loading...
دانلود تحقیق , پروژه و مقاله
علی کوندری بازدید : 55 چهارشنبه 10 شهریور 1395 نظرات (0)

بررسی جامع افلاطون

بررسی جامع افلاطوندسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 20 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 16

مقاله بررسی جامع افلاطون در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

بررسی جامع افلاطون

 

1ـ تاریخچه زندگی افلاطون :

افلاطون یكی از 3 فیلسوف بزرگ و معروف یونانی می باشد كه بعد ازسقراط در زمینه فلسفه پا عرصه وجود گذاشت.

افلاطون در سال 428 ه.ق در نخستین جنگ آتن و اسپارك در آتن و در خانواده اشرافی به دنیا آمد كه بعدها توانست دز زمینه فلسفه حرفهای زیادی را برای گفتن داشته باشد. او توانست با استفاده از نظرات و گفته های فلاسفه قبل و به خصوص سقراط كه می شود گفت تمام آثار او برگرفته و جمع آوری شده سخنان سقراط است در زمینه فلسفه به جایگاه بزرگی دست یابد چنان كه در  كتابها سقراط را، سقراط افلاطونی بیان كرده اند. از مهمترین آثار افلاطون می توان به «جمهوری» افلاطون اشاره كرد این رساله وی می باشد و از دیگر آثار او به رساله ها فیدو تیمایوس و ضیافت و ... اشاره كرد. افلاطون مدرسه ای بنام «آكادمی» بنا گذاشت كه توانست حدود 900 سال در زمینه فلسفه به فعالیت ادامه دهد و اشاعه كننده افكار سقراط و افلاطون باشد.

2ـ منابع عقاید و تاثیرات آن در افلاطون :

كسانی كه بیشتر در افلاطون اثر داشتند هم چون؛ فیثاقورس، یارمنیدس، هراكلیتوس و سقراط بودند. افلاطون عناصر اورفئوس فلسفه خود را (به واسطه سقراط یا هر كس دیگر) از فیثاقورس گرفت، كه شامل جنبه دینی اعتقاد به بقای روح، تعلق خاطر به دنیای دیگر، لحن روحانی، تشبیه جهان به غار و نیز اقدامی كه افلاطون برای ریاضیات قائل است و آمیختگی تعلق و اشراق كه در نظریات او دیده می شود هم نتیجه نفوذ فیثاقورس است.

افلاطون این اعتقاد را از پارمندیس گرفت كه واقعید ابدی و مستقل از زمان است و دیگر اینكه بنا بر براهن منطقی تغییر امری موهوم است.

از هراكلیتوس از نظریه منفی را گرفت كه در جهان محسوس هیچ چیزی پایدار نیست. تركیب این با اعتقاد پارمندیس منجر به این نتیجه شد كه حصول معرفت از راه حواس امكان ندارد و بلكه باید به وسیله عقل بدان رسید. از نظریه احتمال دارد كه افلاطون اشتغال خاطر به مسائل اخلاقی و تمایل به توجیه نمایی جهان، به جای توجیه مكانیكی آن را از او به ارث برده باشد. خوبیها بر فكر افلاطون بیش از فلسفه پیش از سقراط تسلط دارند و مشكل است این امر را نتیجه نفوذ سقراط بدانیم.

3ـ مدینه فاضله افلاطون :

