسان و طبیعت است. انسان در برابر طبیعت نقش یك قدرت طبیعی را ایفا می كند، او قدرت جسمانی خود یعنی قدرتی كه در بازوها، پاها و سروصورت خود دارد به حركت وامی دارد تا مواد را به شكل درآورد كه برای زندگی اش مفید باشد».[10]

به طور كلی كار دارای مفاهیم مختلفی است:

وجدان كاری در قرآن

برای رسیدن به وجدان كاری در جامعه، اصلی ترین راه كار و محوری ترین شیوه تقویت، معاد باوری و ایجاد بینش الهی بازگشت اعمال به انسان و احیاء احساس مسئولیت انسان در مقابل خدا می‎باشد و این همان راهی است كه انبیاء الهی به آن دعوت كرده اند و با همین روش موفق به ایجاد تحول عظیم در مردم شده اند. بینش كه نوعی آگاهی عمیق و گسترده است و در قرآن با عنوان بصیرت آماده است (قدجائكم بصائر من ربكم فمن ابصر فی فلنفسه … انعام/ 104) تلقی و برداشت انسان را از امور مختلف، متفاوت گردانده و ارزیابی او را به گونه ای دگرگون می سازد كه او را آماده به ظهور رساندن رفتارها و اعمال و كارهایش به شكل متناسب با بینش فاعل آن می سازد. مثلاً در بینشی كه بر اساس آن، نظام هستی نظام شاهد و مشهود است و هیچ چیزی از منظر و سمع الهی غیب نیست و او شاهد بر همه گستردة هستی است و ملائكه نیز در صحنه اعمال انسان حضور دارند و همه چیز حتی جوارح انسان و سنگ و خاك نیز شهیدند و روزی این شهادت را باز خواهند گفت (یومئذ تحدث اخبارها، زلزال / 5) و خدا محیط بر همه چیز است و احاطه الهی از نوامیس هستی محسوب می‎شود (ولله من ورائهم محیط)، كار و عمل انسان شكل و كیفیتی دیگر به خود می‎گیرد و حقیقت وجدان كار تحقق می یابد.[11]

وجدان كاری آنگاه معنی و مفهوم می یابد كه انسان باور كند كه نفس عمل خویش به او باز می گردد و بهشت و جهنم او، همان اعمال اوست. آری ایجاد این باور كه هر چه كنی به خود كنی یا معاد باوری منشاء اصلی وجدان كاری است. چیزی كه همه پیامبران برای آن تلاش می كردند و می خواستند به انسانها تفهیم كنند كه در نظام هستی، عمل انسان گم نمی‎شود و انسان رهین عملش می‎باشد. به همین جهت است كه قرآن برای ایجاد وجدان كاری در جایی كه بیشترین ضرورت برای آن وجود دارد، یعنی در متن معاملات و داد و ستدهای اجتماعی، با یادآوری احتمال بحث و قیامت، ضمیرهای خفته انسانها را بیدار نموده و كار آنان را اصلاح می كنند. فوراً در آغاز سوره متفقین می فرماید: «ویل للمطففین الذین اذااكتالوا علی الناس یستوفون و اذا كالوهم او وزنو هم یخسرون» یعنی وای به حال كم فروشان، كسانی كه وقتی از مردم چیزی می گیرند آن را تمام و كامل می گیرند و هنگامی كه چیزی به آنها می دهند آن را كمتر و ناقص می دهند.

در ادامه آیه می فرماید: «الا یظن اولئك انهم مبعوثون لیوم عظیم یوم یقول الناس لرب العالمین» یعنی آیا اینان احتمال نمی دهند كه در روز بزرگی مبعوث می‎شوند.

بر اساس این آیه، احتمال خطر و ضرر در یك عمل نیز برای اجتناب از آن عمل كافی است بویژه آنكه ضرر متحمل بسیار زیاد و خطرناك باشد و لذا به كم فروشان كه مصداق كامل آن فاقد وجدان كار هستند، معاد را یادآوری و حضور در محضر رب العالمین را گوشزد می‎كند تا آنان را متوجه كار زشت خود كرده و از آن بازگرداند.[12]

از امام باقر (ع) روایت شده كه فرمودند سوره متفقین هنگامی كه پیامبر (ص) وارد مدینه شدند، نازل گشت و در آن هنگام مردم مدینه از جهت كم فروشی در بدترین وضع بودند و به دنبال نزول این آیات دست از كم فروشی برداشتند و این تأثیر این تذكر و یاد آخرت بود.[13]

آری ایجاد این بینش و بویژه معاد باوری در افراد مهمترین عامل تحقق بخش وجدان كار است و لذا اسلام با اعطای این بینش به مومنین، وجدانهای درون آنان را بیدار كرده و بر این حقیقت شواهد فراوانی از قرآن و سنت می‎توان ذكر نمود:

مردی به خدمت پیامبر (ص) آمد و از او خواست تا به او قرآن بیاموزد وقتی به آیه «فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره» رسید، آن مرد گفت همین یكی مرا كافی است و برخواست و از محضر رسول خدا (ص) بیرون رفت آنگاه پیامبر (ص) فرمودند او رفت در حالی كه فقیه شده است.[14]

یعنی اگر كسی به همین مقدار بفهمد باور كند كه هر ذره ای از كار خوب یا بد او، به خود او باز می گردد و آن را خواهد دید و تعبیر قرآن همان عمل جزا و پاداش اوست، از بالاترین حد وجدان كاری برخوردار خواهد گردید. زیرا بر اساس آیات قرآن و تعالیم دینی، انسان اعمال خود را حاضر خواهد دید و هر آنچه را كه نیكیها یا بدیها، كوچك و بزرگ انجام داده است خواهد دید و سعادت و شقاوت او مرهون كار اوست. چنین كسی با باور به این حقیقت به طور دائم و با كنترلی درونی و وجدانی آگاه از اثر و نتیجة عمل خود، دست به كار شده و همه اعمال و رفتارش را با این اعتقاد انجام می‎دهد.

برای اینكه وجدان كاری در جامعه دست بیابیم باید هر چه كنی به خود كنی را شعار و شعور خود قرار دهیم «وان احسنتم احسنتم لانفسكم و آن اساتم فلها» را باور و اعتقاد مردم بگردانیم آنگاه كه انسانها، براستی، به چنین حقیقتی قرآنی، ایمان آوردند دارای وجدان كاری می‎شوند.[15]

مطلب دیگر آنكه راه تشخیص اینكه چه كاری با وجدان كاری همراه است و چه كاری بدون وجدان كاری انجام گرفته، این است كه فرض كنیم این كار را، قرار بود دیگری انجام دهد. آنگاه چه انتظاری از او داشتیم. آیا این كار را می پسندیدیم، آیا از آن راضی بودیم. با این فرض اگر كار را پسندیده و درست یافتیم باید آن را با وجدان كاری همراه بدانیم. یا اینكه اگر قرار بود بازخواست شده و مورد سوال قرار بگیرید، اگر از كارمان خجالت نكشیدیم و یا آن را انكار نكردیم و یا عذری برای نقص آن نیاوردیم، بدانیم این كار با وجدان كاری انجام یافته است. همه احادیثی كه بیان می‎كند كاری را كه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند و یا كاری را كه برای دیگران نمی پسندی برای خود نیز مپسند به همین ملاك اشاره دارد.

همچنین در خبر آمده است كه حضرت علی (ع) فرمود: «احذر كل عمل اذا سئل عنه صاحبه انكره او اعتذر منه». یعنی از كاری كه اگر از كننده اش بازخواست كنند آن را انكار كرده یا عذری بیاورد، بپرهیزید.

بنابراین اصلی ترین راه كار برای ایجاد و تقویت وجدان كار، گره زدن سرنوشت كار و عمل انسانها به حقیقت جان آنها و منوط كردن سعادت و شقاوت آنان به كم و كیف عملشان می باشد و بسیاری از راهكارهای دیگر نیز به همین شیوه برمی گردد. یعنی اصلاح بینش كارگزاران و كارمندان نسبت به كار و عملشان كه اگر حاصل شود بقیه راهكارها نیز مؤثر خواهد بود و در غیر این صورت سایر شیوه ها، نهایتاً ابزار بیرونی برای این تأمین هدف به حساب می‎آید و از این رو در اسلام به پیوند زدن بین انسان و عمل او تأكید و تبلیغ شده است.

نقش وجدان كاری در توسعه پایدار

فعالیتهای توسعه ای عملی است كه زندگی همه مردم را به شكلی تحت تأثیر قرار می‎دهد همه تلاشاهی توسعه ای در گرو اعمال مردمی می‎باشد كه توسعه به وسیله آنها و برای آنها اجرا می گردد. از جمله عوامل درونی است، دارا بودن وجدان كاری و انضباط اجتماعی است كه موارد فوق از جمله اهداف فردی و اجتماعی را هدایت می نماید.