جمهوری، مهمترین رساله افلاطون می باشد، كه به طور كلی از سه بخش تشكیل می‌شود، بخش نخست كه مربوط است به وصف یك جامعه  مطلوب اشتراكی (اواخر كتاب پنجم)، بخش دوم صرف تعریف كلمه حكیم، یا (فیلسوف) شده است در كتابهای ششم و هفتم كه یكی از نتیجه های مهم افلاطون این است كه حكام باید حكم باشد. بخش سوم بحث در مورد انواع مختلف دولتهای واقعی  و ذكر معایب و محاسن آنها می باشد. فرض ظاهری كتاب «جمهوری» تعریف عدالت می باشد. در همان مراحل اولیه بحث افلاطون تشخیص می‌دهد كه چون مشاهده قضایا به مقیاس بزرگتر آسانتر از مقیاس كوچك است پس بهتر است به جای آنكه ببینیم چه چیزهایی فرد عادل را به وجود می آورد و به تحقیق این امر بپردازیم كه چه عوامل یك دولت عادل را به وجود می آورد و چون عدالت از جمله مهمترین صفات دولت است نخست چیزهای دولتی وصف شود و سپس مشخص شود كدامیك از كمالات  آن دولت راباید عدالت نامید. پس نخست مدینه فاضله افلاطون را طور كلی آن تصور می‌كنیم: افلاطون چنین شروع می‌كند كه نخست افراد جامعه باید به سه گروه و طبقه تقسیم شوند: عوام الناس (مردم عادی)  سربازان،‌ سرپرستان. فقط طبقه سرپرستان باید قدرت سپاس داشته باشند و تعداد آنها نیز در دو طبقه دیگر كمتر باید باشد. این افراد باید توسط شخص قانونگزاری انتخاب شوند و سپس به صورت وراثت جانشین یكدیگر شوند، ولی می توان به صورت استثنا كودكی مستعد را از طبقات پست تر ارتقاء دارد و برعكس كودك نابابی را از طبقه بالاتر تنزیل دارد. به نظر افلاطون مشكل این است كه چگونه محرز سازد كه سرپرستان مقصود قانونگزار را جامعه عمل می پوشانند. 

 

 

4ـ نظریه مثل افلاطون :

در  ابتدا باید فرق بین «وهم» و «معرفت» چیست؟ شخصی كه صاحب معرفت است، به چیزی معرفت دارد یعنی چیزی كه موجب است پس معرفت مصون از خطاست، زیرا كه منطقاً نمی تواند خطا باشد ولی «وهم» ممكن است خطا باشد، پس باید از آنچه هم هست وهم نیست باشد مثلاً كه زیباست از جهتی هم زشت است و چیزی كه عادلانه است از جهتی هم ظالمانه است. افلاطون می گوید اشیاء محسوس دارای این تناقض اند ولذا میان هستی و نیستی قرار دارند، و می توانند منشاء وهم واقع شوند، و نمی توانند منشاء معرفت باشند «اما آنان كه وجود مطلق و ابدی ولایتغییر را می‌بینند، می توان گفت كه تنها دچار وهم نیستند، بلكه صاحب معرفتند» بدین ترتیب به این نتیجه می رسیم كه وهم مربطو به عالم محسوس است، حال آنكه معرفت مربوط به عالم ابدی فوق محسوس است. در مثل وهم مربوط به چیزهای زیباست اما معرفت و به زیبایی مطلق مربوط است. در جواب فیلسوف كیست؟ آمده است دوستدار حكمت، دوستدار حكمت كسی است كه زیبایی مطلق را می بیند حال آنكه این چنین نفری  صاحب معرفت است.

اما نظریه ای (مثل) یا (صور)، این نظریه پاره ای منطقی و پاره ای ما بعد الطبیعه است. پاره منطقی به معانی اسمای تمام راجع است. تعداد زیادی خانوار وجود دارد كه جمله «این گربه است»  دربارة آن صدق می‌كند. اما بنابر مابعد الطبیعه  كلمه «گربه» به معنای گربه كلی است، یعنی همای گربه كه خدا آفریده است و یكتا است. گربه های جزئی از ماهیت آن گربه بهره ای دارند ولی آن بهره كمابیش ناقص است وفقط به موجب این نقص وجود گربه های متعدد ممكن است. آن گربه واقعی است، گربه های جزئی ظاهری هستند. بینش افلاطون سرانجام به یك تمثیل نیازمند است تا حقیقت آن برای خوانده روشن شود و آن تمثیل غار است. این تمثیل  بعد از بخشهای گوناگون آمده می شود تا خواننده ضرورت دنیار مثل را درك كند، نخست دنیای فكر، از دنیای حواس متمایز است، پس فكر وادارك حسی به دو نوع تقیسم می شوند. دو نوع فكر عبارت است از عقل و فهم از این دو نوع عقل نوع عالیتر است و با مثل خالص سروكار دارد و فهم آن نوع فكر است كه با ریاضیات سروكار دارد و از عقل پست تر است. افلاطون فرق میان بینش روشن عقل و بینش آشفته ادراك جسمی را به كمك تشبیهی مربوط به حس بینایی توضیح می‌دهد: «نفس مانند چشم است. چون متوجه  چیزی شود كه بر آن نور حقیقت و هستی بنابر آن را درك م كند و روشن می گردد، اما چون به دنیای نیم تاریك كودن و فساد توجه كند، از آن فقط وهمی بدست می آورد و درست نمی‌بیند، و زمان بدین عقیده و زمانی برای عقیده پای بند  نه می شود و كودن به نظر می رسد... چیزی كه به معلوم حقیقت می بخشد و به عالم قدرت كسب علم می‌دهد، همان است كه من میل دارم آن را مثال خوبی بنامید و شما آن را علت علم می شناسید.»