مطمئناً رمز موفقیت برخی از كشورهای توسعه یافته علاوه بر نقش شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن كشور نقش خصوصیات درونی افراد آن جامعه می‎باشد. افراد و جامعه به عنوان سوخت و انرژی اصلی حركت دهند توسعه هر كشور محسوب می‎شوند.

توسعه پایدار فرایند پایان ناپذیری است كه هدف آن بهتر كردن كیفیت زندگی مردم با توجه به حفظ محیط زیست می‎باشد. برنامه ریزی توسعه پایدار بایستی مبنای مشاركتی داشته باشد. به این صورت كه مردم و ارگانهای دولتی در كنار هم عمل كنند.

در این رابطه انسان به عنوان مهمترین عامل اجرای توسعه پایدار است. از آنجایی كه انسان از دیرباز به دنبال رفاع و آسایش خود بوده است لذا دخالت او در محیط زیست به همراه تغییر در شیوه های بهره كشی از طبیعت و عوامل تشكیل دهنده طبیعت برای دستیابی به توسعه می‎باشد.

زمانی می‎توان به توسعه پایدار دست یافت كه از بیهوده به هدر رفتن منابع جلوگیری می كرد.

یكی از مسائل مهم كشور برای رسیدن به توسعه پایدار توجه بیشتر به امر وجدان كاری است. اعضاء اصلی هر جامعه نیروی انسانی آن جامعه است كه مهمترین مهره توسعه به حساب می‎آید. زیرا توسعه به دست انسانها انجام می‎شود البته اگر افراد جامعه دارای وجدان كاری باشند و برای هر مسئولیتی احساس تعهد نمایند و در جهت اجرای آن كوشا باشند.

صاحب نظران توسعه معتقدند كه زمانی می‎توان در كشوری توسعه پایدار را محقق كرد كه كشور دارای برنامه ریزی صحیح همراه با مدیریت مناسب و جمعیتی فعال و قابل برنامه ریزی باشد. در برنامه ریزی توسعه پایدار بایستی توانها و استعدادها ارزیابی شده و بر اساس آن برنامه ریزی مناسب انجام شود. شاید بتوان برای مقایسه وجدان كاری در كشورهای مختلف از میزان ساعت كار و تعداد روز مرخصی كشورها استفاده نمود.

آمار ساعت كار در چند كشور در سال 1994 به این قرار است. ژاپن در سال 1966 ساعت كار و 124 روز مرخصی، انگلستان 1902 ساعت كار و 136 روز مرخصی، فرانسه 1678 ساعت كار و 145 روز مرخصی. اما متأسفانه آمار رسمی در خصوص ایران به دست نیامد. مقایسه این آمار با كشورهای توسعه نیافته عامل كار را به عنوان پیش شرط توسعه می‎توان به خوبی دریافت.

از آنجایی كه در امر بهره وری بیش از هر چیز فرهنگ كاری نیروی انسانی حرف اول را می زند از كارهای اساسی تلاش در جهت گسترش و تقویت فرهنگ وجدان كاری است تا بتوان به طرف بهره وری قابل قبول گام برداشت.[16]

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                                       صفحه

تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر وجدان كاری و انضباط اجتماعی......................... 1

اهمیت كار.............................................................................................................. 1

مفهوم كار.............................................................................................................. 3

تعاریف وجدان....................................................................................................... 6

تقسیم بندی و معانی اصطلاحی وجدان................................................................. 8 

وجدان كاری.......................................................................................................... 11

وجدان كاری در قرآن........................................................................................... 15

پاره ای از موارد استعمال وجد در قرآن كریم..................................................... 21

وجدان كاری در كلام رهبر................................................................................... 23

اخلاقیات................................................................................................................. 27

اخلاق كار.............................................................................................................. 30

اخلاق در غرب....................................................................................................... 32

اخلاق كار در ژاپن................................................................................................ 34

عوامل روانی در وجدان كاری.............................................................................. 35

نقش وجدان كاری در توسعه پایدار..................................................................... 39

 

 
   


وجدان كار و بهره وری........................................................................................ 41

تعهد و وجدان كاری.............................................................................................. 46

عدم بروز وجدان كاری به صورت یك مسئله و مشكل فراگیر سازمانی............. 47

دیدگاه دانشمندان علم مدیریت و رفتار................................................................. 49

وجدان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی.................................................................... 52

ضمانت اجرایی احكام وجدانی.............................................................................. 55

 

قیمت فایل فقط 5,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , پایان نامه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , مقاله بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , پروژه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , تحقیق بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , دانلود پایان نامه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دان

بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی

بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامیدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 81 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 64

پروژه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی در 64 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 5,500 تومان

خرید

بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی

 

تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر “وجدان كاری”‌ و “انضباط اجتماعی”

در این تحقیق در ابتدا به این مطلب می پردازدكه چرا مقوله های وجدان كار و انضباط اجتماعی بسیار كم و جزئی در مطالعات و نوشته های سازمانی آمده است. این تحقیق ضمن شناخت این دو مقاله یك طرح نظری برای شناخت، پژوهش و تجزیه و تحلیل علل و عوامل بوجود آورنده و مؤثر بر آنها ارائه می‎دهد. محقق وجدان كاری در سازمان را یك پدیده عقیدتی می داند كه در عمق ذهنیت افراد سازمانی نفوذ كرده و با آثار مثبت، مفید و اثربخشی از قبیل: تعهدكاری، درست كاری، وقت شناسی، كیفیت كار و … در متن “فرهنگ سازمانی” جلوه گر و نمایان می‎شود. برمبنای مطالب این تحقیق هر نوع بررسی و تحقیق در ماهیت، ریشه های آثار عوامل و متغیرهای وجدان كاری در سازمان یك مدل سه بعدی را دربرمی گیرد كه در یك بعد آن علل و عوامل ساختاری، در بعد دیگر علل و عوامل رفتاری و در بعد سوم علل و عوامل زمینه ای روی پژوهش قرار گرفته و مشخص می‎شوند.

اهمیت كار

كار جوهر وجود آدمیان است برای یك یك افراد جامعه كاركردهایی بسیار دارد كه از آن جمله اند:

-         تأمین نیازهای حیاتی و اقتصادی

-         ارضاء خواسته های روانی.

بدین سان كه از طریق كار مولد، انسان احساس بودن می نماید هستی خویش را مفید می شمارد و از حاصل كارش لذت می‎برد. از اینرو است كه بسیاری، مهم ترین عامل از خود بیگانگی[1] را ندیدن حاصل كر توسط عامل و آفریننده آن می دانند به نظر ما، حاصل كار، جلوه ای از وجود فرد دارد انسان در آن آیینه ای هستی خویش را می بیند حاصل كار، تبلور و مصداق حیات است. حال این دستاورد می‎تواند مادی باشد، نظیر تولید یك كفش، یا غیرمادی، نظیر انتقال اندیشه و تربیت.

برای جامعه نیز كار، كاركردهایی بی شمار دارد. كار انسانها مایه حیات و بقاء جامعه است یعنی فقر و غنای جامعه مستقیماً با كمیت و كیفیت كار انسانها در ارتباط است.

شرابیر در اثرش تكاپوی جهانی می نویسد ژاپنیها در آغاز قرن نوزدهم خود را از كاروان توسعه دور یافتند برای رسیدن بدان بسیار اندیشیدند اما، در این میان هیچ نیافتند. نه سرزمینی وسیع داشتند و نه منابع زیرزمینی گسترده بنابراین، به بالاترین و پایان ناپذیرترین ثروتهای عالم، یعنی كار، تولید و آفرینش تمسك جستند و این همان ثروتی بود كه در همه برهه های حیات، این كشور را یاری داد. حتی زمانی كه بر اثر جنگی خون ریز و اتمی جای جای جامعه تخریب شده بود.

برای جامعه كار نه تنها مایه بقاء حیاتی است، بلكه بقاء تاریخی جامعه نیز از طریق تولید و كار تحقق پذیر است. دستاوردهای كار آدمیان در دل تاریخ می نشیند و با آن، یادگارهای جاودان بشر فراهم می آیند جامعه از طریق كار آدمیان طبیعت را تسخیر می كند، بر آن چیره می‎شود و انسانهایش مصداق تحقق خلیفة ا… می گردند.

مفهوم كار

«كار» در زبان فارسی به معنای شغل است و گاه نیز به فعل آمده است. كار فعلی است كه با مشقت توأم باشد. «راغب اصفهانی»، بر این اعتقاد است كه هر فعلی كه با اراده از حیوان صادر شود كار است.[2]

در اینجا مقصود از كار، كار انسانی است چون حیوانات نیز به كار و كار گروهی می پردازند ملاك تمایز كار انسان از كار سایر جانداران، آگاهانه بودن كار انسانی است.