 


فهرست:

 

ـ تاریخچه زندگی افلاطون

2ـ منابع عقاید و تاثیرات آن در افلاطون

3ـ مدینه فاضله افلاطون

4ـ نظریه مثل افلاطون

5ـ نظریه افلاطون دربارة بقاء روح

6ـ جهانشناسی افلاطون

 

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی جامع افلاطون , تحقیق بررسی جامع افلاطون , پروژه بررسی جامع افلاطون , مقاله بررسی جامع افلاطون , دانلود تحقیق بررسی جامع افلاطون , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

بررسی جامع افلاطون

بررسی جامع افلاطوندسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 20 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 16

مقاله بررسی جامع افلاطون در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

بررسی جامع افلاطون

 

1ـ تاریخچه زندگی افلاطون :

افلاطون یكی از 3 فیلسوف بزرگ و معروف یونانی می باشد كه بعد ازسقراط در زمینه فلسفه پا عرصه وجود گذاشت.

افلاطون در سال 428 ه.ق در نخستین جنگ آتن و اسپارك در آتن و در خانواده اشرافی به دنیا آمد كه بعدها توانست دز زمینه فلسفه حرفهای زیادی را برای گفتن داشته باشد. او توانست با استفاده از نظرات و گفته های فلاسفه قبل و به خصوص سقراط كه می شود گفت تمام آثار او برگرفته و جمع آوری شده سخنان سقراط است در زمینه فلسفه به جایگاه بزرگی دست یابد چنان كه در  كتابها سقراط را، سقراط افلاطونی بیان كرده اند. از مهمترین آثار افلاطون می توان به «جمهوری» افلاطون اشاره كرد این رساله وی می باشد و از دیگر آثار او به رساله ها فیدو تیمایوس و ضیافت و ... اشاره كرد. افلاطون مدرسه ای بنام «آكادمی» بنا گذاشت كه توانست حدود 900 سال در زمینه فلسفه به فعالیت ادامه دهد و اشاعه كننده افكار سقراط و افلاطون باشد.

2ـ منابع عقاید و تاثیرات آن در افلاطون :

كسانی كه بیشتر در افلاطون اثر داشتند هم چون؛ فیثاقورس، یارمنیدس، هراكلیتوس و سقراط بودند. افلاطون عناصر اورفئوس فلسفه خود را (به واسطه سقراط یا هر كس دیگر) از فیثاقورس گرفت، كه شامل جنبه دینی اعتقاد به بقای روح، تعلق خاطر به دنیای دیگر، لحن روحانی، تشبیه جهان به غار و نیز اقدامی كه افلاطون برای ریاضیات قائل است و آمیختگی تعلق و اشراق كه در نظریات او دیده می شود هم نتیجه نفوذ فیثاقورس است.

افلاطون این اعتقاد را از پارمندیس گرفت كه واقعید ابدی و مستقل از زمان است و دیگر اینكه بنا بر براهن منطقی تغییر امری موهوم است.

از هراكلیتوس از نظریه منفی را گرفت كه در جهان محسوس هیچ چیزی پایدار نیست. تركیب این با اعتقاد پارمندیس منجر به این نتیجه شد كه حصول معرفت از راه حواس امكان ندارد و بلكه باید به وسیله عقل بدان رسید. از نظریه احتمال دارد كه افلاطون اشتغال خاطر به مسائل اخلاقی و تمایل به توجیه نمایی جهان، به جای توجیه مكانیكی آن را از او به ارث برده باشد. خوبیها بر فكر افلاطون بیش از فلسفه پیش از سقراط تسلط دارند و مشكل است این امر را نتیجه نفوذ سقراط بدانیم.