خصوصیت دیگر كار انسان مفید بودن آن است با توجه به این ویژگی اقتصاددانان لیبرال كار را چنین معرفی می كنند:

«كار عبارت است از استفاده ای كه انسان از نیروهای مادی و معنوی خود در راه تولید ثروت یا ایجاد خدمات می نماید».

خاصیت تولیدی بودن نیز در تعریف كار از دیدگاه برخی اقتصاددانان دارای اهمیت است «لوردویك اچ مای»، اقتصاد دان آمریكایی كار را با توجه به ویژگی تولیدی آن چنین تعریف می‎كند: «هر گونه تلاش انسانی خواه تلاش ذهنی، جسمی و معنوی كه به تولید كالاهای اقتصادی منتهی شود كار نامیده می‎شود».

«كار، فعالیت انسان به منظور تولید، تغییر شكل یا انتقال اشیاء است، حاصل تلاش مذكور را هم كار گویند».[3]

برگسن می گوید:[4] «كار عبارت است از آفرینش امر فایده بخش».[5]

پرودن[6] در تعریف كار، آنرا عمل هوشیارانة انسان بر روی ماده می داند.[7] و فریدمن[8] كار را مجموعة اعمالی می داند كه انسان بر روی ماده با هدفی معطوف به فایده و مصلحت، به كمك مغز و دست و اعضای دیگر انجام می‎دهد.[9]

به عقیده «كارل ماركس» كار عملی است كه بین انسان و طبیعت به وقوع می پیوندد.

وی در این زمینه در كتاب سرمایه می نویسد: «كار نخستین برخورد بین انسان و طبیعت است. انسان در برابر طبیعت نقش یك قدرت طبیعی را ایفا می كند، او قدرت جسمانی خود یعنی قدرتی كه در بازوها، پاها و سروصورت خود دارد به حركت وامی دارد تا مواد را به شكل درآورد كه برای زندگی اش مفید باشد».[10]

به طور كلی كار دارای مفاهیم مختلفی است:

وجدان كاری در قرآن

برای رسیدن به وجدان كاری در جامعه، اصلی ترین راه كار و محوری ترین شیوه تقویت، معاد باوری و ایجاد بینش الهی بازگشت اعمال به انسان و احیاء احساس مسئولیت انسان در مقابل خدا می‎باشد و این همان راهی است كه انبیاء الهی به آن دعوت كرده اند و با همین روش موفق به ایجاد تحول عظیم در مردم شده اند. بینش كه نوعی آگاهی عمیق و گسترده است و در قرآن با عنوان بصیرت آماده است (قدجائكم بصائر من ربكم فمن ابصر فی فلنفسه … انعام/ 104) تلقی و برداشت انسان را از امور مختلف، متفاوت گردانده و ارزیابی او را به گونه ای دگرگون می سازد كه او را آماده به ظهور رساندن رفتارها و اعمال و كارهایش به شكل متناسب با بینش فاعل آن می سازد. مثلاً در بینشی كه بر اساس آن، نظام هستی نظام شاهد و مشهود است و هیچ چیزی از منظر و سمع الهی غیب نیست و او شاهد بر همه گستردة هستی است و ملائكه نیز در صحنه اعمال انسان حضور دارند و همه چیز حتی جوارح انسان و سنگ و خاك نیز شهیدند و روزی این شهادت را باز خواهند گفت (یومئذ تحدث اخبارها، زلزال / 5) و خدا محیط بر همه چیز است و احاطه الهی از نوامیس هستی محسوب می‎شود (ولله من ورائهم محیط)، كار و عمل انسان شكل و كیفیتی دیگر به خود می‎گیرد و حقیقت وجدان كار تحقق می یابد.[11]

وجدان كاری آنگاه معنی و مفهوم می یابد كه انسان باور كند كه نفس عمل خویش به او باز می گردد و بهشت و جهنم او، همان اعمال اوست. آری ایجاد این باور كه هر چه كنی به خود كنی یا معاد باوری منشاء اصلی وجدان كاری است. چیزی كه همه پیامبران برای آن تلاش می كردند و می خواستند به انسانها تفهیم كنند كه در نظام هستی، عمل انسان گم نمی‎شود و انسان رهین عملش می‎باشد. به همین جهت است كه قرآن برای ایجاد وجدان كاری در جایی كه بیشترین ضرورت برای آن وجود دارد، یعنی در متن معاملات و داد و ستدهای اجتماعی، با یادآوری احتمال بحث و قیامت، ضمیرهای خفته انسانها را بیدار نموده و كار آنان را اصلاح می كنند. فوراً در آغاز سوره متفقین می فرماید: «ویل للمطففین الذین اذااكتالوا علی الناس یستوفون و اذا كالوهم او وزنو هم یخسرون» یعنی وای به حال كم فروشان، كسانی كه وقتی از مردم چیزی می گیرند آن را تمام و كامل می گیرند و هنگامی كه چیزی به آنها می دهند آن را كمتر و ناقص می دهند.

در ادامه آیه می فرماید: «الا یظن اولئك انهم مبعوثون لیوم عظیم یوم یقول الناس لرب العالمین» یعنی آیا اینان احتمال نمی دهند كه در روز بزرگی مبعوث می‎شوند.

بر اساس این آیه، احتمال خطر و ضرر در یك عمل نیز برای اجتناب از آن عمل كافی است بویژه آنكه ضرر متحمل بسیار زیاد و خطرناك باشد و لذا به كم فروشان كه مصداق كامل آن فاقد وجدان كار هستند، معاد را یادآوری و حضور در محضر رب العالمین را گوشزد می‎كند تا آنان را متوجه كار زشت خود كرده و از آن بازگرداند.[12]

از امام باقر (ع) روایت شده كه فرمودند سوره متفقین هنگامی كه پیامبر (ص) وارد مدینه شدند، نازل گشت و در آن هنگام مردم مدینه از جهت كم فروشی در بدترین وضع بودند و به دنبال نزول این آیات دست از كم فروشی برداشتند و این تأثیر این تذكر و یاد آخرت بود.[13]

آری ایجاد این بینش و بویژه معاد باوری در افراد مهمترین عامل تحقق بخش وجدان كار است و لذا اسلام با اعطای این بینش به مومنین، وجدانهای درون آنان را بیدار كرده و بر این حقیقت شواهد فراوانی از قرآن و سنت می‎توان ذكر نمود:

مردی به خدمت پیامبر (ص) آمد و از او خواست تا به او قرآن بیاموزد وقتی به آیه «فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره» رسید، آن مرد گفت همین یكی مرا كافی است و برخواست و از محضر رسول خدا (ص) بیرون رفت آنگاه پیامبر (ص) فرمودند او رفت در حالی كه فقیه شده است.[14]

یعنی اگر كسی به همین مقدار بفهمد باور كند كه هر ذره ای از كار خوب یا بد او، به خود او باز می گردد و آن را خواهد دید و تعبیر قرآن همان عمل جزا و پاداش اوست، از بالاترین حد وجدان كاری برخوردار خواهد گردید. زیرا بر اساس آیات قرآن و تعالیم دینی، انسان اعمال خود را حاضر خواهد دید و هر آنچه را كه نیكیها یا بدیها، كوچك و بزرگ انجام داده است خواهد دید و سعادت و شقاوت او مرهون كار اوست. چنین كسی با باور به این حقیقت به طور دائم و با كنترلی درونی و وجدانی آگاه از اثر و نتیجة عمل خود، دست به كار شده و همه اعمال و رفتارش را با این اعتقاد انجام می‎دهد.

برای اینكه وجدان كاری در جامعه دست بیابیم باید هر چه كنی به خود كنی را شعار و شعور خود قرار دهیم «وان احسنتم احسنتم لانفسكم و آن اساتم فلها» را باور و اعتقاد مردم بگردانیم آنگاه كه انسانها، براستی، به چنین حقیقتی قرآنی، ایمان آوردند دارای وجدان كاری می‎شوند.[15]

مطلب دیگر آنكه راه تشخیص اینكه چه كاری با وجدان كاری همراه است و چه كاری بدون وجدان كاری انجام گرفته، این است كه فرض كنیم این كار را، قرار بود دیگری انجام دهد. آنگاه چه انتظاری از او داشتیم. آیا این كار را می پسندیدیم، آیا از آن راضی بودیم. با این فرض اگر كار را پسندیده و درست یافتیم باید آن را با وجدان كاری همراه بدانیم. یا اینكه اگر قرار بود بازخواست شده و مورد سوال قرار بگیرید، اگر از كارمان خجالت نكشیدیم و یا آن را انكار نكردیم و یا عذری برای نقص آن نیاوردیم، بدانیم این كار با وجدان كاری انجام یافته است. همه احادیثی كه بیان می‎كند كاری را كه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند و یا كاری را كه برای دیگران نمی پسندی برای خود نیز مپسند به همین ملاك اشاره دارد.