3ـ مدینه فاضله افلاطون :

جمهوری، مهمترین رساله افلاطون می باشد، كه به طور كلی از سه بخش تشكیل می‌شود، بخش نخست كه مربوط است به وصف یك جامعه  مطلوب اشتراكی (اواخر كتاب پنجم)، بخش دوم صرف تعریف كلمه حكیم، یا (فیلسوف) شده است در كتابهای ششم و هفتم كه یكی از نتیجه های مهم افلاطون این است كه حكام باید حكم باشد. بخش سوم بحث در مورد انواع مختلف دولتهای واقعی  و ذكر معایب و محاسن آنها می باشد. فرض ظاهری كتاب «جمهوری» تعریف عدالت می باشد. در همان مراحل اولیه بحث افلاطون تشخیص می‌دهد كه چون مشاهده قضایا به مقیاس بزرگتر آسانتر از مقیاس كوچك است پس بهتر است به جای آنكه ببینیم چه چیزهایی فرد عادل را به وجود می آورد و به تحقیق این امر بپردازیم كه چه عوامل یك دولت عادل را به وجود می آورد و چون عدالت از جمله مهمترین صفات دولت است نخست چیزهای دولتی وصف شود و سپس مشخص شود كدامیك از كمالات  آن دولت راباید عدالت نامید. پس نخست مدینه فاضله افلاطون را طور كلی آن تصور می‌كنیم: افلاطون چنین شروع می‌كند كه نخست افراد جامعه باید به سه گروه و طبقه تقسیم شوند: عوام الناس (مردم عادی)  سربازان،‌ سرپرستان. فقط طبقه سرپرستان باید قدرت سپاس داشته باشند و تعداد آنها نیز در دو طبقه دیگر كمتر باید باشد. این افراد باید توسط شخص قانونگزاری انتخاب شوند و سپس به صورت وراثت جانشین یكدیگر شوند، ولی می توان به صورت استثنا كودكی مستعد را از طبقات پست تر ارتقاء دارد و برعكس كودك نابابی را از طبقه بالاتر تنزیل دارد. به نظر افلاطون مشكل این است كه چگونه محرز سازد كه سرپرستان مقصود قانونگزار را جامعه عمل می پوشانند. 

 

 

4ـ نظریه مثل افلاطون :

در  ابتدا باید فرق بین «وهم» و «معرفت» چیست؟ شخصی كه صاحب معرفت است، به چیزی معرفت دارد یعنی چیزی كه موجب است پس معرفت مصون از خطاست، زیرا كه منطقاً نمی تواند خطا باشد ولی «وهم» ممكن است خطا باشد، پس باید از آنچه هم هست وهم نیست باشد مثلاً كه زیباست از جهتی هم زشت است و چیزی كه عادلانه است از جهتی هم ظالمانه است. افلاطون می گوید اشیاء محسوس دارای این تناقض اند ولذا میان هستی و نیستی قرار دارند، و می توانند منشاء وهم واقع شوند، و نمی توانند منشاء معرفت باشند «اما آنان كه وجود مطلق و ابدی ولایتغییر را می‌بینند، می توان گفت كه تنها دچار وهم نیستند، بلكه صاحب معرفتند» بدین ترتیب به این نتیجه می رسیم كه وهم مربطو به عالم محسوس است، حال آنكه معرفت مربوط به عالم ابدی فوق محسوس است. در مثل وهم مربوط به چیزهای زیباست اما معرفت و به زیبایی مطلق مربوط است. در جواب فیلسوف كیست؟ آمده است دوستدار حكمت، دوستدار حكمت كسی است كه زیبایی مطلق را می بیند حال آنكه این چنین نفری  صاحب معرفت است.