همچنین در خبر آمده است كه حضرت علی (ع) فرمود: «احذر كل عمل اذا سئل عنه صاحبه انكره او اعتذر منه». یعنی از كاری كه اگر از كننده اش بازخواست كنند آن را انكار كرده یا عذری بیاورد، بپرهیزید.

بنابراین اصلی ترین راه كار برای ایجاد و تقویت وجدان كار، گره زدن سرنوشت كار و عمل انسانها به حقیقت جان آنها و منوط كردن سعادت و شقاوت آنان به كم و كیف عملشان می باشد و بسیاری از راهكارهای دیگر نیز به همین شیوه برمی گردد. یعنی اصلاح بینش كارگزاران و كارمندان نسبت به كار و عملشان كه اگر حاصل شود بقیه راهكارها نیز مؤثر خواهد بود و در غیر این صورت سایر شیوه ها، نهایتاً ابزار بیرونی برای این تأمین هدف به حساب می‎آید و از این رو در اسلام به پیوند زدن بین انسان و عمل او تأكید و تبلیغ شده است.

نقش وجدان كاری در توسعه پایدار

فعالیتهای توسعه ای عملی است كه زندگی همه مردم را به شكلی تحت تأثیر قرار می‎دهد همه تلاشاهی توسعه ای در گرو اعمال مردمی می‎باشد كه توسعه به وسیله آنها و برای آنها اجرا می گردد. از جمله عوامل درونی است، دارا بودن وجدان كاری و انضباط اجتماعی است كه موارد فوق از جمله اهداف فردی و اجتماعی را هدایت می نماید.

مطمئناً رمز موفقیت برخی از كشورهای توسعه یافته علاوه بر نقش شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن كشور نقش خصوصیات درونی افراد آن جامعه می‎باشد. افراد و جامعه به عنوان سوخت و انرژی اصلی حركت دهند توسعه هر كشور محسوب می‎شوند.

توسعه پایدار فرایند پایان ناپذیری است كه هدف آن بهتر كردن كیفیت زندگی مردم با توجه به حفظ محیط زیست می‎باشد. برنامه ریزی توسعه پایدار بایستی مبنای مشاركتی داشته باشد. به این صورت كه مردم و ارگانهای دولتی در كنار هم عمل كنند.

در این رابطه انسان به عنوان مهمترین عامل اجرای توسعه پایدار است. از آنجایی كه انسان از دیرباز به دنبال رفاع و آسایش خود بوده است لذا دخالت او در محیط زیست به همراه تغییر در شیوه های بهره كشی از طبیعت و عوامل تشكیل دهنده طبیعت برای دستیابی به توسعه می‎باشد.

زمانی می‎توان به توسعه پایدار دست یافت كه از بیهوده به هدر رفتن منابع جلوگیری می كرد.

یكی از مسائل مهم كشور برای رسیدن به توسعه پایدار توجه بیشتر به امر وجدان كاری است. اعضاء اصلی هر جامعه نیروی انسانی آن جامعه است كه مهمترین مهره توسعه به حساب می‎آید. زیرا توسعه به دست انسانها انجام می‎شود البته اگر افراد جامعه دارای وجدان كاری باشند و برای هر مسئولیتی احساس تعهد نمایند و در جهت اجرای آن كوشا باشند.

صاحب نظران توسعه معتقدند كه زمانی می‎توان در كشوری توسعه پایدار را محقق كرد كه كشور دارای برنامه ریزی صحیح همراه با مدیریت مناسب و جمعیتی فعال و قابل برنامه ریزی باشد. در برنامه ریزی توسعه پایدار بایستی توانها و استعدادها ارزیابی شده و بر اساس آن برنامه ریزی مناسب انجام شود. شاید بتوان برای مقایسه وجدان كاری در كشورهای مختلف از میزان ساعت كار و تعداد روز مرخصی كشورها استفاده نمود.

آمار ساعت كار در چند كشور در سال 1994 به این قرار است. ژاپن در سال 1966 ساعت كار و 124 روز مرخصی، انگلستان 1902 ساعت كار و 136 روز مرخصی، فرانسه 1678 ساعت كار و 145 روز مرخصی. اما متأسفانه آمار رسمی در خصوص ایران به دست نیامد. مقایسه این آمار با كشورهای توسعه نیافته عامل كار را به عنوان پیش شرط توسعه می‎توان به خوبی دریافت.

از آنجایی كه در امر بهره وری بیش از هر چیز فرهنگ كاری نیروی انسانی حرف اول را می زند از كارهای اساسی تلاش در جهت گسترش و تقویت فرهنگ وجدان كاری است تا بتوان به طرف بهره وری قابل قبول گام برداشت.[16]

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                                       صفحه

تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر وجدان كاری و انضباط اجتماعی......................... 1

اهمیت كار.............................................................................................................. 1

مفهوم كار.............................................................................................................. 3

تعاریف وجدان....................................................................................................... 6

تقسیم بندی و معانی اصطلاحی وجدان................................................................. 8 

وجدان كاری.......................................................................................................... 11

وجدان كاری در قرآن........................................................................................... 15

پاره ای از موارد استعمال وجد در قرآن كریم..................................................... 21

وجدان كاری در كلام رهبر................................................................................... 23

اخلاقیات................................................................................................................. 27

اخلاق كار.............................................................................................................. 30

اخلاق در غرب....................................................................................................... 32

اخلاق كار در ژاپن................................................................................................ 34

عوامل روانی در وجدان كاری.............................................................................. 35

نقش وجدان كاری در توسعه پایدار..................................................................... 39

 

 
   


وجدان كار و بهره وری........................................................................................ 41

تعهد و وجدان كاری.............................................................................................. 46

عدم بروز وجدان كاری به صورت یك مسئله و مشكل فراگیر سازمانی............. 47

دیدگاه دانشمندان علم مدیریت و رفتار................................................................. 49

وجدان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی.................................................................... 52

ضمانت اجرایی احكام وجدانی.............................................................................. 55

 

قیمت فایل فقط 5,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , پایان نامه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , مقاله بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , پروژه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , تحقیق بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , دانلود پایان نامه بررسی تعهد و وجدان كاری در مدیریت اسلامی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دان

.

.

.

 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - بروز فان
beruzfunm.ruzfa.ir/post/2029
لحظات خوشی را برای شما آرزومندیم نام محصول دانلودی: پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی پروژه تعهد و وجدان کاری در ...
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - اطلس ورلد - ...
atlasworld20.ruzfa.ir/post/1438
لحظات خوشی را برای شما آرزومندیم با سلام،محصول دانلودی +{{پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ...
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - تاپ دانلود
toopdlco.hamrahblog.com/post/2544
به صفحه دانلود فایل(پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{پروژه بررسی ...
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - دانشجو کمک
powerx.pishroblog.ir/Post/2463
۱ شهریور ۱۳۹۵ ه‍.ش. - برای دانلود این فایل و مشاهده توضیحات کامل و فهرست مطالب پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی به ادامه مطلب رجوع کنید . ادامه مطلب ...
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی
tubasoftk.blogroom.ir/post/1973
۱۲ تیر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی. از حضور شما عزیزان در سایت بسیار خوشحالیم و آرزو داریم محصولات ما رضایت شما را فراهم آورد
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - نور مهتاب - ...
lightmoone.madblog.ir/post/1179
۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - شعار همیشگی ما مشتری مداری و کسب رضایت شما عزیزان می باشد هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت ...
خرید و دانلود پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی
8h2cc6.abtindls.ir/
خرید و دانلود پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی.
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - نوید دانلود
naviddl.cloudsite.ir/mahsool/پروژه-بررسی-تعهد-و-وجدان-کاری-در-مدیریت/
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ه‍.ش. - بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید محقق گرامی،شما با جستجوی پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی وارد این صفحه شده اید محصول ...
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - نگاره ی ...
rnenegareh.ruzblog.com/post3190.php
امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید نام محصول دانلودی: پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی درجه کیفی و رضایت از دانلود: ...
پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی - آوا پلاس آوا ...
avaplus.webilion.ir/2016/06/01/پروژه-بررسی-تعهد-و-وجدان-کاری-در-مدیریت/
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - لحظات خوشی را برای شما آرزومندیم نام محصول دانلودی: پروژه بررسی تعهد و وجدان کاری در مدیریت اسلامی درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی. پروژه تعهد ...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 43
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 277
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 761
  • بازدید ماه : 5,194
  • بازدید سال : 43,773
  • بازدید کلی : 581,032