اما نظریه ای (مثل) یا (صور)، این نظریه پاره ای منطقی و پاره ای ما بعد الطبیعه است. پاره منطقی به معانی اسمای تمام راجع است. تعداد زیادی خانوار وجود دارد كه جمله «این گربه است»  دربارة آن صدق می‌كند. اما بنابر مابعد الطبیعه  كلمه «گربه» به معنای گربه كلی است، یعنی همای گربه كه خدا آفریده است و یكتا است. گربه های جزئی از ماهیت آن گربه بهره ای دارند ولی آن بهره كمابیش ناقص است وفقط به موجب این نقص وجود گربه های متعدد ممكن است. آن گربه واقعی است، گربه های جزئی ظاهری هستند. بینش افلاطون سرانجام به یك تمثیل نیازمند است تا حقیقت آن برای خوانده روشن شود و آن تمثیل غار است. این تمثیل  بعد از بخشهای گوناگون آمده می شود تا خواننده ضرورت دنیار مثل را درك كند، نخست دنیای فكر، از دنیای حواس متمایز است، پس فكر وادارك حسی به دو نوع تقیسم می شوند. دو نوع فكر عبارت است از عقل و فهم از این دو نوع عقل نوع عالیتر است و با مثل خالص سروكار دارد و فهم آن نوع فكر است كه با ریاضیات سروكار دارد و از عقل پست تر است. افلاطون فرق میان بینش روشن عقل و بینش آشفته ادراك جسمی را به كمك تشبیهی مربوط به حس بینایی توضیح می‌دهد: «نفس مانند چشم است. چون متوجه  چیزی شود كه بر آن نور حقیقت و هستی بنابر آن را درك م كند و روشن می گردد، اما چون به دنیای نیم تاریك كودن و فساد توجه كند، از آن فقط وهمی بدست می آورد و درست نمی‌بیند، و زمان بدین عقیده و زمانی برای عقیده پای بند  نه می شود و كودن به نظر می رسد... چیزی كه به معلوم حقیقت می بخشد و به عالم قدرت كسب علم می‌دهد، همان است كه من میل دارم آن را مثال خوبی بنامید و شما آن را علت علم می شناسید.»

 


فهرست:

 

ـ تاریخچه زندگی افلاطون

2ـ منابع عقاید و تاثیرات آن در افلاطون

3ـ مدینه فاضله افلاطون

4ـ نظریه مثل افلاطون

5ـ نظریه افلاطون دربارة بقاء روح

6ـ جهانشناسی افلاطون

 

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی جامع افلاطون , تحقیق بررسی جامع افلاطون , پروژه بررسی جامع افلاطون , مقاله بررسی جامع افلاطون , دانلود تحقیق بررسی جامع افلاطون , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

.

.

.

..

.

.

.

.

.

.

.

.

دانلود بورد » دانلود (مقاله بررسی جامع افلاطون)
downloadbord.ir/دانلود-مقاله-بررسی-جامع-افلاطون/
دوست عزیز سلام.به سایت ما خوش آمدید اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی جامع افلاطون)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -مقاله بررسی جامع افلاطون- شده اید. توضیحات ...
دانلود (مقاله بررسی جامع افلاطون) - شکیل بافته
shakilbafte.nisblog.ir/post/1102
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی جامع افلاطون)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -مقاله بررسی جامع افلاطون- شده ...
دانلود (مقاله بررسی جامع افلاطون) - بهار نارنج
baharnarenjm.aslblog.ir/post/1012
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی جامع افلاطون)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -مقاله بررسی جامع افلاطون- شده ...
برترین فایل مقاله بررسی جامع افلاطون - هفت رنگ
haft7rang.meeblog.ir/post/460
۶ روز پیش - بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی جامع افلاطون)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -مقاله بررسی جامع افلاطون- شده ...
خرید آنلاین مقاله بررسی جامع افلاطون
1ceogc.nikandlc.ir/
محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله بررسی جامع افلاطون وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله بررسی جامع افلاطون)شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می رساند
دانلود (مقاله بررسی جامع افلاطون)
36ta7r.radikaldl.ir/
با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی جامع افلاطون)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -مقاله بررسی جامع افلاطون- شده اید. توضیحات کامل ...
مقاله بررسی جامع افلاطون : فراسوی ارقام
farasoyargham.najiblog.com/post/2100
۳۰ تیر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - نام محصول دانلودی: مقاله بررسی جامع افلاطون درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی مقاله بررسی جامع افلاطون در 16 صفحه ورد قابل ویرایش. + نوشته شده ...
مقاله بررسی جامع افلاطون - کرانه دریا
karanedarya.fafablog.com/post/1205
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله بررسی جامع افلاطون وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله بررسی جامع افلاطون)شما را در رسیدن به اهدافتان یاری ...
مقاله بررسی جامع افلاطون
zeytunipc.yarblog.ir/post/1079
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله بررسی جامع افلاطون وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله ...
برترین فایل مقاله بررسی جامع افلاطون
6f8o34.abtindls.ir/
بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی جامع افلاطون)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی -مقاله بررسی جامع افلاطون- شده اید. توضیحات ...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از فعالیت وبلاگ راضی هستید
    آمار سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5340
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 86
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 250
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 1,104
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,588
  • بازدید ماه : 6,021
  • بازدید سال : 44,600
  • بازدید کلی : 581,859